سرویس: اخبار شهرستان » جرقویه سفلی 18:33 - جمعه 25 دی 1394

امام جمعه شهر محمدآباد:

مردمی بودن انقلاب خصوصیت مهمی که در جمهوری اسلامی تجلی یافت

حجت الاسلام هاشمی گفت: مردمی بودن انقلاب اسلامی خصوصیت مهمی است که در واژۀ جمهوری اسلامی متجلی گردید.

به گزارش اصفهان شرق از جرقویه سفلی، خطبه های نماز جمعه شهر محمدآباد به امامت حاج آقا هاشمی در تاریخ

خطبه اول:
امام جمعه شهر محمدآباد خطبه های نماز جمعه این هفته را در ادامه مباحث نفاق گفت. وی با اشاره به آیات متعدد قرآن که به معرفی منافقین و بیان صفات وویژگیها آنها پرداخته است اظهار کرد: از جمله خصوصیت آنها اینست که زمانی که مسلمانان پیروز می شوند ، منافقین ابراز همراهی با آنها می کنند برای اینکه بتوانند ا مواهب این پیروزی استفاده کنند. در این موقع منافقین خود را در صف مومنان قرار می دهند، و می گویند:آیا ما با شما نبودیم و آیا کمکهای ارزنده ما موثر در غلبه و پیروزی شما نبود؟ بنابراین ما هم در تمام این موفقیتها و نتایج معنوی و مادی آن شریک و سهیم هستیم.
وی افزود در سورۀ نساء آیه 14 خداوند می فرماید:«الذین یتربصون بکم» منافقان کسانی هستند که پیوسته انتظار می کشند و مراقب شما هستند ،«فان کان لکم فتح من الله قالوا ألم نکن معکم» اگر فتح و پیروزی نصیب شما گردد ، می گویند مگر ما با شما نبودیم ، پس ما نیز در افتخارات و عتائم شریکیم.
وی ادامه داد:اگر دشمنان و کافرین به پیروزی برسند و مسلمانان دچار شکست شوند ، منافقین خود را به آنها نزدیک می کنند و درصدد هستند که به عتائمی برسند . منافقین در صورت پیروزی کفا خوشخال اند و با مصمم ساختن آنها در کفرشان و جاسوسی به نفع آنان ، مقدمات این پیروزی را فراهم می سازند، «إن کان الکلفرین نصیب قالوا لم نستخوذ علیکم و نمنعکم من المومنین» و اگر بهره ای نصیب کارفران گردد به آنان می گویند : مگر ما شما را به مبارزه و عدم تسلیم در برابر مومنان تشویق نمی کردیم ، پس با شما شریک خواهیم بود.
خلاصه اینکه منافقین افرادی فرصت طلب هستند، زمانی که مسلمانان به پیروزی برسند خود را به آنها نزدیک می کنند و خود را در صف مسلمانان قرار می دهند و زمانی که کفار پیروز می شوند خود را یار و همکار آنها نشان می دهند تا به منافع مادی خود برسند.
خداوند متعال می فرماید: فالله یحکم بینکم یوم القیامه . این حرص و طمع و فرصت طلبی منافقین بر خداوند متعال پوشیده نیست و در رستاخیز میان انها داوری می شود. بالاخره روزی فرا می رسد که پرده ها بالا می رود و نقاب از چهره زشت آنان برداشته می شود . منافق نمی تواند برای همیشه در پرده نفاق خود را پنهان کند و روزی فرا خواهد رسید به آثار نفاق خود را خواهد دید.
با اشاره ای به آیه 49 سوره توبه یکی از خصوصیات دیگر منافقین را بهانه تراشی بیان کردند و افزودند: جد بن قیس منافق برای عدم حضور در جنگ تبوک بهانه ای درست کرد و آن اینکه ممکن است زیبا رویان رومی دل او را بربایند و دست از جنگ بکشد و مرتکب گناه شود. « و منهم من یقول اءذن لی و لا تفیتنی » بعضی از انها می گویند : به ما اجازه ده تا در جهاد شرکت نکنیم و ما را به گناه نیفکن . «ان فی الفتنه سقطوا » اگاه باشید آنها در گناه و فتنه سقوط کرده اند.
منافقین با عذرهای واهی و اینکه ممکن است دچار آلودگی شوند هم اکنون در دل گناه قرار دارند و جهنم گرداگرد آنها را فرا گرفته است . آنها فرمان صریح خدا و پیامبرش را درباره حرکت به سوی جهاد زیر پا می گذارند مبادا به گناه مبتلا شوند.

