سرویس: غیر تولیدی » نقلی 11:00 - جمعه 02 بهمن 1394

نشست تخصصی کنترل آلودگی هوا؛

افزایش مرگ‌ومیر اصفهانی‌ها بر اثر آلودگی هوا/ خشک شدن تالاب گاوخونی تهدیدی فرامنطقه‌ای

افزایش مرگ‌ومیر و زمینه ابتلا به دیابت و سرطان به واسطه آلودگی هوا و میزبانی اصفهانی‌ها از ریزگردهای تالاب گاوخونی در آینده‌ای نزدیک از جمله مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در نشست تخصصی کنترل آلودگی هوا در کلان‌شهر اصفهان است.

به گزارش اصفهان شرق؛ نشست تخصصی کنترل آلودگی هوا در کلان‌شهر اصفهان  در محل اتاق بازرگانی اصفهان با حضور جمعی از اساتید دانشگاهی و صاحب‌نظران حوزه محیط زیست برگزار شد.

در این نشست مباحث و مشکلات درباره آلودگی هوای اصفهان توسط اساتید دانشگاهی و صاحب نظرات این حوزه مورد بررسی قرار گرفت.

افزایش زمینه ابتلا به دیابت به واسطه آلودگی هوا

رویا کلیشادی در این نشست با بیان اینکه تحقیقات علمی اثبات کرده است که آلودگی هوا می‌تواند تغییرات ژنتیکی ایجاد کند اظهار داشت: جامعه امروز باید نسبت به آثار و زیان‌های آلودگی هوا به خوبی آگاه شوند، متأسفانه هنگامی که مدارس به خاطر آلودگی هوا تعطیل می‌شوند خانواده‌ها فرزندان خود را با خودرو شخصی به گردش و تفریح می‌برند غافل از اینکه آلودگی هوا برای گروه کودکان بسیار زیان‌بار است.

وی با اشاره به انجام برخی از تحقیقات در اصفهان درباره آثار آلودگی هوا بر اقشار مختلف جامعه افزود: قرار گرفتن افراد در معرض آلودگی هوا در دراز مدت می‌تواند در این افراد مقاومت «انسولین» ایجاد کند و زمینه ابتلا به بیماری دیابت را افزایش می‌دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: حتی افراد سالم نیز اگر به مدت طولانی در معرض هوای آلوده قرار گیرند دچار بیماری‌های متعددی می‌شوند، آلودگی هوا با افزایش بیماری سرطان، کم‌خونی، جهش ژنتیکی و غیره ارتباط مستقیمی دارد.

وی بیان کرد: گسترش این فرهنگ که مردم در روزهای ناسالم سعی کنند از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند و افرادی که در گروه‌های سنی حساس قرار دارند در جامعه و هوای آزاد حضور نیابند، لازم و ضروری است، این فرهنگ‌سازی می‌تواند به روش‌های مختلفی همچون برگزاری مسابقات نقاشی برای کودکان، ارائه بروشورهای آموزشی به خانواده‌ها و غیره ایجاد شود.

کلیشادی گفت: خوردن مایعات، نوشیدن شیر و مصرف لبنیات، مصرف مواد حاوی ویتامین ای و امگا 3 و مصرف انار و عناب می‌تواند عوارض ناشی از آلودگی هوا را کاهش دهد، همچنین مردم باید بدانند که آلودگی هوا می‌تواند سبب نرسیدن طول موج مناسب نور آفتاب به افراد و در نتیجه کمبود ویتامین دی در مردم شود.

باور کردن ضررهای آلودگی هوا یک ضرورت است

مدیر گروه پژوهش آلودگی هوا و پسماند جامد پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان در این نشست اظهار داشت: باید از موضع آگاهی‌بخشی به مردم به سمت ایجاد باور در مردم نسبت به ضرورت کاهش آلودگی‌ها و مضرات آلودگی هوا حرکت کرد.

محمدرضا طلایی با اشاره به ضرورت تلاش همگانی برای کاهش آلودگی هوا افزود: حتی افراد سالم با تأثیر از غلظت‌های پایین در شرایط هوای سالم نیز در دراز مدت دچار بیماری شوند.

وی بیان کرد: صنعت همواره متهم اصلی برای موضوع آلودگی هوا بوده اما باید با انجام تحقیقات دقیق مشخص شود کدام یک از عوامل آلوده‌کننده هوا بیشترین تأثیر را بر سلامت مردم دارد.

خشک شدن تالاب گاوخونی تهدیدی فرامنطقه‌ای

مدیر گروه پژوهش آلودگی هوا و پسماند جامد پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان گفت: استفاده از روش‌های عمومی مدیریت کاهش آلودگی هوا، استفاده از انرژی‌های نو به جای استفاده از سوخت‌های فسیلی و افزایش کیفیت تولید خودروها می‌تواند در مدیریت کاهش آلودگی هوا در کشور تأثیر زیادی داشته باشد.

