سرویس: غیر تولیدی » نقلی 10:10 - جمعه 09 بهمن 1394

رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان

«بهشت‌آباد» هیچ مشکل زیست‌محیطی ندارد

رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان با اشاره به تناقضات قابل توجه در عدم اجرای تونل بهشت‌آباد گفت: اجرای «بهشت‌آباد» هیچ مشکل زیست‌محیطی ندارد و موضوعات مطرح شده در این زمینه، به هیچ وجه علمی نیست.

به گزارش اصفهان شرق؛ اسفندیار امینی با اشاره به صحبت‌های وزیر نیرو مبنی بر عدم اجرای تونل بهشت‌آباد و انتقال آب از طریق لوله به استان اصفهان اظهار داشت: متأسفانه اگرچه مسئولان این موضوع را به ‌بهانه تبعات زیست‌محیطی متوقف کردند اما از نظر ما نگاه صورت‌گرفته به موضوع، یک نگاه غیر‌فنی و ناشی از فشارهای مختلف است.

وی به دلایل خود مبنی بر اینکه انتقال آب از طریق تونل، مشکلات زیست‌محیطی ندارد، بیان کرد: از نظر زیست‌محیطی اگر قرار است آبی توسط لوله منتقل شود، به میزان قابل توجهی تخریب سطحی دارد و این مسئله، بیش از انتقال آب از طریق لوله، مشکلات زیست‌محیطی را به دنبال دارد.

هزینه‌های زیست‌محیطی انتقال آب از طریق لوله، بیشتر از تونل است

رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان با اشاره به آسیب‌های انتقال آب از طریق لوله تصریح کرد: تا‌کنون هر زمان لوله‌ای از محلی انتقال یافته، باندی حداقلی که به طور معمول حداقل 20‌متر است، برای تردد ماشین‌آلات، حفاری زمین، قرارگیری لوله‌ها و سایر مسائل استفاده می‌شود که این اتفاقات، تبعات زیست‌محیطی بسیاری را به دنبال داشته و تخریب زیست‌محیطی قابل توجهی دارد.

وی گفت: از سوی دیگر، لوله نیمه عمری دارد و پس از مدتی پوسیده می‌شود و بدون شک به تعویض و ترمیم نیاز دارد که آن نیز ضایعات ویژه خود را برای محیط زیست به دنبال دارد.

هزینه‌های انتقال آب از طریق لوله بسیار سنگین‌تر است

امینی با اشاره به دیگر مشکلات صورت‌گرفته خاطرنشان کرد: همچنین از نظر امنیتی، لوله نسبت به تونل، بیشتر دستخوش تعارضات امنیتی می‌شود و هزینه دائمی مصرف انرژی در انتقال آب از طریق لوله وجود دارد زیرا لوله‌ها باید از ارتفاعات بسیار زیادی عبور کنند و هزینه پمپاژ آب در آن بسیار زیاد است.

وی اظهار داشت: لوله‌ها باندی برای تردد دائمی در مسیر نیاز دارند و با توجه به اینکه بخشی از مسیر انتقال آب مراتع غنی و جنگل بوده، با انتقال آب از طریق جنگل‌ها، هم هزینه اجرا و دیگر هزینه‌های آن سنگین‌تر است و شاید هزینه ابتدایی آن نسبت به تونل کمتر باشد، اما به هر حال باید هزینه‌های طولانی مدت را نیز در‌نظر گرفت.

تونل شوش و شوشتر از صدها سال پیش مشغول کار است

رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان افزود: در شوش و شوشتر از صدها سال پیش تونلی حفر شده و همچنان بدون صرف انرژی و مشکل ویژه‌ای در حال کار کردن است اما اکنون به‌خاطر مسائل غیر‌علمی و جریانات سیاسی آن را تغییر دادند.

وی با طرح این سئوال که چرا وزارت نیرو و سازمان محیط زیست با مردم صادق نیستند و مبانی خود را برای مردم اعلام نمی‌کنند، بیان کرد: این طرح بیش از 12‌سال مورد بررسی قرار گرفته و تمام تبعات زیست‌محیطی و هزینه‌های آن مورد بررسی قرار گرفته است، اما به یک باره لغو می‌شود.

تناقضات اجرای انتقال آب از طریق تونل

رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان به تناقضات اظهارات و عملکرد رئیس سازمان محیط زیست در ارائه مجوز به طرح‌های انتقال آب اشاره و اظهار داشت: رئیس سازمان محیط زیست، طرح ونک – سولکان را که دارای تونل بوده، تأیید می‌کند و طرح تونل انتقال آب از گلپایگان به قم را تأیید کرده است.

وی افزود: از سوی دیگر در همین طرح، 12کیلومتر از تونل تأیید می‌شود و همچنین طرحی بین استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری که دارای 90کیلومتر تونل‌کشی در جنگل و مراتع بسیار بوده، تأیید می‌شود اما در مسئله اصفهان، به یکباره پای مسائل زیست‌محیطی به میدان می‌آید! متأسفانه در این زمینه اتفاقات خوبی صورت نمی‌گیرد.

امینی با بیان اینکه هزینه‌های سنگین و حجیم برای پمپاژ دائمی آب منطقی نیست اما متأسفانه در اثر فشارهای مختلف، تصمیماتی غیرفنی گرفته می‌شود و مسئولان پاسخی در این زمینه نمی‌دهند، بیان کرد: پیشنهاد من این است که کارشناسان محیط زیست، آب، کشاورزی و مکانیک و مجریان این طرح باید با یکدیگر مناظره و اعلام کنند، قرار است چه اتفاقی صورت گیرد.

نشت آب به تونل، یک حرف نامربوط است

وی تصریح کرد: این تونل 400 متر زیر زمین می‌رود و در شرایطی که بین پاریس و لندن از زیر رودخانه، تونل کشیده می‌شود و هیچ نشت آبی وجود ندارد، درباره تونل بهشت‌آباد، حرف‌هایی نظیر نشست آب مطرح نیست، زیرا تونل‌ها امروز ایزوله می‌شود و هیچ آبی از آن خارج نشده و به آن وارد نمی‌شود و به نظر من مطرح کردن بحث نشت آب به تونل، یک حرف نامربوط است.

رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان گفت: متأسفانه مسئولان می‌خواهند از این طریق، مقدمات اجرانکردن طرح را فراهم کنند زیرا برای تونل اوراق مشارکت به فروش رفته و از نظر حقوقی، حق توقف طرح وجود ندارد. اجرای طرح تونل بهشت‌آباد در سفر سال 81 مقام معظم رهبری به اصفهان با حضور هیئت دولت، تصویب شد و مصوبات هیئت دولت و سفر مقام معظم رهبری را گرفت و این طرح مطالعه شده که به راحتی، اجرای آن در حال توقف است.

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.