سرویس: غیر تولیدی » نقلی 16:53 - دوشنبه 09 دی 1392

ماجرای ادعای تجاوز به زندانیان فتنه88

در فتنه 88 ظلم بزرگی به مردم ایران اسلامی شد؛ ظلمی که از ایراد انواع اتهامات، برهم زدن امنیت جامعه و ایجاد اغتشاش گرفته تا تلخ کردن شیرینی انتخاباتی پرشور در کام مردم و سعی در تضعیف اقتدار جمهوری اسلامی صورت گرفت.

به گزارش واحد رصد فضای مجازی اصفهان شرق: در فتنه 88 ظلم بزرگی به مردم ایران اسلامی شد؛ ظلمی که از ایراد انواع اتهامات، برهم زدن امنیت جامعه و ایجاد اغتشاش گرفته تا تلخ کردن شیرینی انتخاباتی پرشور در کام مردم و سعی در تضعیف اقتدار جمهوری اسلامی صورت گرفت.

در همین رابطه خبرنگار فرهنگ نیوز در گفتگو با دکتر علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس از اتفاقات فتنه 88 و ادعاهای نابخشودنی درخصوص تقلب و تجاوز و چگونگی موضع گیری فتنه گران پرسیده است. مشروح این گفتگوی تفصیلی به شرح زیر است.

فرهنگ نیوز: در مرداد88 آقای کروبی نامه ای به آقای هاشمی نوشتند؛ در مورد این نامه و ادعاهایی که آقای کروبی داشتند تحلیل و نظر شما در این خصوص چیست؟

خوب ادعا خیلی ادعای مهمی بود برای حیثیت نظام آن هم ا ز یک چنین فردی و یک چنین جایگاهی  برای همین من اولین کاری که کردم تماسی گرفتم  با  دادستان تهران  و گفتم موضوع چیست و شما اطلاعاتی در این زمینه دارید ایشان گفتند:  من با حسین کروبی پسر آقای کروبی تماس گرفتم  و گفتم این مطلب چیست که ایشان گفتند؟ پاسخ دادند: تماسهای  متعددی با دفتر روزنامه  گرفته شده  و یک چنین اتفاقهایی افتاده و افردی گفته اند که بلی ما به تجاوز صورت گرفته است.  ایشان گفتند من  سوال کردم خوب  که این افراد را خواستید که بیایند توضیح بدهند و تلفنی که ارزشی ندارد و هر کسی می تواند یک زنگی بزند و یک حرفی بزند ایشان(حسین کروبی) پاسخ داده بودند  که خوب جرأت که نمی کنند بیایند دفتر روزنامه.

** پاسخ دستگیرشدگان فتنه درباره ادعای تجاوز **

ببینید  چقدر سست و بی پایه و به همین دلیل هم با یک حساسیت بسیار بالایی هم  شورای عالی  امنیت  ملی در کمیته ویژه افراد متعدد با چنین ادعایی را خواسته بود؛  یک نمونه اش را هم ما خودمان در مجلس خواستیم  و سوال کردیم که آیا یک چنین اتفاقی افتاده است ؟ همه به این مطلب که می رسیدند به یک گونه ای می گفتند نه می خواستند یک چنین اقدامی را انجام بدهند و یا  یک خانمی گفته بود که من را مثلا دستگیر کردند بردند به بازداشتگاه همین جور شرح واقعه دستگیری و در واقع بازجویی را می گفت و بعد که سوال می شد که آیا چنین امری واقع شده ؟ آیا تجاوزی صورت گرفته ؟ پاسخ داده بود  که مگر جرأت می کنند چنین  کاری انجام بدهند.

** ادعای تجاوز، ظلم بزرگی در حق ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی بود **

انصافا خیلی ظلم بزرگی بود که به انقلاب و ملت ایران و نظام صورت گرفت؛ امر غیر واقع را به این صورت اعلام کردند که این موارد اتفاق افتاده و بعد هم در تحقیقات مشخص شد که نبوده. خوب بالاخره این پی گیری ها که دهها مورد از افراد سوال شده بود و خواسته شده بود که اگر چنین مواردی هست بگویند بنویسند شکایت کنند بالاخره حقشان است که شکایت کنند  خروجیش صفر بود  بر  اساس گزارشی که ما هم از شورای عالی امنیت ملی گرفتیم و هم کار پی گیری که مجلس انجام داده بود.

