سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 14:00 - دوشنبه 05 بهمن 1394

رئیس مجمع نمایندگان اصفهان:

انتقال آب به اصفهان، از طریق لوله انجام می‌شود/ آب شرب فلات مرکزی در خطر

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان با بیان اینکه بی‌توجهی وزرا به کار کارشناسی تأسف‌برانگیز است، گفت: متأسفانه با اجرا نشدن طرح تونل بهشت‌آباد، آب شرب فلات مرکزی اصفهان در خطر قرار گرفته است.

به گزارش اصفهان شرق؛ سخنان چند روز پیش وزیر نیرو درباره عدم اجرای طرح تونل بهشت‌آباد برای انتقال آب از استان چهارمحال و بختیاری به اصفهان، طی روزهای گذشته مورد انتقاد مسئولان این استان قرار گرفته است.

در شرایطی که طی هفته‌های گذشته، صحبت‌های بسیاری درباره توقف این طرح به گوش می‌رسید، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در نهایت روز شنبه این موضوع را رسانه‌ای کرد تا بحث‌های مختلفی در این باره از سوی نمایندگان و چهره‌های مختلف به گوش برسد.

سیدناصر موسوی لارگانی، رئیس مجمع نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان با اشاره به اظهارات وزیر نیرو درباره لغو اجرای طرح “تونل بهشت‌آباد” و دلایل این اتفاق اظهار داشت: در درجه نخست، از برخی مسئولان تعجب می‌کنم زیرا طرح و برنامه‌ای که سال‌ها روی آن کارشناسی شده و هزینه‌های سنگینی برای کارشناسی این طرح پرداخت شده، یک شبه زیر سئوال رفته و لغو می‌شود.

وی افزود: متأسفانه طرح‌های بسیاری بوده که با وجود فعالیت‌های زیادی که برای آن طرح یا پروژه انجام شده، زیر سئوال رفته و مسئولان به یک‌باره، همه برنامه‌ریزی‌ها را در این باره نادیده گرفته‌اند، البته بعید می‌دانم وزیر نیرو کلاً این طرح را منتفی کرده باشد.

انتقال آب به اصفهان، از طریق لوله انجام می‌شود

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: البته باید گفت که طرح تونل بهشت‌آباد و انتقال آب با تونل از چهارمحال و بختیاری به اصفهان، بعد از 15 الی 20 سال فعالیت، به نتیجه رسیده و با کارشناسی و فعالیت‌های علمی به این موضوع رسیده‌اند که این طرح باید با تونل اجرا شود.

وی با انتقاد از برهم خوردن این طرح گفت: به نظر من اینکه مسئولان به دنبال جابجایی و یا به هم زدن این طرح برآیند، کار چندان مناسبی نیست و به احتمال فراوان، دیدگاه وزیر نیرو این بوده که انتقال آب با لوله به اصفهان انجام شود.

آب شرب 5 میلیون نفر از مردم اصفهان به مخاطره افتاده است

موسوی لارگانی به معضلات استفاده از لوله برای انتقال آب به اصفهان اشاره کرد و افزود: بدون شک انتقال آب با لوله، نتیجه‌ای که باید برای 5 میلیون نفر مردم استان اصفهان را به دنبال نخواهد داشت زیرا در حال حاضر وضعیت آب آشامیدنی این افراد به مخاطره افتاده و زیر سئوال رفته است.

وی ادامه داد: به نظر من این صحبت‌های وزیر کارشناسی شده نیست زیرا در کنار آن، جدای از استان اصفهان، بحث فلات مرکزی در انتقال این طرح مطرح بوده و استان‌های یزد، کرمان، سمنان و فلات مرکزی در اجرای این طرح مطرح هستند زیرا سال‌ها روی این موضوع بحث جدی شده است.

انتقاد از بی‌توجهی به فعالیت‌های کارشناسی

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی به انتقاد از مواضع مسئولان در قبال موضوعات مختلف پرداخت و بیان کرد: به نظر من اظهارنظرها و برخوردها در این زمینه باید کارشناسی باشد زیرا از یک وزیر انتظار نمی‌رود که یه یک باره کار 3 دوره از وزرا و نمایندگان مختلف را که پیرامون آن بررسی‌های لازم صورت گرفته، یک شبه و در اثر فشار چندین نفر زیر سئوال برده و اجرای آن را نادیده بگیرد.

وی با بیان اینکه اجرای طرح تونل بهشت‌آباد تنها به اصفهان تعلق ندارد، خاطرنشان کرد: همه می‌دانند که استان‌های اصفهان، یزد و کرمان از این طرح منتفع می‌شوند و لغو آن، زمینه نابودی این استان‌ها را فراهم می‌کند.

