اصفهان شرق

قرار داد فرانسوی به سبک خون های آلوده/پژو سواری با اعمال شاقه

کدخبر: 89900
1394/11/10 در ساعت 12:03

به گزارش اصفهان شرق؛ بیشترین میزان مبادلات تجاری میان ایران و فرانسه به سال ۱۳۸۵باز میگردد که رقمی حدود۲۲۰۰میلیون دلار بود که میزان واردات ایران از فرانسه را شامل می شد.

در ۹ماهه سال جاری واردات ایران از فرانسه به کمترین رقم ظرف یک دهه اخیر رسید و رقم۵۰۰میلیون دلار را به ثبت رساند.

در سفر اخیر رییس جمهور به این کشور گویا قرار است منحنی واردات ایران از فرانسه دوباره اوج بگیرد که مطابق آنچه شواهد نشان می دهد خودرو و هواپیما در صدر واردات قرار دارد!

***شریک تجاری عجیب

فرانسه در سال های اخیر به علت عدم پایبندی به توافقاتش برای سرمایه گذاری در حوزه خودرو، نفت و گاز ، اتخاذ تحریم های سخت علیه کشور به خصوص در مورد داروهای حیاتی و پرونده مفتوح خون های آلوده، زیان های بسیاری را به ایرانوارد کرد.

علی رغم سخنان معاون اول و سخنگوی دولت مبنی بر در نظر گرفتن رفتارهای فرانسویان و به خصوص شرکت پژو، اما بزرگترین وسودآورترین قراردادهای پسابرجام به نام فرانسه ثبت شد تا در ذهن ها این پرسش شکل بگیرد که علی رغم توصیه های مکرر رهبر معظم انقلاب مبنی بر داشتن شرکای تجاری که با ایران هم داستان و هم عقیده بوده و از نظر استراتژیک اهداف مشترکی را دنبال کنند، چرا فرانسه به عنوان بزرگترین شریک تجاری ایران انتخاب شد و چرا در این شراکت بر سامان دهی صنعت خودرو و خرید هواپیما تاکید بیشتری شد، بدون آنکه به سایر نیازهای  کشور در حوزه دارو و حتی جبران ضررهای ایران تاکید شود!

به طور حتم این قرار دادها برای فرانسه از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که رییس جمهور این کشور در آستانه ورود رییس جمهور به پاریس از اختلاف ایران و فرانسه سخن گفته و مدعی شده بود که مشکلات هنوز به طور کامل برطرف نشده است. اولاند اما از خرید ۱۱۸فروند ایرباس توسط ایران اظهار خوشوقتی کرده بود.

این تجارت پرسود در حالی اتفاق می افتد که اتحادیه اروپا در حال فروپاشی بوده و ویزای شینگن به پایان عمر خود نزدیک می شود.

۲۰۱۶-۰۱-۲۹ ۱۴.۵۳.۲۳

***سنگ تمام دولت برای پژو

در حالیکه هنوز تکلیف دو شرکت زیان ده و مونتاژکار ایران خودرو و سایپا مشخص نشده، قرار است شرکت سومی با همین رویه و با سرمایه مشترک ایران خودرو و پژو در ایران تاسیس و سه کلاس خودروی قدیمی این شرکت فرانسوی در آن ساخته شود.

مشکل اینجاست که همانند چند سال قبل تمام قطعات خودرو از طریق فرانسه تامین شده و طرف ایرانی اجازه تولید این قطعات حتی پیچ و مهره آن را نخواهد داشت.

قرارداد۴۳۶میلیون دلاری با شرکت پژو که چند سال قبل به علت مشکلات مالی مجبور به تعدیل نیرو شده بود، باعث شد تا سهام شرکت پژو سیتروئن در بورس فرانسه با ۱٫۵ درصد افزایش به ۱۴٫۳۵ یورو برسد. این افزایش، کاهش ۱۱ درصدی ارزش سهام پژو در سال جاری را خنثی کرد و ارزش این شرکت را به ۱۱٫۶ میلیارد یورو رساند.

این بازی اقتصادی برای ایران خودرو و البته به طور عیر مستقیم برای دولت که سهامدار این شرکت محسوب میشود، سود مناسبی خواهد داشت.

چرا که با تولید۲۰۰هزار دستگاه خودرو در طول سال توسط شرکت مشترک و صادرات۳۰درصد آن، بخشی از رکود ایران خودرو جبران می شود و از سوی دیگر مردمی که خواهان خرید خودروی خارجی هستند با اطلاع رسانی گسترده ایکه این روزها انجام شده، خودرویی که ۸سال قبل طراحی شده و در اروپا خریدار ندارد را با طیب خاطر خریداری می کنند.

به طور حتم صادرات ۳۰درصد محصول تولید مشترک ایران و فرانسه به کشورهای هدف که به طور حتم کشورهای حاشیه خلیج فارس است، نمی تواند سود آنچنانی برای ایران داشته باشد چرا که در قرارداد اخیر نحوه تعیین سود مشخص نشده و از سوی دیگر این محصولات به نام پژو صادر می شود و نمیتواند جایگاه صادراتی برای ایران داشته باشد به بیان دیگر پژو توسط ایران جایگاه خود را در منطقه خاورمیانه محکم می کند.

حدود چهار سال قبل که پژو بدون انجام تعهدات خود ایران را ترک و۸۰۰میلیون دلار به کشور زیان وارد کرد، نیزاجازه نداد تا قطعات ایرانی برای خودروی۲۰۶تولید شود و حتی طراحی ۲۰۶صندوقدار نیز که ایران انجام شده بود را به نام خود به ثبت رساند و این خودرو هنوز با برند و نام این شرکت به فروش می رسد.

آنگونه که فارس نوشته

پژو ۲۰۰۸ حدود ۵ سال پیش به تولید رسیده که پیش‌بینی می شود قیمت آن در ایران حدود ۷۰ میلیون تومان باشد. پژو ۲۰۸ نیز متعلق به حدود ۸ سال پیش و برآورد قیمتی آن بین ۶۰ تا ۶۵ میلیون تومان است.

در مورد پژو ۳۰۱ هم باید گفت که این خودرو فقط مخصوص بازار چین تولید شده و هم اکنون فقط در این کشور تولید می شود. حدود ۴ سال از تولید این محصول می‌گذرد و قیمت آن در ایران نزدیک به ۵۰ میلیون تومان برآورد شده است.

منبع: صاحب نیوز