سرویس: اقتصادی » اقتصاد مقاومتی 00:46 - چهارشنبه 30 دی 1394

گپ داغ با مدیر شرکت قارچ یکتای سپاهان؛

اشتغال پایدار شرق اصفهان، دغدغه یکتاست/ مسئولان از شرکت های دانش بنیان حمایت کنند

علیرضا الماسی گفت: یکی از راه های موثر در رشد اقتصادی، حمایت قانونی و مالی از شرکت های دانش بنیان می باشد به طوری که بتوانند ایده هایشان را عملی و موجب خلق سرمایه شوند.

به گزارش اصفهان شرق، رهبر انقلاب بارها و حتی در نامه اخیر خود به رئیس جمهور کشور، به اقتصاد مقاومتی اشاره داشته و مورد تاکید ایشان قرار گرفته است به نحوی که یکی از بندهای نامه اخیر در پاسخ به نامه رئیس جمهور کشور پس از اجرای برجام، اشاره می کنند که؛ به همه‌ی مسئولان دولتی تذکر داده شود که حلّ مشکلات اقتصادی کشور در گرو تلاش بی‌وقفه و خردمندانه در همه‌ی بخش‌ها در جهت اقتصاد مقاومتی است و رفع تحریم‌ها به تنهائی برای گشایش در اقتصاد کشور و معیشت مردم کافی نیست.

مسلما کلام ولایت فقیه بر حل مشکلات کشور در گرو تلاش بی وقفه و خردمندانه در تمام بخش ها، ما را بر آن داشت تا با حضور در شرکت های اقتصادی که با هدف اشتغال زایی در مناطق شرق اصفهان، به فعالیت پرداخته اند سری زده و از نزدیک با روند کار مطلوب شرکت ها آشنا شویم.

کارخانه قارچ یکتای سپاهان از جمله شرکت های تولیدی قارچ دکمه ای در بخش جرقویه سفلی است که با اشتغال رایی حدود 400 نفر، توانسته گامی موثر در این زمینه بردارد.

گفتگوی زیر حاصل دیدار یک روزه به این شرکت و گپ داغ علیرضا الماسی مدیر شرکت قارچ یکتای سپاهان با خبرنگار اصفهان شرق است که به شرح ذیل حضورتان ارائه می شود.

نصف-جهان-
اصفهان شرق- ضمن تشکر از شما، مختصری از فرایند تولیدی شرکت قارچ یکتای سپاهان به منظور آشنایی خوانندگان بیان کنید؟

شرکت سهامی خاص قارچ یکتای سپاهان با استعانت از خداوند متعال در سال 1382 با مشارکت جمعی از فعالان صنعت، متخصصان مجرب و دانش آموخته بخش کشاورزی و صنعت در شهر اصفهان تأسیس و با تلاش شبانه روزی پس از مدت ده ماه با اخذ مجوزهای لازم با احداث اولین واحد مجزای تولید کمپوست کشور با ظرفیت چهار هزارتن و یک مزرعه پرورش قارچ در شهر محمدآباد جرقویه به ظرفیت 400تن در سال راه اندازی شده و طی چند مرحله توسعه به عنوان بزرگترین و تنها تولید کننده کمپوست بلوک مکانیزه در منطقه مرکزی کشور مشغول فعالیت می باشد.

اصفهان شرق- تعداد پرسنل و میزان اشتغال آفرینی غیر مستقیم شرکت رضایت کننده بوده است؟

در این شرکت به طور مستقیم حدود 400 نفر اشتغال دارند و البته موجبات اشتغال بیش از 1500 نفر به طور غیر مستقیم را نیز فراهم نموده است، همچنین موجب توسعه پرورش قارچ به عنوان مهمترین مشاغل خانگی در شهرها و روستاهای بخش جرقویه و بهبود معیشت آنان شده است.
7f7b20de-82e7-4d9c-8ece-82d2973f14d5

اصفهان شرق- اهداف و آرمان های اقتصادی و اجتماعی شرکت چیست؟

این شرکت بر آن است با استفاده از ظرفیت های نسل جوان و اشتغال زایی، آینده نگری و رعایت مشخصه های کیفی مطابق با استانداردهای جهانی، نقشی موثر در سلامت و شادابی جامعه دارا باشد. ترویج فرهنگ تغذیه سالم، حمایت از محیط زیست پایدار، مشارکت در امور خیریه و پایبندی به ارزش های انسانی از اصولی ترین اعتقادات یکتاست.