فرهنگ نیوز: نظر شما درباره دادگاه های پس از فتنه 88 چیست؟ در ملاقات با مجرمان فتنه در زندان به چه نتایج و اطلاعاتی دست یافتید؟

ما از هفته اول این حوادث تلخی که اتفاق افتاد در فتنه 88  تصمیمی در هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گرفتیم که در قالب هیئت رئیسه ورود پیدا کنیم. به همین دلیل با کلیه افرادی که نامزد انتخابات بودند در عرصه حضور داشتند از جمله خود موسوی و کروبی ملاقات حضوری و  جمعی صورت گرفت و صحبتهای متعددی شد.

ما در زندان با خیلی از افراد دستگیر شده ملاقات حضوری انجام دادیم؛ هم به دلیل این که وضعیت را ببینیم و این ملاقاتها را هم در داخل سلول و بدون حضور افرادی از مسئولین زندان صورت می گرفت چون می خواستیم  در شرایطی آنها  صحبت هایشان را مطرح کنند که احساس نگرانی و ترس نداشته باشند اگر واقعا مطلبی هم هست چون خیلی هم حساس بودیم  روی بحث  شکنجه با توجه به مطالبی فراوانی که رسانه های بیگانه مطرح می کردند.

IMG_6797

** نتیجه ملاقات با تاج زاده در زندان **

مثلا در داخل همین اتاق  در مقطعی تعدادی از  خانمهای  افراد بازداشت شده  از جمله آقای خانم تاج زاده آمدند اینجا و صحبت کردند مثلا خانم تاج زاده  می گفت که می دانیم ایشان را کشته اند و زیر شکنجه از بین رفته اند.  گفتیم خانم این ادعا ادعای خیلی بزرگی است و خیلی با احساسات این مسئله را مطرح کردند و ما مشخصا  با توجه به ادعایی که صورت گرفت که وضعیت ایشان بدین صورت هست  رفتیم با همین هدف که آقای تاج زاده را ببینیم  و ملاقات شاید یک ساعتی طول کشید.

من چند بار سوال کردم که آیا شما را شکنجه کردند؟ گفت در این حد که  مثلا فرض کنید  با دست زده اند. می دانید که در بازجویی  بازجو پشت متهم می نشیند و متهم جلو هست به لحاظ اینکه شناخته نشود که بازجو چه کسی هست و ایشان  برمی گشته اند که نگاه کند ببیند کی هست که دارد سوال می کند و شخص بازجو هم می گفته که آقا صورتت را جلو نگه دار در همین حد بوده است.

اینکه حالا شکنجه  با توجه به اینکه تعاریفی دارد، ضرب و شتم و سازمان یافته و آنچه که ما در قبل از انقلاب در شکنجه گاه های ساواک شنیدیم و دیدیم و آنچه که نمونه اش هم در موزه عبرت هست، واقعا اینجوری نبود و ما در تمام بازدیدهایمان از زندانها این را دیدیم.

** تاج زاده: جمع بندی من این بود که انتخابات را باختیم **

من یک سوال دیگر هم از آقای تاج زاده کردم و آن اینکه گفتم که از شما نقل شده که به این جمع بندی رسیدید که شما برنده انتخابات نبودید آیا این درست است؟ ایشان گفت تا 12 شب واقعا احساسمان  این بود که ما برنده انتخابات هستیم  و آمار هم این را نشان می داد؛ با توجه به سابقه معاونت وزارت کشور و برگزاری انتخابات از 12 تا 4 صبح دیگر رفتیم روی کل کشور و گزارشهایی که می رسید و 4 صبح جمع بندی خود من این بود که ما  بازنده انتخاباتیم رفتم در ستاد قیطریه  و اعلام کردم که ما انتخابات را باختیم. همه عصبانی شدند که این چه حرفی است میزنی  و اعتراض کردند وگفتند که ما می ریزیم در خیابان  ها واعتراض می کنیم گفتم که هر کاری که بخواهید بکنید، جمع بندی من در رابطه با نتایج حاصله  تا این لحظه  یک چنین جمع بندی است .

