سرویس: اقتصادی » اقتصاد مقاومتی 15:23 - یکشنبه 04 بهمن 1394

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان:

نسخه قدیمی نظام سلطه، درمان اقتصاد ایران نیست/ ضرورت حمایت دولت از فناوری بومی

محمد رضا حیدری گفت: گره زدن انتظارات مردمی به سیاست خارجی اشتباه راهبردی می باشد و در این خصوص باید بر ظرفیت درونی کشور تکیه کرد.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی اصفهان شرق، با اشاره به انتظارات مردمی در دوران پسابرجام گفت: مسلما انتظار اینکه وضعیت افراد در آینده بهتر شود یا نه، می تواند بر تصمیمات به منظور تولید، واردات و سرمایه گذاری تاثیر گذاشته و این از نکات مهم در بررسی انتظارات در اقتصاد ایران است.

محمد رضا حیدری با بیان اینکه نباید انتظارات مردم را به گونه ای بالا برد که همه افکار به سمت رفع تحریم ها برود، اظهار کرد: زمانی که فرضا قیمت نفت زیر 30 دلار شود حتی اگر فروش نفت دو برابر شود، درامد ارزی ما از نفت، به چند سال گذشته نمی رسد و در این خصوص مسئولان نباید انتظارات را به نحوی بالا برد که مردم فکر کنند با برخی گشایش ها در وارادت و صادرات قرار است مشکل جدی حل شود.

وی افزود: اقتصاد اگر بخواهد از یک درجه استحکام و پایداری و همچنین ثبات و تعادل در بلند مدت برخوردار شود نیازمند شُک های واقعی است که می توان از بهره وری، تکنولوژی و شک های مرتبط به نجات دادن اقتصاد ملی و بودجه دولت از وابستگی به نفت سخن گفت.

*تخم مرغ هایی که در سبد مذاکرت و برجام گذاشته شد

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان در رابطه با موارد مذکور، گفت: در سیاست کلی، اقتصاد مقاومتی دیده شده است ولی واقعیت این است که دولت حدود دو سال و نیم است که دولت تخم مرغ ها را در سبد مذاکرات و برجام گذاشته و سیاست های شدیدا انقباضی عمل کرد.

وی با توجه به اینکه طی این دو سال بی سابقه ترین رکود به اقتصاد تحمیل شده است، اظهار کرد: در این زمان آنچه بیش از پیش باید مورد توجه مدیران دولتی قرار گیرد، مدیریت فرایند ورود وجود آزاد شده در اقتصاد و فرایند واردات و انتقال تکنولوژی است.

حیدری با ذکر سه تجربه تلخ تاریخی در اقتصاد ایران گفت: شک نفتی سال 1352 سیل واردات را به کشور آورده و شدیدا به اقتصاد ما لطمه زد، همچنین تجربه تلخ دیگر مربوط به دوره سازندگی به واسطه استقراض خارجی و استفاده از الگوی تغییر ساختاری دیکته شده توسط صندوق بین المللی پول و در آخر تجربه سال 86 الی 87 را از جمله تجربه های تلخ اقتصادی در کشور می توان نام برد.

وی ادامه داد: طی وقوع سه تجربه تلخ تاریخی بر کشور، دوره های رونق ارزی همراه با نوعی اشتهای واردات و سرکوب تولید داخلی اتفاق افتاد، لیکن بر اساس تعالیم اهل بیت که عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود، باید نهایت تلاش برای عدم وابستگی به غرب را انجام داد.

اقتصاد مقاومتی

*در اقتصاد مقاومتی چه کردیم؟
استاد دانشگاه اصفهان با اشاره به اهمیت اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبر معظم انقلاب، گفت: اگر فقط به دنبال سهمیه در اُپک بوده و یا صادرات نفت بالای 2 میلیون بشکه را مد نظر قرار دهیم، لزوما به عنوان خلق ارزش افزوده واقعی نیست چرا که امتداد خام فروشی گذشته است و مسلما عقب گردی به تجربه تلخ 20 سال گذشته است.

وی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی باید با قلب و فکر مبتنی بر اصل درن زایی و مردم محوری، همچنین روی اوری به اقتصاد دانش بنیان و مقاومتی باشد تا بتوان گامی صحیح و عملیاتی در این رابطه برداشت.

حیدری با تاکید بر درمان اقتصاد با توان داخلی اذعان کرد: دولت باید خودش را پالایش فکری و مدریتی کند و از نسخه های قدیمی نظام سلطه به منظور درمان اقتصاد بهره نبرد زیرا راه درمان در داخل و توسط حمایت دولت از جوانان نخبه داخلی است.

*ضرورت عزم جدی دولت در حمایت از تولید داخلی

وی خاطرنشان کرد: اگر دولت عزم جدی برای حمایت ویژه از فرایند ایجاد فناوری بومی مبتنی بر دانش و تجربه انباشته شده با ظرفیت نخبگان، نداشته باشد، شدیدا باید نگران عقب گرد وابستگی در حوزه فناوری بود.

استاد اقتصاد با بیان اینکه نباید چشممان به دست بیگانه باشد، افزود: تیم تکنوکرات با مبانی اقتصاد مقاومتی سرخوشی نداشته و قطعا نمی توانند برای نیاز اقتصادی امروز ایران، نسخه درمانی دهند و در این خصوص باید تدبیر درستی اندیشیده شود که چه کرده ایم برای ارتقا اقتصاد مقاومتی در کشور.

*دغدغه هایی در عرصه تامین مالی پسابرجام

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی خرج دارایی های بازگردانده شده به داخل کشور به نحو مطلوب، گفت: دولت بدهی های زیادی داشته که بخشی از آن به پروژه های نیمه تمام، شبکه های بانکی اختصاص دارد و بخش زیادی از این منابع، صرف بدهی ها خواهد شد، منتهی دغدغه اصلی ما این است که در عرصه تامین مالی و واردات بعضا باید از واردات کالاهای مصرفی و غیر ضروری جلوگیری کرد تا بتوان الگوی مطلوب برای حمایت از تولید ملی را به انجام رساند.

حیدری با بیان اینکه باید دولت دغدغه جدی در اقتصاد مقاومتی داشته باشد، افزود: نگرانی اصلی در این است که دولت دغدغه جدی برای اقتصاد مقاومتی ندارد و بر این اساس باید تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در قالب برنامه ششم باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.