اصفهان شرق- میزان تولید محصولات و میزان صادرات و ارزآوری تا چه حد تخمین زده شده است؟

در حال حاضر محصولات شرکت عبارتند از بیش از سه هزار تن قارچ خوراکی دکمه ای، بیش از چهل هزارتن کمپوست بلوک مکانیزه، حدود 1400 تن بذر ( اسپان) قارچ و حدود 20هزار مترمکعب خاک پوششی در سال که حدود 10 تا 15 درصد تولید این محصولات در کشور را شامل می شود. بخشی از این محصولات به کشورهای همسایه و عمدتا عراق صادر و موجب ارزآوری می گردد.

اصفهان شرق- رتبه و مقام هایی که شرکت قارچ و کمپوست یکتا تاکنون بدست آورده است را نام ببرید؟

در سال 1383 در اولین جشنواره کارآفرینی شیخ بهایی طرح کسب و کار پرورش قارچ آن برنده تندیس و رتبه اول جشنواره شد و سال بعد در بخش کارآفرینی برنده لوح زرین گردید. در سال های بعد به عنوان تولید کننده برتر قارچ در شهرستان و حتی استان بوده است. در سال 94 نیز به عنوان کارآفرین برتر استانی و کشوری ودر بخش فرهنگی و در جشنواره روابط عمومی های استان در سال 1394 نمونه شناخته شد و موارد متعدد دیگر.

5754545

اصفهان شرق- چرا برند قارچ یکتا جهانی شد؟

با اینکه چنین ادعایی نداریم ولی مهمترین مواردی که موجب جهانی شدن یک برند می شود حرکت همگام با علم و تکنولوژی روز، بومی کردن آنها و توجه به ظرفیت های منطقه ای و ملی با تحقیق و توسعه در بخشهای مختلف و توجه ویژه به نیازها و انتظارات مشتریان در هر منطقه می باشد و البته همت ما بر این منوال بوده و می باشد.

اصفهان شرق- شما بعنوان کارآفرین برتر استان در زمینه اشتغالزایی برا مردم منطقه شرق اصفهان چه برنامه هایی دارید؟

راه اندازی واحد فرآوری قارچ در جهت حمایت از مشاغل خانگی و واحدهای بزرگتر تولید قارچ و مدیریت بازار آن از مهمترین برنامه ها و البته توسعه برخی از واحدها در جهت توسعه اشتغال و علاوه برآن توسعه بخش خدمات پس از فروش برای ترویج و آموزش و ارائه مشاوره به آن واحدها از دیگر برنامه ها می باشد. چنانچه حمایت های تسهیلاتی ارزان قیمت فراهم شود طرح های مناسبی برای اجرا و توسعه اشتغال پایدار در برنامه داریم.

اصفهان شرق- بنظر شما که یک فعال اقتصادی هستید برای رشد و توسعه اقتصاد و خود کفایی کشور باید چه گام هایی برداشت؟
یکی از راه های موثر در این مورد، حمایت قانونی و مالی از شرکت های دانش بنیان می باشد به طوری که بتوانند ایده هایشان را عملی و موجب خلق سرمایه شوند. اما بدون شک باید تمام لایه های مدیریتی خرد و کلان کشور به باور 100 درصدی برسند که تنها راه نجات کشور، توجه به تولید است و تولید است و تولید؛ آنهم در قالب اقتصاد مقاومتی و پرهیز از انحصارطلبی و رانت خواری و سخن آخر آنکه اصلاح، واقعی و تک نرخی شدن قیمت ارز مهمترین راه حمایت از تولید داخل به نظر می رسد.

اصفهان شرق- یک مدیر موفق باید چه ویژگی داشته باشد؟
علاوه بر ویژگی هایی که متخصصین علم مدیریت عنوان می کنند یک مدیر موفق باید صبور و بسیار امیدوار به لطف خداوند باشد و در راه رسیدن به اهداف با ارزش همت و تلاش به وقفه نماید و هیچ تعللی در هیچ موقعیتی نداشته باشد.

تشکر از شما اقای الماسی که وقت گرانبهای خودتان را در اختیار ما قرار دادید.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.