IMG_6794

** دادگاه های پس از فتنه 88 تجربه جدیدی بود **

در مورد خود دادگاه ها خوب بالاخره یک تجربه جدیدی بود که به این وسعت و گستره افرادی که  در مقاطع کشور مسئولیت داشتند و خودشان بخشی از کار مدیریتی کشور را  در عرصه های مختلف عهده دار بودند بیایند در دادگاه . حالا به لحاظ اینکه در واقع  متهم به لحاظ حقوقی و قضایی متهم است و شاید این اتهام ثابت شود  و شاید هم عکس قضیه شود،  بالاخره جنبه جمع بندی قوه قضائیه این بود که این حضور به صورت چهره علنی نباشد ولی در هر صورت  محاکمه ای بود که صورت گرفت در آن مقطع و اقدامی بود که طبق مقررات قانونی و قضایی ما  بالاخره باید انجام می شد و نتایجش هم اعلام شد.

فرهنگ نیوز: آقای دکتر ظاهرا شما با آقای ابطحی هم در زندان دیدار داشتید، نتیجه آن دیدار چه بود و چرا عده ای پس از آن دیدار گفتند صحبت های شما از شرایط ابطحی و زندانیان درست نبوده؟

ما در سلول آقای ابطحی که رفتیم در واقع یک حیاتی بود درواقع بصورت مستطیل  که انتهای حیات یک اتاق  خیلی بزرگی بود  گوشه اش یخچالی بود و تلویزیونی بود، بالاخره شاید به وسعت این اتاق. نه شبیه سلول کوچک بود و نه سلول  بزرگ و البته سلول جمعی  طبیعتا بزرگ است ولی خوب برای یک نفر به نظر من به طور ویژه برخورد شده بود شاید هم در مقاطع قبلی اینجا نبوده ایشان ولی آن زمانی که ما رفتیم و ایشان را ملاقات کردیم شرایط ایشان یک چنین شرایطی بود و آنچه که ما منتقل کردیم به افکار عمومی و مصاحبه صورت گرفت عین واقعیتهایی بود که دیده بودیم  و شنیده بودیم.

یعنی ما اکثر سلولهای  بازداشتگاه های اوین را  رفتیم داخل سلولها با افراد صحبت کردیم و وقتی که سوال کردیم و آنها گفتند که ما شکنجه نشدیم. خوب طبیعتا باید همین را منتقل می کردیم  حالا اگر بعدا اینها ادعایی کردند و حرفی زدند که متفاوت بوده خوب  مسئولیتش طبیعتا  با خودشان است. چون ما به عنوان نماینده مردم و مجلس که جدای از دولت و قوه قضائیه هستیم به لحاظ استقلال قوا در جمهوری اسلامی ایران طبیعتا چیزی خلاف واقع نمی توانیم منعکس کنیم.

فرهنگ نیوز: آقای دکتر به نظر شما چرا آقای موسوی و کروبی این مواضع را برای انتخابات اتخاذ کردند و این طور هنجار شکنی کردند که ما بعد از 30 سال از انقلاب شاهد بودیم که نظام با یک چالشی و فتنه ای در سال 88 روبرو شد؟ شما با آقای موسوی دیداری هم  بعد از انتخابات  داشتید، در این دیدار چه گذشت و چه موضعی پس از انتخابات داشتند؟

ما در کمیسیون بصورت جمعی هم رفتیم یعنی سردار کوثری ، حاج آقای ابراهیمی ، خانم الهایان کسانی که در آن مقطع عضو هیئت رئیسه بودند همگی در ملاقات با آقای موسوی حضور داشتند و شاید حدود 45 دقیقه  این ملاقات طول کشید.