خطبه دوم:

امام جمعه شهر محمدآباد در خطبه دوم پس از دعوت به تقوای الهی و بیان مطالبی راجع به اهمیت نماز جمعه به سرمایه گذاری نظام اسلامی که در صحبتهای رهبر انقلاب در دیدار با مردم قم در 19 دی اشاره شد، پرداختند و بیان داشتند: انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب استثنائی و یک پدیده منحصر به فرد در قرن بیستم بود. شک نباید کرد که انقلاب اسلامی ایران از همۀ انقلاب ها جداست . هم در پیدایش و هم در کیفیت مبارزه و هم در انگیزه انقلاب و قیام تمایزی که آگاهی از آن کمک موثری در شناخت توانایی هایانقلاب اسلامی می کند و بهره برداری از ان در جهت اصلاحات اساسی در کشور دارای اهمیت بسیار است . از جمله ویزگیهای این انقلاب ماندگاری آن است که می توان عواملی را برای آن بیان کرد.
1ـ سخن انقلاب اسلامی سخن حق است ، ماندگاری خاصیت حق است.« مثلاً کلمه طیبه کشجره اصلها ثابت و فرعها فی السماء (ابراهیم 24) ، توتی اکلها کل حین باذن ربها(25) » .
2ـ یکی دیگر از ویژگیهای انقلاب و عوامل ماندگاری آن تناسب و هماهنگی ارزش ها و اهداف آن با فطرت الهی انسانهاست . این ویژگی که ریشه در ماهیت اسلامی انقلاب دارد، باعث شده ابتدا مردم ایران و مسلمانان جهان و سپس هر جا دل آماده ای برای پذیرش پیام انقلاب اسلامی به آن جذب شود و این امر به جهانی شدن ابعاد انقلاب اسلامی و طرفداری ملت ها در اقصی نقاط جهان از آن منتهی شده است.
3ـ از عوامل دیگر ماندگاری حاکمیت ارزش های دینی و اخلاقی و معنوی بر انقلاب است . مردم در انقلاب اسلامی به دنبال تحولاتی بودند که بر مبنای اسلام صورت گیرد. آن ها باورهی دینی را سرلوحۀ خواست خود از انقلاب قرار دادند. این خصویت اسلامی سبب شد تا انقلاب محدود به قشر خاصی نشود و همه مردم در صحنه های انقلاب حاضر شده و انقلاب را از آن خود و برای خود بدانند.
4ـ مردمی بودن انقلاب اسلامی خصوصیت مهمی است که در واژۀ جمهوری نظام اسلامی متجلی گردید. مردمی بودن انقلاب اسلامی از دو جهت با مردمی بودن سایر انقلاب ها تفاوت دارد: اول این که مردمی بودن جزء ذات اسلام بوده و چیزی خارج از آن نیست. اسلامی برای مردم و هدایت آنان از سوی خداوند تبارک و تعالی نازل شده است. دوم آنکه اسلام به طور واقعی و حقیقی مردم را در صحنه حفظ می کند. کذب دروغ و صورت سازی برای حضور مردم در صحنه های انقلاب مبتنی بر اسلام راهی ندارد. حضور حقیقی و فعالانه مردم در انقلاب اسلامی و نقش آنان در انتخاب همه مسئولان و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی ، مظهر صداقت نظام اسلامی در مردمی بودن خویش است.
5ـ انقلاب اسلامی یک انقلاب همه جانبه و ناظر بر همۀ عرصه های زندگی و حیات فردی و اجتماعی است. انقلاب اسلامی نه یک انقلاب صرفاً معنوی و فرهنگی است.نه یک انقلاب صرفاً اقتصادی است ، نه یک انقلاب صرفاً سیاسی . یک انقلاب همه جانبه است مثل خود اسلام.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.