سرویس: غیر تولیدی » نقلی 14:14 - جمعه 02 بهمن 1394

محدودیت‌ها علیه افرادی که به ایران سفر کرده‌اند اجرایی شد؛

برگ دیگری از علت بی اعتمادی ملت ایران به آمریکا نمایان شد/جان کری به وعده‌اش به ظریف عمل نکرد

وزیر خارجه آمریکا پیشتر وعده داده بود تغییرات در “برنامه لغو ویزا” برای اتباع خارجی که به ایران سفر داشته‌اند را به گونه‌ای اجراء کند که مانعی بر سر راه منافع اقتصادی ایران پیش نیاید. اکنون این محدودیت‌ها حالت اجرایی گرفته‌اند…

به گزارش اصفهان شرق؛ وزارت خارجه آمریکا روز گذشته (پنج‌شنبه) اعلام کرد که تغییرات در قانون “برنامه لغو ویزا” برای افرادی که به چهار کشور ایران، سودان، عراق و سوریه سفر کرده‌اند را به اجراء گذاشته است.

بر اساس این قانون اتباع کشورهایی که از “برنامه لغو ویزا” با آمریکا برخوردارند در صورتی که طی پنج سال اخیر به این چهار کشور سفر کرده باشند یا اینکه دارای تابعیت دو گانه باشند، برای ورود به آمریکا باید ویزا اخذ کنند.

قانونگذاران کنگره این تغییرات را در “قانون بودجه آمریکا در سال 2016” گنجاندند و باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، به بهانه اینکه نمی‌تواند قانون بودجه را وتو کند، آن را امضاء کرد.

پس از امضای این قانون، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در نامه‌ای به محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، تأکید کرد که دولت آمریکا این قانون را به گونه‌ای اجراء خواهد کرد که نقض برجام محسوب نشود. وی نوشت:

“ما [این تغییرات را] به‌گونه‌ای اجرا می‌کنیم که هیچ مانعی برای منافع اقتصادی مشروع ایران ایجاد ننماید. بدین منظور ما بالقوه ابزارهای متعددی را در اختیار داریم، شامل [صدور] ویزاهای تجاری ده‌ساله چندبار ورود، برنامه‌هایی برای تسریع در [صدور] ویزاهای تجاری، و اختیار توقف اجرای قانون که طبق این مصوبه جدید به ما داده شده است.”

مقامات کشورمان این نامه را تضمینی در راستای تأثیر نگذاشتن این تغییرات بر تعهدات آمریکا بر اساس برجام اعلام کردند. سید عباس عراقچی، رئیس کمیته اجرای برجام، در این باره می‌گوید: “این یک نامه معمولی نیست. امضای وزیر خارجه آمریکا را دارد و اجرای موفق برجام را تضمین کرده است.”

اما در بیانیه وزارت خارجه آمریکا چه ابزاری برای جلوگیری از تأثیرگذاری این محدودیت‌ها بر مبادلات خارجی اقتصادی ایران اندیشیده شده؟ در بخشی از بیانیه چنین آمده است:

“بر اساس قانون جدید، وزیر امنیت داخلی می‌تواند این محدودیت‌ها را در صورتی که لغو آنها را قانونی و نیز بر اساس منافع ملی آمریکا تشخیص دهد، لغو کند. این لغو تنها به صورت موردی اعطاء خواهد شد. به عنوان یک قاعده کلی، مواردی که مسافرین می‌توانند حائز شرایط این لغو باشند عبارتند از:

  • افرادی که به  ایران، عراق، سودان یا سوریه به از جانب سازمان‌های بین‌المللی، سازمان‌های منطقه‌ای، و دولت‌های زیر-ملی برای انجام وظایف رسمی، مسافرت کرده‌اند؛
  • افرادی که به ایران، عراق، سودان یا سوریه از جانب سازمان‌های غیرانتفاعی بشردوست و برای انجام وظایف رسمی مسافرت کرده‌اند؛
  • افرادی که برای اهداف تجاری مشروع پس از انعقاد برنامه جامع اقدام مشترک (14 جولای 2015) به ایران سفر کرده‌اند؛
  • افرادی که برای اهداف تجاری مشروع به عراق سفر کرده‌اند.”

بر اساس این بیانیه، تشخیص موارد فوق بر عهده وزارت امنیت داخلی آمریکا و به صورت موردی انجام خواهد شد و این وزارت می‌تواند در صورت صلاحدید از استثنا ساختن افرادی که تشخیص می‌دهد، اجتناب ورزد.

از سوی دیگر هنوز مشخص نیست وضعیت افراد ایرانی‌تباری که تبعه کشور دیگری هستند چه خواهد شد و یا اینکه گردشگردان خارجی در زمره “افرادی که اهداف تجاری مشروع” دارند محسوب می‌شوند یا نه.

همچنین همانگونه که در بالا ذکر شده بر خلاف عراق، استثناهای مرتبط با تجار درباره ایران شامل افرادی می‌شود که پس انعقاد برجام به ایران سفر کرده‌اند لذا ظاهرا تجار خارجی که پیش از 14 جولای 2015 به ایران سفر کرده‌اند، هنوز مجبور به تهیه ویزا برای سفر به آمریکا خواهند بود.

تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.