در آغاز خود من صحبت کردم و گفتم که در هر صورت شما به عنوان فردی که سابقه طولانی در نظام  داشتید نخست وزیر بودید مسئولیت بالای اجرایی در این کشور داشتید با انتخابات و فرهنگ انتخابات ناآشنا نیستید؛  ما نظاممان  این افتخار را دارد که  به اندازه سالهای عمرش ما  انتخابات برگزار کردیم و پدیده جدیدی نیست؛ وا قعا هم انتخابات آزاد است و از درون انتخابات ریاست جمهوری هم قرار نیست دو نفر بیرون بیایند یک نفر بیرون می آیند شما به عنوان مثال به شهر ما بروجرد آمدید با توجه به اینکه خانمتان اهل آنجاست و در یک صحبت با مردم در یک اجتماع بزرگی اعلام کردید که من داماد شما هستیم و خانمم بروجردی هست و انتظار داشتید که به شما رأی بدهند و 70 درصد مردم بروجرد بر اساس آمار به آقای احمدی نژاد رأی دادند  بنابراین نشان می دهند شما انتظار داشتید و یک ساختار ذهنی بر تحلیلهای شما حاکم بوده که خلاف آن بیرون آمده است. حالا در شهر خودتان فکر می کنم شبستر باشد  آنجا ، مثلا در تهران ، برخی از نقاط زاهدان اگر اشتباه نکنم رأی بیشتری داشتید اگر قرار بود رأی ها دستکاری شوند خوب همه جا رأی ها دستکاری می شد. این نکته اول و  بنابر این تصوری که شما داشتید در واقع  در مرحله عمل خلاف واقعیتی است که در صحنه وجود داشته است .

دوم اینکه  شما قبل از اینکه حتی صندوقها جمع شود برای شمارش یعنی حدود ساعت 10 شب در مصاحبه ای که با خبرنگارهای داخلی و خارجی اعلام کردید که من برنده انتخابات هستم این کجای ساختارش قانونی است؟ شما که خودتان نامزد انتخابات هستید که نباید اعلام کنید من برنده هستم. بالاخره یک ساختار قانونی بر روند انتخابات حاکم است می رود و شمارش می شود و بالاخره در نهایت اعلام می کنند. گفت برخی از رقبای ما در خبرگزاری ها اعلام کردند گفته اند که آنها برنده  هستند. گفتم خوب خبرگزاری که شأنش ، شأن نامزد نیست  شما  خودتان در معرض انتخاب هستید شما که نمی توانید مدعی شوید خبرگزاری ها ، سایت ها مطلب زیاد می زنند و آن که مهم نیست به لحاظ ارزش حقوقی.

سوم اینکه شما اعلام کردید که من اگر انتخاب نشدم مردم بیایند و حقشان را در کف خیابان  بگیرند البته ایشان گفتند که نه من این طور نگفتم، گفتم چرا اطلاعیه ها و اظهار نظر ها در همین جهت است و این نوعی تشویق در جهت آشوب است و اگر قرار است هر کسی که در انتخابات حضور پیدا می کند همین کار را انجام دهد خوب توی آن دوره هم آقای هاشمی در حدود ده میلیون رأی آورده بود یعنی چی ؟ یعنی ده میلیون طرفدار داشت دیگر و اگر اعلام می کردند که طرفداران بیایند و حقشان را در کف خیابان بگیرند خوب مشخص بود یک آشوب اجتماعی و امنیتی ایجاد می شد و این یک کار خیلی عجیبی است که شما انجام دادید.

** موسوی : اگر همه طرفدارانم هم بگویند ما برنده نیستیم، من بازهم میگویم هستیم! **

بقیه دوستان هم سردار کوثری و آقای ابراهیمی و بقیه هم مطالبی را سوال کردند و مطرح کردند و واقعا هیچ منطقی بر گفتار ایشان(موسوی) حاکم نبود و بعد از یک بحث طولانی ایشان گفتند که اگر تمام دوازده ، سیزده میلیون هم بیایند و بگویند که ما برنده انتخابات نیستیم من می گویم که هستیم و این یک جمله ای بود که واقعا  موجب تعجب شد که ایشان عنوان کردند.

