سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 15:02 - جمعه 25 دی 1394

دلال‌بازی برنج را به مرز ۱۲هزار تومان رساند

درحالی که قیمت برنج خارجی با آزاد شدن دوباره ثبت سفارش افت کرده و به ۲۵۰۰ تا ۴۵۰۰ تومان رسیده است که نرخ برنج ایرانی به دلایلی که دلال بازی و جوسازی، در شمال کشور خوانده می‌شود با افزایشی در حدود ۱۰ درصد به ۶ تا ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ درحالی که با واردات برنج قیمت برنج خارجی دربازار مصرف کاهش مشخصی داشته است، اما برنج داخلی به دلایل نا معلوم در بازار مصرف افزایش 10 درصدی از زمان برداشت داشته است که مسئول بنکداران مواد غذایی دلیل آن را دلال بازی و جو سازی در شمال کشور می‌داند.

قاسم‌علی حسنی در گفت‌وگو با تسنیم در این ارتباط اظهار کرد: درحالی که تا به امروز بیشتر از یک میلیون تن برنج خارجی ثبت سفارش شده است همچنان در انبارها به اندازه مصرف یک سال کشور برنج وجود دارد.

وی افزود: وارد کنندگان برای کسب منافع خود به وزارت کشاورزی فشار آورده و واردات این محصول را آزاد کردند، اما به این حجم از واردات نیازی نداریم.

عضوهیئت مدیره اتحادیه بنکدارن مواد غذایی ادامه داد:هر سازمان، نهاد یا ارگانی که نیاز به واردات دارد، این نیاز به راحتی از بازار داخلی قابل تامین است و الزامی به واردات نیست.

وی خاطر نشان کرد: به حدی برنج در انبار‌های موجود بوده که تاریخ برخی آنها  به دلیل فروش نرفتن درحال اتمام است.

قیمت برنج وارداتی کاهش یافت

حسنی تصریح کرد: قیمت برنج‌های وارداتی کمی نسبت به ماه های پیش کاهش داشته است به طوری که هرکیلوگرم از این محصول در عمده فروشی ها 2 هزار و 300 تا 4 هزار و 100 تومان به فروش می‌رسد.

وی افزود: قیمت برنج ایرانی از فصل برداشت تا به امروز 10 درصد بدون هیچ منطق مشخصی افزایش یافته است و تنها عامل آن دلال بازی‌ها موجود در شمال کشور و جو سازی موجود است.

حسنی ادامه داد: با وجود اینکه قیمت دلار افزایش یافته است اما عقلانیت مناسبی بر بازار حاکم و بر خلاف انتظار قیمت کالاهای اساسی وارداتی، کاهش یافته‌اند.
وی افزود: این امر نشان می‌دهد که مردم و مسئولان توانسته اند خواست خود را بر بازار دیکته‌ کنند.

حسنی درباره تفاوت قیمت مواد غذایی از بنکداری تا خرده فروشی گفت: حداکثر قیمت مجاز برای عرضه و افزایش قیمت از بنکداری تا خرده فروشی 12 درصد است.

قیمت برنج ایرانی 6 تا 11 هزار و650 تومان

حسنی اظهار کرد:  قیمت عمده فروش هر کیلوگرم برنج دم سیاه آستانه اشرفیه 9 هزار و 100؛ طارم آستانه اشرفیه 9 هزار تومان، صدرآستانه 9 هزار تومان، طارم محلی فریدون کنار 8 هزار و 800 تومان، طارم فجر 7 هزا و 300 تومان، شیرودی 6 هزار و 700 تومان ندا 6 هزار تومان و دم سیاه حسن سرایی 9 هزار تومان است.

بنا بر گزارش میدانی خبرنگار تسنیم، قیمت برنج ایرانی در برنج فروشی‌ها با نرخ‌های اعلام شده در بنکداری‌ها تفاوت جزئی دارد.قیمت هر کیلوگرم برنج دم سیاه در یکی از برنج فروشی‌های مرکز شهر 9 هزار و 490 تا  9 هزار و 540 تومان، صدری آستانه 9 هزار و 650 تومان، طارم 9 هزار و 500 تومان و صدری دودی 11 هزار تومان است.

قیمت این محصول با عنوان هاشمی سه الکه در یک سوپرمارکت در مرکز شهر تهران نیز 11 هزار تومان و برنج بسته بندی (دستچین شده)  11 هزار و 650 تومان و هر کیسه برنج 10 کیلوگرمی هندی 30 هزار تومان است.

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.