سرویس: سیاسی » انتخابات 11:48 - شنبه 03 بهمن 1394

در اهمیت کارکرد مساجد؛

محلی مورد اعتماد برای دغدغه های اجتماعی_ سیاسی مومنین

در اهمیت مساجد در کشور همان بس که محلی مورد اعتماد برای دغدغه های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و مذهبی مومنین بوده و می باشد.

اصفهان شرق/ علی ترابی، وقتی به روایات تاریخی صدر اسلام مراجعه می شود ملاحظه می شود که اکثر قریب به اتفاقات وقایع و گفتگوها در مساجد شکل می گرفته است. مجالس صحبت با مردم در مساجد بوده است و بواقع مسجد محلی برای ارتباط بین مردم بوده است. نمونه بارز آن هم مسجد کوفه است که بارها و بارها داستان های مربوط به آن را همگان مورد مطالعه قرار داده و در محافل مذهبی شنیده اند.

مسجد در زمان صدر اسلام فقط محلی برای عبادت نبوده است. مسائلی از حل اختلافات اجتماعی بین مردم تا پیگیری امور سیاسی در مساجد رونق داشته است. از جمله مناقشات سیاسی در مساجد در سالهای نخست اسلام می توان به ماجرای میثم تمار اشاره کرد. زمانی که عبیدالله بن زیاد در مسجد مشغول خطابه بود و میثم با نطق آتشین خود سعی در نمایان ساختن چهره منحوس این ملعون و حکومتش را داشت و دست آخر به دست ماموران حکومت بازداشت شد و به زندان رفت.

امام خمینی(ره) در این باره فرمود: «در اسلام، سیاست در عبادت مُدغَم است و عبادتش در سیاست مُدغَم ، یعنی همان جنبه عبادی یک جنبه سیاسی دارد.» البته سیاسی شدن مساجد از دیدگاه امام(ره) بیشتر حول طرح و حلاجی مسائل روز سیاسی و بصیرت افزایی بود.

آری از دیرباز و از آغاز اسلام مساجد نقش مهمی در مسائل سیاسی داشتند. از جمله عللی که می توان برای این مدعا بیان کرد، حضور گسترده آحاد و اقشار مختلف مردم در مساجد است. مردم بی هیچ منتی و بدون هیچ عایده مالی برای ادای فریضه نماز به مسجد می آیند. حضور مردم در مساجد صرفا علل معنوی دارد و انگیزه مردم تماما دینی است. دینی که سیاستش هم عین دیانتش است. پس پر واضح است که مسجد و عبادتگاه با حضور خیل گسترده مومنین تبدیل به کانونی از دغدغه های سیاسی خواهد شد.

IMAGE635010140204233178.bmp

کشتار مردم مظلوم و بی دفاع در مسجد گوهرشاد مشهد نمونه ای از تجلی فعالیت های سیاسی در مسجد است. زمانی که عده ای از مومنین دغدغه مند از ظلم دژخیمان پهلوی به مسجد پناه بردند ولی پاسخ این پناهجویی با گلوله و سرب داغ منجر به کشتاری عظیم در این خانه خدا شد.

شاید خالی از لطف نباشد که این بار نقش مساجد در پیروزی انقلاب بررسی شود. یعنی درست از زمانی که شاه جرات مقابله با سخنرانی های آتشین واعظان مشهوری چون حجت الاسلام فلسفی را نداشت و مردم مومن پا این سخنرانی ها گردهمایی های عظیمی را شکل می دادند. رفته رفته و پس از گذشت اندک زمانی بر تعداد این اجتماعات افزوده شد، بر تعداد واعظان و روشنگران اضافه شد. با جلوه نمایی مجالس وعظ و خطابه امثال آیت الله خامنه ای و شهید مطهری و شهید بهشتی محمدرضا شاه احساس خطر کرد و به مقابله با این اجتماعات مساجد پرداخت.

پس از پیروزی انقلاب اما مساجد تقریبا به حالت صدر اسلام شبیه شد. حضور نیروهای انقلابی در مساجد رنگ و بوی تازه ای به محلات و شهرها داده بود. تامین امنیت مردم با پست دادن ها، آموزش نیروهای داوطلب مردمی برای اعزام به جبهه و تهیه و تدارک لوازم مورد نیاز رزمنده ها چون پتو و باند و غیره از جمله فعالیت هایی بود که فضای مساجد در اول انقلاب را خاطره انگیز و به یاد ماندنی کرده است.

حتی در اوایل انقلاب دیده می شد بسیاری از مجالس نظیر ازدواج های آسان و ساده ای ک امروزه اثری از آن باقی نمانده است هم با شکوه خاصی و با عطری سرشار از معنویت در مساجد برگزار می شد.

بدون تردید مساجد به عنوان یکی از مورد اعتماد ترین مکان ها برای اکثر خانواده های ایرانی است. گواه این مدعا حضور چشم گیر کودکان و نوجوانان در کلاس ها و فعالیت های جانبی مساجد است. البته این اعتماد در زمینه های دیگری نیز به چشم می خورد. زمانی که حجم مراجعات برای پرداخت وجوه شرعی از خمس تا زکات فطره به چشم می خورد.

اما شاید چشم نواز ترین صحنه اعتماد مردم به مساجد در انتخابات باشد. مردم و مومنین دغدغه مند زیادی هنوز که هنوز است یکی از امین ترین مشاوران و راهنما ها برای انتخاب نامزد اصلح را امام جماعت مسجد محله خود می دادنند. و جا دارد در این فضا ائمه جاعت هم فارغ از هرگونه جانب داری و پرداختن به سلایق شخصی مردم را به آنچه برای انقلاب سودمند است راهنمایی کنند.

یکی از جلوه های مردم سالاری دینی همین فضای قبل انتخابات در مساجد است. در بسیاری موارد دیده شده است که دست اندرکاران مساجد با حسن سلیقه و دخیل نکردن سلیقه فردی شان از کاندیداها و یا نمایندگان آنها برای بیان برنامه های شان و جلب اعتماد مردم، دعوت به عمل می آروند.

دست آخر هم حضور تجلی این اعتماد در روز رای گیری و حضور مردم، نقش بی بدیل و بی نظیر مساجد در جامعه اسلامی را به ما نشان می دهد.

تمام موارد متعددی که در نوشتار بالا به آن ها اشاره شد، ضرورت توجه دقیق و حساس به مساجد را بیان می کند، تا خدایی نکرده برخی سو استفاده چی ها از این سرمایه گرانقدر یعنی اعتماد مردم به مسجد میوه آلوده خود را نچینند.

IMG19284949

از دیدگاه مقام معظم رهبری نیز مساجد باید منبر معارف اجتماعی و سیاسی باشند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی که به مناسبت نوزدهمین اجلاس سراسری نماز در هجدهم مهر سال 89 صادر کردند درباره سیاسی بودن مساجد می‌فرمایند: جایگاه عبادت و پایگاه سیاست، دوگانه‌های به هم پیوسته‌ای است که تصویر مسجد اسلامی و فاصله آن با عبادتگاه‌های رایج ادیان دیگر را نمایان می‌سازد. بنابراین آنچه روشن و مبرهن است خدشه ناپذیر بودن جنبه سیاسی مساجد از دیدگاه امام و رهبری است.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.