به نظر می رسید که مجموعه کسانی که با ایشان به عنوان مشاور کار می کردند و اقعا تحلیلها و اطلاعات غلطی را کار می کردند و خود ایشان بعد از یک سکوت یا جدا شدن از سیاست حدود بیست ساله که ورود پیدا کرد، خوب انتظار داشت که یک شق القمری صورت بگیرد. حالا این یک تحلیل خوش بینانه قضیه است و بعضی ها معتقدند که شاید یک جور دیگری هم باشد ولی در هر صورت حداقل این هست که یک جمع بندی خطا و یک بد بینی مطلقی نسبت به ساختار انتخاباتی و روند و وزارت کشور و مجموعه قضایا وجود داشت از جمله اینکه ایشان می گفت که من تماس گرفته بودم که آنجا نتایج انتخابات را زودتر مطلع شوم و نشدم و یک صحبتهای این طوری هم ایشان مطرح کرده بودند و با توجه به اینکه کلیه نامزدها در سر صندوقها نماینده دارند و یعنی و روند انتخابات جدای از نظارت هیئت اجرایی و هیئت نظارت و شورای نگهبان و وزارت کشور و مسئولین خود نامزدها حضور دارند و افرادشان و نماینده هایشان در آنجا حاضرند و بنابر این ایشان با این ذهنیت ایشان حضور پیدا کرده بود و دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری هم طولانی است. خوب بالاخره افراد هم که می روند به سخنرانی ها و ستادها خوب طرفدارانشان هستند و آن جمعیت را می بینند و بقیه را نمی بینند.  لذا این ذهنیت ایجاد می شود که بالاخره همه طرفدار ایشان هستند خوب در صورتی که واقعا این جوری نبوده و واقعا یک ظلم عظیمی صورت گرفت. با این حضور رکورد شکنانه ای که در انتخابات مردم به جا گذاشتند و عرض اندام بزرگ و قدرتمندانه ای  برای کلیت نظام بود در عرصه جهانی و این شیرینی را به کام ملت حسابی تلخ کردند .

* آقای دکتر فتنه 88 چه تأثیر منفی بر وجهه بین المللی جمهوری اسلامی ایران داشت؟

وقتی انتخابات پارلمانی اروپا با حضور 43 درصد حضور صورت می گیرد، شما وقتی بتوانید با حضور 85 درصد عرصه  انتخابات را رقم بزنید و این حضور حداکثری و یک رکورد جدید در جهان و این برای جمهوری اسلامی ایران یک موفقیت بود تبدیل بشود به یک خلاف واقع، ادعای این که پایه این انتخابات اصلا غلط است و تقلب است و این حرفها، در صورتی که این واژه تقلب را اگر نگاه کنیم  قبل از اینکه انتخابات  به روزو موعود برسد هم  اینکه عرض کردم تحلیل خوشبینانه اش این است و بد بینانه اش چیز دیگری است اشاره به همین نکته دارد.

** اگر برای فتنه از قبل طراحی نشده بود، چرا واژه تقلب پیش از انتخابات مطرح شد؟ **

چه لزومی دارد که قبل از اینکه انتخابات صورت بگیرد بحث تقلب مطرح شود  اگر طراحی مُسبقی وجود نداشت که در واقع یک چالش جدی برای نظام ایجاد کنند خوب این اصلا معنی نداشت که اگر این اتفاق نیفتد و ما انتخاب  نشویم بنابراین تقلب است. خوب این حرف را در هر انتخاباتی می شود زد و حسابی این همه میلیونها جوانی که با یک انتظاری و با یک احساس مسئولیتی که در انتخابات حضور پیدا می کنند و احساس می کنند که تمام زحماتشان با تقلب به هم ریخته حتما در آنها یک برآشفتگی ایجاد می کند و چالش امنیتی ایجاد می کند.  بنابر این این موفقیت نظام در بعد بین المللی زیر سوال رفت آن هم به ناحق و این هم  یک بعد منفی قضیه بود.

دوم اینکه چون طراحی صورت گرفته، روی دوم سکه که با واقعیتها فاصله ندارد این است که با یک برنامه ریزی فشرده انگلیس تلاش می کند که بی بی سی فارسی را قبل از انتخابات 24 ساعته راه بیندازد و اینکه بیش از 20 ساعت از برنامه بی بی سی فارسی اختصاص پیدا می کند به اخبار انتخابات.

