سرویس: غیر تولیدی » نقلی 12:13 - چهارشنبه 07 بهمن 1394

کارشناس مسائل اقتصادی:

هنوز پول‌های بلوکه شده ایران آزاد نشده است/ بازپرداخت یک پنجم از اموال بلوکه شده به ایران

با برآوردهایی که صورت گرفته است، تنها یک پنجم از اموال بلوکه شده ایران به دست دولت می‌رسد و بقیه آنها یا قبلاً از سوی دولت هزینه شده و یا اینکه جزء دیونی هستند که امکان پرداخت مستقیم آنها وجود نداشته است

به گزارش اصفهان شرق؛ عبدالمجید شیخی، کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه علامه در خصوص پول های بلوکه شده ایران که قرار بود همزمان با روز اجرایی شدن برجام آزاد شود اظهار داشت: تا آنجایی که بنده در جریان هستم و با پیگیری هایی که از افراد مطلع انجام داده‌ام، هنوز هیچ پولی از دارایی های بلوکه شده ایران آزاد نشده است.

وی با بیان اینکه هرچه که تا کنون در خصوص میزان و نحوه آزادسازی پول های بلوکه شده ایران گفته شده، تبلیغاتی بوده است، تصریح کرد: برخی با ادعای آزاد شدن پول های بلوکه شده در روز اجرایی شدن برجام به دنبال جمع آوری رأی هستند.

این کارشناس مسائل اقتصادی ضمن یادآوری این موضوع که اگر این پول ها آزاد شود هم، رقم زیادی دست دولت را نخواهد گرفت خاطر نشان کرد: با برآوردهایی که صورت گرفته است، تنها یک پنجم از اموال بلوکه شده ایران به دست دولت می‌رسد و بقیه آنها یا قبلاً از سوی دولت هزینه شده و یا اینکه جزء دیونی هستند که امکان پرداخت مستقیم آنها وجود نداشته است؛ مانند حق السهم هایی که بایستی به نهادهای بین المللی پرداخت می‌کردیم و نتوانستیم پرداخت کنیم.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه با بیان اینکه میزان دارایی های بلوکه شده ایران نیازمند بررسی های ریز و حساب شده است که هنوز به طور مشخص جزئیاتی از آن وجود ندارد یادآور شد: میزان یک پنجم دارایی های بلوکه شده اگر آزاد شود به حساب بانک مرکزی واریز می‌شود و بایستی طبق قانون هزینه شود.

شیخی ضمن یادآوری اینکه در مراحل گذشته که ادعا می شد دارایی های بلوکه شده ایران آزاد شده است، طی دو  الی سه مرحله مقادیر ناچیزی از اموال ایران آزاد شد تصریح کرد: رقم پول های قبلی هم مقادیر ناچیزی در حدود 700 میلیون دلار بود و چیز خاصی از پول ایران به دستش نرسیده است.

وی در ادامه گفت: روایات مختلفی از مقدار دارایی های بلوکه شده ایران شنیده شده است و از عدد 150 میلیارد دلار این ارقام آغاز می شود تا 36 میلیارد دلار که با بررسی هایی که توسط برخی از کارشناسان اقتصادی صورت گرفته است، مشخص شده در نهایت تنها 6 میلیارد دلار آن به دست دولت می‌رسد.

این کارشناس مسائل اقتصادی همچنین افزود: بخشی از این مقادیر به صورت گرو در حساب‌های کشورهای مختلف مانند چین است؛ بخش دیگری از این مبالغ هم معادل ریالی آن از سوی دولت خرج شده است، یعنی پول به حساب ایران در یک کشور خارجی واریز شده است اما دولت ایران معادل ریالی آن را منتشر و خرج کرده است.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه در پایان تأکید کرد: این پول ها قبلا از سوی دولت هزینه شده اند و بایستی در ذخایر بانک مرکزی جا بگیرند؛ چرا که اگر دوباره هزینه شوند، پایه پولی کشور افزایش پیدا می کند و تبعات گسترده ای برای اقتصاد کشور به دنبال خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.