اصفهان شرق

قول های کاهش آلودگی هوا رنگ اجرا به خود ندید

کدخبر: 88746
1394/10/26 در ساعت 15:35

به گزارش اصفهان شرق، برای چندمین بار در زمستانی که تنها چند روز از آن می گذرد هوای کلانشهرها به مرز هشدار رسید و آژیر خطر در شهرها به صدا در آمد اما همچنان صدایی از مسئولان شنیده نمی شود.

کسانی که ساکن کلانشهرها هستند بیش از ۹۰ درصد از روزهای سال هوایی را تنها به نام اکسیژن تنفس می کنند که بر‌اساس استانداردهای روز دنیا سم خالص است.

آلودگی هوا تکراری ترین اتفاق کشنده این روزها و این دهه اخیر است که هر سال آرام و بی صدا جان ۳ میلیون شهروند ایرانی را می گیرد و صدا از کسی در نمی آید.

شاید آلودگی هوا همانطور که خاموش جان می گیرد صدا را هم از همان مدیرانی که با افتخار پشت تریبون ها حاضر می شوند و از بهبود شرایط آب و هوای کلانشهرها صحبت می کنند گرفته، شاید همین غول آلودگی هوا آنقدر قدرتمند شده که حافظه این همه مدیری که هر سال پشت میزها می نشینند و بند بند و صفحه صفحه قوانین مبارزه با آلودگی هوا را می نویسند و اجرای آنرا برای وقتی دیگر می گذارند گرفته است و شاید قدرت تعقل را از مردمی هم که در اوج دود و سیاهی با سوار شدن بر خودروهای تک سرنشین تیشه به ریشه خود می زنند نیز گرفته، و هزاران شاید و احتمال دیگر که این روزها قدرت می گیرد و کسی عین خیالش هم نیست.

مدت زمان زیادی از حضور معصومه ابتکار در بخش خبری ۲۲ نمی گذرد که با اطمینان از هوای خوب کلانشهرها می گوید و خیال مردم را از بابت آلودگی هوا راحت کرد و آنقدر با اطمینان از بهبود شرایط سخن گفت که شاید مردم هم باور کردند که آسمان کلانشهرهای ایران دیگر سیاه نیست.

اکنون که بیشتر از چندین بار از بحرانی شدن میزان ذرات معلق در هوا می گذرد و بارها دانش آموزان و گروهای حساس را خانه نشین کرده است اما مدیر کل محیط زیست دولت تدبیر و امید که همین آسمان را به چشم آبی می دید روزه سکوت گرفته و عجیب است که خبری از خانم ابتکار در مجامع خبری نیست که با اعتماد به نفس به مردم کلانشهرها که دود خالص استنشاق می کنند بگوید آرام تر و با احتیاط تر نفس بکشید برنامه های مبارزه با آلودگی ما به جایی نرسیده است.

جان میلیون ها نفر و سه نسل آینده ای که هر کدام با آلودگی زمان کنونی ما قرار است دست و پنجه نرم کنند و اثرات حتی کوچک ترین مقادیر افزایش آلودگی جمعیت ساکن در هر منطقه را برای مدت طولانی درگیر خود می کند تنها بخش کوچکی از اثرات منفی آلودگی است که ذره ذره آسمان را قُرُق می کنند.

جدای از اینکه آلودگی هوا واقعاً نگران کننده است امروز باید نگران امور دیگری چون کارهای انجام نشده و فراموش شده دولت و مجلس نسبت به آلودگی باشیم طرح  های کاهش آلودگی هوا که به دلیل هماهنگ نبودن ارگان ها بسیاری مسکوت ماند و اجرا نشد.

نگاهی کوتاه به پرونده قطور آلودگی هوا نشان می دهد که بسیاری از بندهای طرح جامع کاهش آلودگی هوا که مدیران در زمان پیشنهاد آنها کف و سوت می زدند رنگ اجرا به خود ندیده است.

طبق این طرح باید به تدریج ساخت خودرو با استاندارد یورو ۴ آغاز می شد که این اتفاق نیفتاد، خروج خودروهای فرسوده از خیابان کلانشهرها به جایی نرسید، توسعه حمل و نقل عمومی و حذف اتوبوس های دود زا همچنان در حد یک برنامه باقی ماند و دولت کوچکترین کمکی به کلانشهرها نکرد، حذف سوخت مازوت از نیروگاهها و خروج صنایع از کلانشهرها تاحدی انجام شد و همه چیز خلاصه شد درزوج وفرد کردن حرکت خودروها، باران مصنوعی، افزایش قیمت بنزین، که هر کدام به نوبه خود جزو طرح های نیم بند و شکست خورده ای بود که تنها به عنوان مُسَکِن عمل کرد.

و اما یکی از اشتباهات تاریخی مجلسیان که با نزدیک شدن به انتخابات دایه دلسوز تر از مادر شده اند و باز هم داد آلودگی هوا را سر میدهند با لابی گری خودروسازان قانون ۵ ساله شدن سن معاینه فنی خودرو‌ها را مصوب کردند قانونی که همان تلاش های نصفه و نیمه را برای کاهش آلاینده ها بر باد داد و شهروندان را تشویق به استفاده بی حد و مرز از خودروهای بدون کیفیت و بدون معاینه فنی کرد تا فاتحه هوای پاک خوانده شود.

بدون تعارف باید گفت پرونده آلودگی هوا این روزها آنقدر برای مدیران عادی شده و آنقدر تکرار شده که چیزی جز هشدارهای گاه و بیگاه از سوی هیچ کدام از مدیران شنیده نمی شود و طرح های مربوط به آن حتی ورق نمی خورد.

ترس از سونامی سرطان و بسیاری از بیماری های ناشناخته که توسط این آلاینده ها درعمق جان مردمی که خود هم دلشان به حال خودشان نمی سوزد نفوذ می کند از هر چیزی نگران کننده تر است.

مسئولان و مردم که هر کدام به نوبه خود می توانند در کاهش این آلاینده ها کمک کنند منتظر نشسته اند و دست به دعا برای باران گشوده اند تا شاید بارش آسمان که این سال در بسیاری از کلانشهرها دیده نشد چاره ساز شود.

منبع: صاحب نیوز