باغ‌ها و دشت‌های آباد اصفهان رو به نابودی رفته‌اند

موسوی لارگانی درباره اخبار برخی سایت‌ها پیرامون ورود شورای عالی امنیت به این مسئله خاطرنشان کرد: این بحث در شورای عالی امنیت ملی مطرح نشده بلکه در شورای عالی آب مطرح شده است. متأسفانه برخی مسئولان مکان‌های آباد را با برنامه‌ریزی‌های غلط خود ویران کرده و به دنبال آبادانی مکان‌هایی هستند که زمینه آبادی در آن وجود ندارد.

وی افزود: متأسفانه دشت‌هایی که آباد بوده‌اند و از آنها بیش از سه کشت برداشت می‌شده است، رو به نابودی می‌رود و جاهایی که بیابانی بوده و سنگ است و ریشه درخت نمی‌تواند در آنها نفوذ کند، تبدیل به باغ‌های میوه می‌شود. از سوی دیگر این باغ‌های میوه به دنبال سرمازدگی و عدم امکان رشد درختان، نابود می‌شوند و این موضوع هزینه سنگینی برای دولت به دنبال دارد.

آب موجود در اصفهان، برای مردم استان کافی است

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: مسئله مطرح این است که اگر آب موجود در استان اصفهان در بخش‌های مختلف این استان هدایت شده و بیرون نرود، این استان هیچ مشکلی در زمینه کم‌آبی ندارد. اما آب استان اصفهان در حال حاضر استان‌های دیگر را تغذیه می‌کند و آبی که از سمیرم اصفهان خارج می‌شود، به استان‌های دیگر می‌رسد.

وی ادامه داد: من در یکی از جلسات مجلس عنوان کردم که اجازه خروج آب از استان اصفهان را نمی‌دهیم زیرا مسئولان در حال حاضر مشغول برنامه‌ریزی برای خروج این آب از استان اصفهان هستند و می‌خواهند آن را باز هم به جای دیگری ببرند.

فاجعه زیست‌محیطی، در انتظار مردم اصفهان

موسوی لارگانی با اشاره به مشکلات زیست‌محیطی صورت گرفته در این زمینه گفت: ما در حال حاضر از نظر حفظ محیط زیست با مشکل روبرو هستیم و گرد و غبار تالاب گاوخونی، مردم اصفهان را آزار می‌دهد و اگر برنامه‌ریزی جدی برای آن صورت نگیرد، به یک فاجعه زیست‌محیطی تبدیل می‌شود.

وی با انتقاد از مواضع رئیس سازمان محیط زیست در این حوزه گفت: به نظر من ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست و دولت باید به فکر احیای تالاب بین‌المللی گاوخونی باشد. من بارها در نطق‌های خود به رئیس جمهور عنوان کردم همانطور که کارگروه ویژه‌ای را برای احیای دریاچه ارومیه انتخاب می‌کنید تا برنامه‌ریزی‌ها و هزینه‌هایی در این زمینه انجام شود باید به فکر استان اصفهان و تالاب گاوخونی باشند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس با بیان اینکه متأسفانه گاهی وزرا در اثر فشارهای بی‌مورد و جوسازی‌های صورت گرفته، تن به کارهای مختلف می‌دهند، خاطرنشان کرد: نمی‌دانم چرا خانم ابتکار که یک روز خودش را اصفهانی خطاب می‌کرد، چنین کاری در حق مردم اصفهان که دین خود را به نظام و انقلاب ادا کرده‌اند، صورت داد.

وی افزود: در حال حاضر اگرچه در اصفهان آب هست، زاینده‌رود در شهرستان فلاورجان آبی ندارد و ما بارها درباره به این موضوع مورد انتقاد و بی‌مهری قرار گرفته‌ایم.

مسئولان به خواسته‌های مجلس توجهی نمی‌کنند

موسوی لارگانی افزود: متأسفانه در حال حاضر مسئولان توجه چندانی به نمایندگان مجلس ندارند و ما به عنوان نمایندگان مردم استان‌های مختلف باید از حق و حقوق مردم دفاع کنیم اما متأسفانه این اتفاق صورت نمی‌گیرد.

وی گفت: با کمال تأسف، از ابتدای امسال، مسئولان توجه چندانی به مشکلات نمایندگان نداشته‌اند و امیدوار هستم که نمایندگان استان اصفهان در مجلس دهم، با یکدیگر منسجم و متحد شده و پیگیر رفع مشکلات مردم استان اصفهان باشند.

تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.