وی تصریح کرد: خشک شدن زمین و کاهش بارندگی‌ها در اصفهان سبب ایجاد زمینه برای ورود ذرات معلق به هوا شده است و اگر به تالاب گاوخونی توجه نشود این تالاب نه تنها به تهدیدی برای مردم اصفهان بلکه برای سایر استان‌ها تبدیل می‌شود چراکه ریزگردها قابلیت پخش شدن در فضای بسیار وسعی را دارند بنابراین اشتباهات صورت گرفته در مورد خشک شدن تالاب گاوخونی را باید جبران کرد.

طلایی گفت: خودروها نیز می‌تواند تولیدکننده ریزگردها باشند، این ریزگردها از ترمز زدن‌های مکرر تولید می‌شوند و با مخلوط شدن این ریزگردها با خاک، مضراتی را برای مردم در شهرها ایجاد می‌کنند.

افزایش غلظت ذرات معلق و افزایش مرگ‌ومیر در اصفهان

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این نشست با بیان اینکه با گازسوز کردن نیروگاه‌ها مشکل آلودگی هوا برطرف نمی‌شود، اظهار داشت: باید به دنبال استراتژی‌هایی بود که قابلیت اجرا دارند.

یعقوب حاجی‌زاده افزود: ریزگردهای شرق و شمال شرق، آلایندگی خودروها و آلایندگی صنایع غرب و جنوب غرب 3 مشکل اساسی است که هوای اصفهان را تهدید می‌کند.

وی بیان کرد: تحقیقاتی در اصفهان انجام شده است که نشان می‌دهد افزایش غلظت ذرات معلق 2.5 میکرون در اصفهان در هر سال مرگ 970 نفر را بر آمار مرگ‌ومیر این استان اضافه می‌کند، بنابراین باید عمق مشکلات را به مسئولان گوشزد کرد تا این مشکلات به خوبی درک شود و درصدد برطرف کردن آن برآمد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: آمارهای ضد و نقیضی از عوامل آلوده‌کننده هوای اصفهان مطرح می‌شود که لازم است مطالعه دقیقی توسط یکی از مراکز علمی و پژوهشی انجام شود، اگر از آمارهای مشابه برای شهر اصفهان استفاده کنیم، 30 یا 40 درصد از آلودگی هوا مربوط به تاکسی‌ها و خودروها و اتوبوس‌های بخش حمل و نقل عمومی است، این خودروها روزانه حداقل 10 ساعت کار می‌کنند که این گروه سهم مهمی در افزایش یا کاهش آلایندگی هوا می‌توانند داشته باشند.

وی با اشاره به ضرورت تبیین فرهنگ رانندگی در جامعه گفت: فرهنگ رانندگی به درستی باید به مردم منتقل شود، مردم باید بدانند که افزایش ناگهانی سرعت و یا ترمزهای ناگهانی می‌تواند افزایش سوخت را به 2 برابر افزایش دهد و نوع رانندگی مردم نیز در افزایش آلاینده‌های هوا مؤثر است بنابراین باید فرهنگ رانندگی در جامعه گسترش یابد.

سازمان‌های مردم‌نهاد اجازه گسترش صنعت فولاد را نمی‌دهند

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در این نشست با بیان اینکه مکان‌یابی نادرست و بارگذاری غلط صنایع در اصفهان یکی از عوامل آلایندگی هوای اصفهان است، اظهار داشت: متأسفانه هنوز توسعه بخش آهن و فولاد اصفهان همچنان ادامه دارد و این صنایع آلاینده‌های درجه نخست را وارد هوای اصفهان می‌کنند.

احمد خاتون‌آبادی افزود: آلاینده‌های درجه دوم در اصفهان با تأثیر از جبهه‌های پرفشار هوا در فصل‌های پاییز و زمستان و نیز پدیده وارونگی دما تبدیل به مه‌دود می‌شوند، صنایع اصفهان ملی است اما این صنایع آب منطقه‌ای مرکزی ایران را مصرف می‌کنند و آلودگی آن برای مردم اصفهان است.

وی بیان کرد: نباید بیش از اندازه بر معلول‌های ماجرای آلوده بودن هوای اصفهان تمرکز کرد چراکه این تمرکز سبب تداوم مشکلات زیست‌محیطی می‌شود بلکه باید هوای اصفهان را به صورت سیستمی در نظر گرفت و درباره برطرف کردن این مشکل به صورت سیستمی تفکر کرد.

نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه محیط زیست اصفهان با بیان اینکه گروه‌های مردمی حافظ هوا در اصفهان باید تشکیل شود، تصریح کرد: ما اجازه گسترش صنعت فولاد در اصفهان را نمی‌دهیم چراکه گسترش این صنعت در اصفهان بدون شک سبب بدتر شدن وضعیت هوای اصفهان می‌شود و آثار زیست‌محیطی فراروانی برای این شهر و استان به همراه دارد.

تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.