اصفهان شرق

پایان گمانه زنی ها در مورد رای شورای نگهبان/ رد صلاحیت شدگان امروز شاکیان فردا

کدخبر: 88748
1394/10/26 در ساعت 15:41

به گزارش اصفهان شرق به نقل از صاحب نیوز، ۴۱ روز مانده به انتخابات مجلس در هفتم اسفندماه امسال یکی از مراحل مهم اجرایی انتخابات امروز به سرانجام می‌رسد و شورای نگهبان بعد از بررسی صلاحیت بیش از دوازده هزار نفر که برای انتخابات مجلس نام‌نویسی کردند اعلام نظر خواهد کرد.داوطلبان تا پایان وقت اداری امروز تکلیف تایید و رد صلاحیت شدن خود را با خبر می شوند.

عضو حقوق‌دان شورای نگهبان و سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات اعلام کرد تا پایان وقت اداری امروز بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی به پایان می‌رسد و دلالیل رد صلاحیت شدن کاندیداها به انها اعلام می‌شود.

سیامک ره‌پیک در خصوص روند بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس افزود: بعد از بررسی‌هایی که در هیئت اجرایی صورت گرفت، فرصتی برای اعتراض به آراء هیئت های اجرایی بود؛‌ در این فاصله هیئت های نظارت استانی پرونده‌های داوطلبان اعم از کسانی که در هیئت های اجرایی رد صلاحیت شدند یا غیر آنها را بررسی کردند. طبق قانون، هیئت های نظارت استانی ضمن اینکه پرونده های داوطلبان را بررسی و اعلام نظر می کنند باید نظر هیئت مرکزی را هم کسب کنند. این کار در حال انجام شدن است و امیدواریم در مهلت مقرر باقیمانده تمام پرونده های مربوط به داوطلبان، چه کسانی که در مراحل قبلی رد صلاحیت شدند و چه کسانی که به شکل دیگری پرونده‌شان بررسی شده است، مورد بررسی قرار گیرد و نتایج اعلام شود. بر اساس زمان بندی قانونی، انتهای روز ۲۶ دی باید بتوانیم نتایج را اعلام کنیم که امیدواریم در موعد مقرر این کار انجام شود.

با نزدیک شدن به روز نهایی اعلام رای شورای نگهبان گمانه‌زنی‌ها شدت بیشتری گرفته و در این میان البته اصلاح‌طلبان هم که سابقه بیشتری در رد صلاحیت کاندیداهای خود دارند با شور و حرارت بیشتر و البته اخبار درست و غلط بیشتری انتخابات را پیگیری می‌کنند.

هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: آن عده از داوطلبان نمایندگی مجلس که بر اساس رأی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات، صلاحیت آنان احراز نگردیده، می‌توانند شکایت خود را تحویل دهند.

متن این اطلاعیه به شرح زیر می باشد:

به اطلاع آن دسته از داوطلبان محترم نمایندگی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که بر اساس رأی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات، صلاحیت آنان احراز نگردیده می‌رساند:
بر اساس ماده ۵۲ قانون انتخابات وماده ۳۴ آئین‌نامه اجرایی آن، در صورت تمایل می‌توانند طی روزهای یکشنبه ۱۳۹۴/۱۰/۲۷ الی سه‌شنبه ۱۳۹۴/۱۰/۲۹ از ساعت ۸ الی ۱۶ در تهران به ورزشگاه تختی واقع در بزرگراه بسیج بلوار هجرت و در مراکز استان‌ها به محل‌های تعیین شده از سوی دفاتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان مراجعه و پس از تکمیل فرم شکایت، رسید دریافت نمایند.

شورای نگهبان مجموعاً برای زمان اعتراض و رأی گیری حدود ۲۰ روز فرصت دارد که بررسی و نتایج را اعلام کند، البته بعد از آن هم یک مهلتی برای بعضی اعتراضات دیگر وجود دارد که در زمان خودش اعلام خواهد شد.

