اصفهان شرق

پَرسه کارگران زیرخط فقر/کارگر با چه مزدی بالای خط فقر می‌رسد؟

کدخبر: 89405
1394/11/04 در ساعت 14:06

به گزارش  اصفهان شرق؛ خط فقر،عبارتی است که هزاران حرف نهفته در دل خود دارد. اولین برداشت از این عبارت وجود دشواری‌های بسیار در وضعیت معیشت خانوار است.

اما در حال حاضر کارگران کجای خط فقر هستند. کارگرانی که در بهترین شرایط ماهیانه یک میلیون تومان دریافت می‌کنند. چگونه زندگی می‌گذرانند. آمارها حاکی از این است که از سال 84 تاکنون هزینه خانوار در ایران 4.7 برابر و درآمدها 4.4 برابر شده است.  در چنین شرایطی برخی صاحب نظران اعلام می‌کنند داشتن درآمد ماهیانه کمتر از 2.7 میلیون تومان در تهران به معنای قرار داشتن زیر خط فقر است.

علی ربیعی، وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی از عدالت سرزمینی، نابرابری‌های سرزمینی، جهت گیری فقر، حمایت از اقشارضعیف و هدفمند کردن یارانه‌ها در برنامه ششم توسعه به عنوان سیاست‌های رفاهی یاد و تأکید می‌کند که خط فقر را در لایحه را تعیین نمی کنند، در لایحه صرفا سیاست‌های رفاهی بیان می‌شود.

همچنین احمد میدری ،معاون امور رفاهی وزیر کار نیز درباره خط فقر می‌گوید: وزارت‌کار هر ساله خط فقر را برآورد می‌کند و به دولت گزارش می‌دهد.اما وقتی از میدری پرسش می‌شود که چرا این گزارش‌ها اعلام عمومی نمی‌شود پاسخی ارائه نمی‌دهد.

کارشناسان بازار کار درباره خط فقر می‌گویند در شهری مانند تهران با درآمد ماهیانه 2 میلیون و 700هزار تومان نمی‌توان زندگی گذراند.

غلامرضا عباسی،رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران با تأکید بر اینکه بیش از 80درصد کارگران زیر خط فقر هستند گفت: متأسفانه کارگروه های تخصصی مزد هر ساله توسط تشکل‌های کارگری  در استان‌های مختلف به منظور بررسی‌های هزینه‌های سبد معیشت خانوار کارگری جلسه تشکیل  می ‌دهند، اما در نهایت نتیجه ای حاصل می شود که مورد پذیرش کارگران نیست.

عباسی با تأکید بر اینکه هر اتفاقی که در کشور در جهت افزایش یا کاهش رشد اقتصادی بروز می کند اولین متضرر آن کارگران هستند گفت: درست است که دولت در دو سال گذشته موفق به کنترل بازار شده است، ولی هنوز قیمت‌ها در حال افزایش است و کارگران بهبودی در کیفیت زندگی خود احساس نمی کنند.

* ضرورت تعیین خط فقر برای دستمزد عادلانه

از آنجایی که معمولاً‌ خط فقر برای تعیین مزد کارگران تعریف نمی‌شود، حمیدرضا حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار نسبت عدم تعیین خط فقر اعتراض می کند و می‌گوید:تا زمانی که خط فقر به عنوان یکی از موضوعات محوری همچون تورم در تعیین دستمزد پذیرفته نشود نمی توان افزایش دستمزد فراتر از تورم را انتظار داشت.

وی ادامه داد: اگر قرار است سبد هزینه خانوارهای کارگری تعریف شود باید برای آن شاخص ایجاد کنیم. یعنی دولت باید مقیاسی برای معیشت خانوارها بپذیرد که این مقیاس بتواند بر اساس شرایط معیشت، دستمزد را افزایش دهد.برای مولفه دوم ماده 41 قانون کار، دولت باید خط فقر را به عنوان یک موضوع محوری نظیر تورم در شورای عالی کار بپذیرد.اگر دولت بپذیرد می‌توانیم به عنوان شاخص دوم بعد از نرخ تورم در شورای عالی کار، خط فقر را پیگیری کنیم، ولی دولت تا امروز قبول نکرده است که تعریف خط فقر را در شورای عالی کار بر اساس اظهارات رسمی مسئولان بیان کند و تا زمانی که این اتفاق نیفتد نباید انتظار داشت دستمزد فراتر از نرخ تورم افزایش پیدا کند.

به راستی خط فقر برای تعیین دستمزد واقعی کارگران چه میزان در نظر گرفته خواهد شد؟ آیا امسال هم مانند سال‌های قبل حقوق کارگران بدون توجه به خط فقر تعیین می‌شود؟ آیا باز هم کارگران باید زیر خط فقر پرسه بزنند؟

تسنیم