سرویس: اقتصادی » اقتصاد مقاومتی 09:08 - شنبه 10 بهمن 1394

مسئول بسیج سازندگی شرق اصفهان:

زنجیره تولید، دست واسطه را کوتاه میکند/صنایع تبدیلی فرصتی مطلوب در اقتصاد مقاومتی

محمد حیدری گفت: مسلما با ایجاد شرکت تعاونی، تولید با هزینه کم و در ادامه، فروش ارزان تر محصولات به دست مصرف کننده مواجه هستیم و قدرت مانور محصولات اقتصاد مقاومتی در بازار فروش بیشتر می شود.

به گزارش اصفهان شرق، اقتصاد مقاومتی از سال ها قبل مد نظر رهبر معظم انقلاب بوده است. نام گذاری سال های متمادی با شعار اقتصادی، گویای توجه جدی به توان داخل، فرصت های در دسترس و جوانان نخبه ی ایران اسلامی بود به نحوی که پس از طرح شعار سال توسط رهبری با طراحی پوستر، ساخت کلیپ و گاها محتوی رسانه ای در مسیر ارتقاء اقتصاد داخلی و پیشرو اقتصاد مقاومتی گام برداشتیم ولی نه به نحوی که دغدغه های اصلی رهبری توسط مردم و مسئولان، جامه ی عمل پوشانده شود.

شرق اصفهان سال هاست با مشکل خشکسالی دست و پنجه نرم میکند و این در صورتی است که شغل اکثر مردم این خطه گسترده از شهرستان اصفهان، کشاورزی و دامپروری است. قطعا آسیب های جدی در طول خشکسالی دامنگیر مردم مظلوم این منطقه شد و در این مورد حاد، آنچه بیش از پیش به کمک مردم آمد، راه اندازی طرح های اقتصاد مقاومتی و مشاغل خانگی به همت بسیج سازندگی بود. گام های بسیج سازندگی شرق اصفهان طی چند سال اخیر توانست، نتیجه ی خوبی در تامین امنیت غذایی مردم که از اهداف اصلی سپاه بود، در برداشته باشد.

به همین مناسبت و در آستانه ی دهه ی مبارک فجر، پای صحبت محمد حیدری مسئول بسیج سازندگی شرق اصفهان نشستیم که به شرح ذیل می باشد.

اقتصاد مقاومتی

اصفهان شرق_ پیرو تاکید رهبر معظم انقلاب در ماه های اخیر در خصوص اقتصاد مقاومتی، چه اقدامی توسط این قسمت صورت گرفت؟
پیرو تاکیدات رهبری، اتاق فکری با حضور نخبگان جوان تشکیل شد تا بتوان آسیب شناسی ویژه ای در خصوص مباحث اقتصاد مقاومتی داشت.
اولین نتیجه این اتاق فکر این است که اصل اقتصاد مقاومتی چه بوده و چه کسانی وظیفه اجرا و عملیانی کردن این طرح را دارند. در اصل شاه کلید اقتصاد مقاومتی، مردم هستند.
محدود کردن واردات محصولات ضروری به سبب تقویت تولیدات داخل از دیگر نتایج اتاق فکر اقتصادی بسیج بود که باید در سیستم کلان دولت قرار گیرد.
سعی ما بر این است که در جلسات روشنگری و حضور در بین بسیجیان محصولات و راه های اشتغال زایی را به مردم معرفی کنیم تا گامی مهم در خصوص این امر مهم برداریم.

اصفهان شرق- طبق مصاحبه سال قبل، در زمینه فروش محصولات مقاومتی تمهیدات خوبی از طرف بسیج سازندگی دیده شده بود، کار به کجا رسید؟
به این نتیجه رسیدیم که افرادی در جرگه تولید کنندگان وارد شوند تا بتوان با راه اندازی شرکت تعاونی، زنجیره تولید را ایجاد کرد تا دست واسطه کوتاه شود.

زنجیره تولید یعنی اینکه از صفر تا صد تولیدات در این شرکت های تولیدی باشد به گونه ای که افرادی بحث زنجیره تولید محصولات نظیر پرورش بلدرچین را به عهده گیرد و در ادامه فروش و بسته بندی را دیگر قسمت های شرکت های تولیدی انجام دهند.

متاسفانه زنجیره تولید در کشور ما کامل نیست و گاها تولید اولیه را انجام و واسطه ها با خرید محصولات به صورت ارزان از تولید کنندگان، باعث عدم استفاده مقرون به صرفه تولید کنندگان می شوند.

مسلما با ایجاد شرکت تعاونی، تولید با هزینه کم و در ادامه، فروش ارزان تر محصولات به دست مصرف کننده مواجه هستیم و قدرت مانور محصولات اقتصاد مقاومتی در بازار فروش بیشتر می شود.

در بحث بازار فروش، شرکت نگار نصر در نظر دارد اقدام به هماهنگی با شرکت های زنجیره ای دارد تا بتوان تولید کنندگان را به فروشگاه های زنجیره ای معرفی کنیم و محصولات خود را به فروش برسانند ولی در این خصوص باید نهایت همکاری با تولید کنندگان صورت گیرد تا خدایی نکرده به واسطه آسانی در فروش محصولات، ضرری به دست تولید کننده نرسد.

محمد حیدری
اصفهان شرق_ اوضاع بد جوی باعث شد تا امسال شاهد بارش خوبی در سطح استان نباشیم، آیا تا کنون راه کاری در خصوص کاشت درختان مقاوم به کم آبی در شرق اصفهان دیده شده است؟
باید در این رابطه بحث ترویج و شناسایی درختان سازگار با الگوی کم آبی شناسایی شود تا بتوان چند سال آینده، کشت های کم آب را جایگزین محصولات نیازمند آب فراوان کرد. در این خصوص می طلبد مرکز ترویج جهاد کشاورزی و صنف کشاورزی اقدام به موقعی تا روز درخت کاری انجام دهد.

ملسما بحران آب در سراسر استان وجود دارد و باید همه مسئولان نگاه جزئی طبق شرایط منطقه ای داشته باشند تا بتوان با بررسی شرایط ویژه منطقه به سمت تولید محصولات کم آب و مقاوم البته با برنامه ریزی صحیح داشت.

اصفهان شرق_ گاها انحرافاتی در بحث وام های اقتصاد مقاومتی صورت می گیرد و در جای اصلی مصرف نمی شود، در این راستا چگونه عمل خواهید کرد؟
طی امسال نظارت بیشتری بر وام های دریافتی توسط متقاضیان صورت گرفت و طرح ها توسط مهندسان کشاورزی و کارشناسان به دقت بررسی شد.

اصفهان شرق_ در بحث صنایع تبدیلی طی سال 94 چه اقدام ایده آلی صورت گرفت؟
امسال 2 میلیارد و 400 میلیون تومان در راستای راه اندازی مشاغل خانگی و غیر صنعتی، صنایع تبدیلی و اقتصاد مقاومتی به مردم شرق اصفهان داده شد ولی متاسفانه در زمینه صنایع تبدیلی استقبال خوبی نشد.
میطلبد مردم با آگاهی بیشتر به ایجاد صنایع تبدیلی ورود یابند.
هدف سپاه در افتصاد مقاومتی، تامین امنیت غذایی مردم است و می طلبد ورودی جدی به این مبحث داشته باشیم.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.