بیشترین آمار رد صلاحیت‎ها در تهران و اصفهان

باید منتظر ماند و دید استان تهران و اصفهان هم که به ترتیب بیشترین ثبت نامی‌های انتخابات مجلس را داشتند به ترتیب بیشترین آمار صلاحیت‌های احراز نشده را هم در مرحله اول تایید صلاحیت ها به خود اختصاص دادند در اعلام نظر نهایی شورای نگهبان چه اتفاقی می افتد.

بر اساس آمار از مجموع ۱۲ هزار و ۱۲۳ ثبت نامی برای مجلس شورای اسلامی ۵۸۰ نفر در ایام ثبت نام و ۲۹۶ نفر هم در زمان بررسی صلاحیت‌ها با اختیار خودشان از ادامه ورود به عرصه انتخابات انصراف دادند و البته صلاحیت۸۱۴ نفر هم در زمان بررسی صلاحیت‌ها احراز نشد و  صلاحیت۱۰ هزار و ۹۵۴ نفر از داوطلبان انتخابات مجلس از جانب هیئت‌های اجرایی در مرحله اول بررسی صلاحیت‌ها تایید گردید.

به ازای هر ۲۰ شعبه اخذ رای در اصفهان یک بازرس برای جلوگیری از تخلفات احتمالی

سید رضا عقدایی در چهاردهمین جلسه ی ستاد انتخابات استان با اشاره به اینکه در جلسات ستاد انتخابات مسائل روز انتخابات براساس زمان بندی مشخص، مطرح می شود، گفت‌: مرحله ی شکایت داوطلبان رد صلاحیت شده به هیأت نظارت استان با استناد به ماده ی ۵۱ قانون به اتمام رسیده است.

عقدایی اضافه کرد: در حال حاضر رسیدگی به شکایات داوطلبان رد صلاحیت شده توسط هیأت های نظارت استان و اظهار نظر در خصوص صلاحیت کلیه ی داوطلبان پس از کسب نظر هیأت مرکزی نظارت و اعلام آن به فرماندار مربوطه با استناد به ماده ی ۵۲ قانون تا ۲۶ دی ماه صورت می گیرد.

رئیس ستاد انتخابات استان اصفهان افزود: از ۲۷ دی ماه ۲۰ روز زمان برای دریافت شکایت از داوطلبین رد صلاحیت شده و اظهار نظر قطعی و نهایی شورای نگهبان در خصوص کلیه ی داوطلبان و اعلام آن به وزارت کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه اقدامات پشتیبانی انتخابات و امکانات مورد نیاز برای روز انتخابات برنامه ریزی شده است، افزود: در خصوص بسیاری از وسائل مورد نیاز روز انتخابات از جمله تعرفه ها و صندوق های رای که از تهران به اصفهان منتقل خواهند شدتصمیم گیری شد.

سید رضا عقدایی به هیأت های بازرسی انتخابات اشاره کرد و گفت: وزارت کشور این حق را دارد که برای حسن اجرای جریان انتخابات و جلوگیری از هرگونه تخلف احتمالی در روند انتخابات بازرسینی را انتخاب نماید.

رئیس ستاد انتخابات استان اصفهان افزود: هیأت بازرسی انتخابات استان برای هر شهرستان ۳ بارزس که عمدتا از نیروهای اداری، معاونین فرمانداران و بخشداران مرکزی و … هستند را انتخاب کرده است و در شهرستان اصفهان نیز به ازای هر ۲۰ شعبه یک سربازرس انتخاب شده است.

لازم به ذکر است کمیته های ستاد انتخابات به بیان گزارشی از فعالیت های صورت گرفته پرداختند و فرمانداران شهرستان های شهرضا، آران وبیدگل و نجف آباد نیز از طریق ویدئو کنفرانس گزارشی از فعالیت های ستاد انتخابات آن شهرستان ها ارائه نمودند.