بقیه شبکه های مهم اروپایی هم به همین صورت، آن شبکه های ضد انقلاب که خوب طبیعی است؛ شبکه های منطقه که به گونه ای با غرب ارتباط دارند به همین صورت. یعنی یک فضا سازی بسیار سنگینی که هم تقلب را جا بیندازند و هم این مسائل بعد از انتخابات را که طبیعی است در هر نظامی در دنیا از آمریکا گرفته تا اروپا تا هر نظام سیاسی دیگری در مقابل نا امنی طبیعی است که برخورد می کنند. حالا تحولات اقتصادی امروز  اروپا را ملاحظه کنید با اینکه ماهیتش ، یک ماهیت سیاسی و امنیتی  نیست و اقتصادی است و مردم بالاخره دچار مشکل هستند و می آیند در خیابان و اعتراض می کنند ببینید مثلا برخورد پلیس فرانسه و یا برخورد پلیس آمریکا با جنبش وال استریت و  با این معترضان چگونه است چقدر سر و کله خونی شما ملاحظه کردید درصفحه سیما و چقدر آنها را دستگیر کردند و بردند و زدند و خوب به لحاظ اینکه وقتی که قرار است که نا امنی ایجاد شود و افرادی بیایند و آتش بزنند و غارت کنند در هر منطقی، اسلامی و غیر اسلامی طبیعتا برخورد صورت می گیرد با افرادی که می آیند امنیت مردم را دچار مشکل می کنند.

** دشمنان می خواستند اتفاقات دوران 2خرداد را تکرار کنند **

خوب این را هم تبدیل کردند به یک پدیده کاملا جدید که در اینجا دیکتاتوری است و اینجا حقوق بشر رعایت نمی شود می زنند ، می گیرند ، می بندند و این را هم تبدیل کردند به یک چالش ضد نظام و در یک سطح گسترده ای در حدی که مثلا رئیس جمهور آمریکا می آید به عنوان یک خبر مهم  اظهار نظر می کند  صدر اعظم  آلمان ، رئیس جمهور فرانسه همینطور. مشخص بود یک طراحی انجام شده بود که اینها بتوانند یک بار دیگر با توجه به آن مزه دوران 2 خرداد در ذائقه شان این وضعیت را تکرار کنند.

به نظر من آن روح حاکم بر تصمیم گیری ها بر سیاست های غربی همین بود یعنی آن دندان طمعشان تیز بود در آن دوران در خیلی از عرصه ها من چون در مجلس ششم هم حضور داشتم، می دیدم که آنها به چه میزان امید داشتند که بتوانند سیاست های ما را زیر سوال ببرند و در واقع اهداف خودشان را محقق کنند.

** مجلس ششم طبق نظر خارجی ها رفتار می کرد و یک مصوبه هم برای ادامه فناوری هسته ای نداشت **

در عرصه هسته ای به عنوان مثال ما هر چه تلاش کردیم در مجلس ششم یک مصوبه بگذرانیم که دولت را موظف کنیم که در هر شرایطی  فناوری هسته ای را ادامه بدهد موفق نشدیم  و آنها طراحی کرده بودند با قید سه فوریت که اجرای پروتکل الحاقی را الزامی کنند. خوب این شرایط را در ذهن آمریکایی ها و سازمانهای طویل و عریضشان و غربی ها بود بخصوص انگلیس و دنبال آن بودند که به گونه ای  در آن دوران که از نظر آنها یک دوران درخشان و مطلوبی بود تکرار شود.

** نقش رهبر معظم انقلاب در مدیریت بحران فتنه بی بدیل بود **

این همه چالش و فشار و طراحی و برنامه ریزی سیاسی و تبلیغاتی و این برنامه ریزی گسترده ای که کردند به نظر من متأثر از این بود و انصافا نقش مقام معظم رهبری در مدیریت این بحران و خنثی کردن توطئه در واقع مجموعه غربی ها و دشمنان انقلاب اسلامی یک نقش بدون بدیل و تأثیر گذار بود.

هم گفتمان مردم و هم تشریح مجموعه واقعیت ها و هم وارد نمودن بحث مردودی خواصی که باید در این بحرانها سینه سپر کنند بیایند جلو و از انقلابشان دفاع کنند.  در دوران جنگ این همه رزمنده های  ما رفتند روی میدان عبور کردند و جانشان را فدا کردند  آن وقت در دوران سختی های سیاسی و امنیتی اگر افرادی که تحت عنوان  مسئول و خواص حاضر نباشند که از حیثیت و آبرویشان مایه بگذارند خوب این چه انقلابی بودنی است؟

بنابر این  این بخش هم به نظر من ذکرش بسیار ضروری است  که کلیه این طراحی ها و توطئه با سر پنجه تدبیر ایشان و البته عنایات الهی خنثی شد و یک موفقیتی در نهایت برای نظام رقم خورد بعد از این چالشها.

منبع: دانا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.