اصفهان شرق

«مهندسی انتخابات»، اسم رمز هجمه به انتخابات خبرگان

کدخبر: 89743
1394/11/08 در ساعت 16:18

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از صاحب نیوز، در پی اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌های کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان و مشخص شدن عملکرد فراجناحی شورای نگهبان در این خصوص، برخی رسانه‌ها ضمن القای غیررقابتی بودن این انتخابات، بار دیگر از پروژه مهندسی انتخابات سخن گفتند.

به گزارش گروه سیاسی «شفاف»، این روزها موضوع انتخابات مجلس خبرگان به خصوص ناظر به مقوله ردصلاحیت‌ها یا عدم احراز صلاحیت‌ها به یکی از سوژه اصلی رسانه‌های بیگانه در بررسی مسایل داخلی ایران مبدل شده است. به این بهانه رسانه‌های مذکور طی یک خط رسانه‌ای مشترک با رسانه‌های اصلاح‌طلب، تلاش می‌کنند پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان را، مهندسی شده و غیررقابتی جلوه دهند. از این منظر این رسانه‌ها از سویی ردصلاحیت برخی نیروهای اصولگرا را «بخشی از پروژه مهندسی انتخابات خبرگان برای حفظ مشی نمایشی وفرمایشی» خوانده و از سوی دیگر نیز مدعی می‌شوند در تعدادی از حوزه ها، نتیجه انتخابات از پیش تعیین شده و برای ۹ کرسی این مجلس، انتخابات بدون رقابت برگزار خواهد شد. همچنین در اغلب استان‌های دیگر هم شمار نامزدهای تایید صلاحیت شده کمتر از دو برابر تعداد کرسی‌های استان است!»

این رویکرد که همچنان مبتنی بر حفظ فشار به شورای نگهبان برای تجدیدنظر در بررسی صلاحیت‌ها در فرصت باقی‌مانده است؛ به موازات برجسته کردن برخی اعتراض‌ها به ردصلاحیت ها، با طرح این پرسش که «آیا رد صلاحیت این اصولگرایان شاخص (صدیقی، طائب، آقاتهرانی ) نشانه‌ای از برخورد غیر جناحی شورای نگهبان با کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری است؟» مدعی می شود چون شورای نگهبان تعدادی از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب را به این بهانه رد کرده، با رد صلاحیت این افراد درصدد است اینگونه جلوه دهد که جناحی برخورد نمی‌کند!

در واقع این رسانه‌ها با هدف مشروعیت‌زدایی از انتخابات خبرگان رهبری، ردصلاحیت‌ها در هر دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب را، اقدامی هدفمند از سوی شورای نگهبان برای به اصطلاح پیشبرد آنچه پروژه مهندسی انتخابات ادعا می‌کنند، تفسیر کرده و در همین چارچوب مدعی می شوند «پیام اصلی این رد صلاحیت‌ها آن است که روند و سیاست کنونی خبرگان ادامه پیدا می‌کند و دیدگاه‌هایی که قائل به تغییر در عملکرد این مجلس مانند جدی شدن نظارت بر عملکرد رهبری هستند، به بن‌بست خواهند رسید!»