سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 12:11 - سه شنبه 06 بهمن 1394

عضو کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان مطرح کرد:

مشکلات زیست‌محیطی تغییر طرح بهشت‌آباد؛ هزینه‌های سنگین به قیمت تغییر تونل به لوله

عضو کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان گفت: مشکلات زیست‌محیطی انتقال آب با لوله، بیشتر از تونل است و این موضوع از نگاه‌های مختلفی قابل بررسی خواهد بود.

به گزارش اصفهان شرق؛ لطف‌الله ضیایی  با اشاره به بحث لغو اجرای “تونل” بهشت‌آباد و انتقال آب از این طریق از چهارمحال و بختیاری به اصفهان اظهار داشت: طرح انتقال آب بهشت آباد به فلات مرکزی به کلی منتفی نشده بلکه تنها گزینه تونل این طرح به پمپاژ و خط لوله تغییر کرده است.

وی درباره جزئیات تغییر این طرح از تونل به لوله تصریح کرد: در طرح قبلی یک تونل به‌همراه سد صورت گرفت که در تونل، آب بدون پمپاژ به اصفهان منتقل می‌شد و همچنین از سد بهشت‌آباد، آب به استان یزد نیز منتقل می‌شد، اما هم‌اکنون باید با 700 متر ارتفاع پمپاژ صورت گرفته و بقیه مسیر آب با تونل به سمت اصفهان وارد شود.

عضو کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان بیان کرد: متأسفانه با وجود آنکه 12 سال کار کارشناسی گسترده در زمینه اجرای طرح بهشت‌آباد انجام شد و شرکتی فرانسوی با حضور مشاوران داخلی، اجرای این طرح از طریق تونل را بهترین گزینه برای حل مشکلات موجود عنوان کرد، این اتفاق در حال حاضر صورت نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: دلیل آن‌ها نیز آن بود که هزینه‌های تونل به نسبت دیگر هزینه‌ها اقتصادی‌تر بود و هزینه‌های بهره‌برداری بعدی را نداشت.

ضیایی تصریح کرد: با این حال و بعد از اجرای بخشی از این طرح، مخالفت‌هایی در چهارمحال و بختیاری در این زمینه صورت گرفت و بهانه و دلیل این مخالفت‌ها، آن بود که احداث تونل، چاه‌ها و چشمه‌های استان چهارمحال و بختیاری را خشک می‌کند.

وی با انتقاد از مطرح‌کردن موضوع مشکلات زیست‌محیطی اجرای انتقال آب از طریق تونل ادامه داد: این موضوع صحت ندارد و صحبت‌های سازمان محیط زیست از جانب مردمی بود که در چهارمحال و بختیاری، نسبت به این موضوع اعتراض کرده و واکنش نشان دادند، بنابراین وزارت نیرو برای اینکه اعتراضات را آرام کند، نسبت به موافقت با درخواست‌های آنها اقدام کرد اما تونل از نظر زیست‌محیطی هیچ مشکلی نداشت.

عضو کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: با این حال، به‌هیچ وجه این دلیل صحیح نیست زیرا در تمام دنیا تونل‌هایی با آب‌بندی کامل احداث می‌شود و در شهرهای مختلف تونل‌های قطارشهری زیر جریان آب و با آب‌بندی کامل اجرایی می‌شود بنابراین این استدلال که تونل آثار مخرب زیست‌محیطی دارد، مطلقاً صحیح نیست.

وی درباره اینکه آیا با اجرای تونل، آب‌های زیرزمینی منطقه چهارمحال و بختیاری به‌زمین فرو می‌رود، افزود: بیش از 85 درصد از مسیر در نظر گرفته شده برای تونل بهشت‌آباد، آبخوان و سفره‌های زیرمینی وجود نداشت و در 15‌کیلومتر باقیمانده نیز با توجه به تکنولوژی حفر تونل که همزمان با حفاری، تزریق تحکیمی و آب‌بندی کامل صورت می‌گرفت و هیچ مشکلی در آن به وجود نمی‌آمد.

ضیایی ادامه داد: از سوی دیگر مشاوران بین‌المللی و داخلی به همه این مسائل پرداخته بودند و پاسخگویی لازم را در آن انجام دادند؛ با این حال وزارت نیرو و دولت تصمیم گرفته‌اند که خط لوله و پمپاژ با یکدیگر همراه باشد و اگرچه ما تابع قانون هستیم اما باید اعلام کنیم که انتقال آب از چهارمحال و بختیاری به اصفهان از طریق تونل، بسیار بهتر است.

وی تصریح کرد: یک نمونه موفق اجرای انتقال آب از طریق تونل، تونل اول کوهرنگ است که از 61 سال پیش، بدون هیچ هزینه‌ای مشغول فعالیت است و این در حالی است که ایستگاه پمپاژ در هر 25 سال یکبار نیازمند نوسازی دارد زیرا مستهلک و فرسوده می‌شود.

عضو کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان اضافه کرد: از سوی دیگر هزینه پمپاژ بالا سبب می‌شود که قیمت تمام شده آب برای ما به میزان قابل توجهی افزایش یابد و سطح زمین پوشش گیاهی و درختان را از بین می‌برد و بدون شک انتقال آب با لوله، مشکلات زیست‌محیطی بسیاری را به دنبال دارد.

تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.