سرویس: سیاسی » انتخابات 15:05 - پنجشنبه 24 دی 1394

سردارنجابت:

بارسنگین کم‌کاری هیئتهای اجرایی انتخابات بر دوش شورای نگهبان / بررسی صلاحیت حق‌الناس است

معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: نتیجه عدم انجام درست وظیفه هیئت‌های اجرایی را سخت شدن کار شورای نگهبان دانست و افزود: حالا شورای نگهبان مجبور است کسری کار هیئت‌های اجرایی را جبران کند و قطعاً افراد زیادی ریزش پیدا می‌کنند.

به گزارش اصفهان شرق؛ سردار محمدحسین نجات در حاشیه سفر به اصفهان با اشاره به افزایش تعداد نامزدهای انتخابات اظهار کرد: نفس حضور افراد زیاد برای نامزدی در انتخابات ایرادی ندارد چراکه ایراد اصلی در سیستم انتخاباتی کشور است.

وی افزود: در همه‌جا یک شرایط اولیه برای کاندیداهای هر انتخاباتی در نظر می‌گیرند و مثلاً باید تعدادی از شورای شهر یا شهرداری آن فرد را تأیید کنند که مشخص شود مقبولیت اجمالی دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه ادامه داد: چون این خصوصیات در قانون انتخابات نیست شخصی که صرفاً یک مدرک تحصیلی بالایی دارد ولی شاید هیچ اطلاعاتی از مجلس نداشته و یا مقبولیتی ندارد، در انتخابات ثبت‌نام کند.

وی با اشاره به لایحه انتخابات تصریح کرد: چندین سال قبل طرحی در مجلس مطرح شد اما به دلیل زیاده‌روی‌هایی که در آن قانون شده بود به نتیجه نرسید؛ اما بالاخره باید درست شود که به ازای هر کرسی ۱۰ نفر یا ۱۵ نفر رقابت کنند نه اینکه به‌ یکباره ۵۰ یا ۱۰۰ نفر ثبت‌نام کنند چراکه این کار کنترل صلاحیت را با مشکل مواجه می‌کند.

نجات ضمن انتقاد از عملکرد هیئت‌های اجرایی عنوان کرد: به نظر ما هیئت‌های اجرای وظایفشان را درست انجام ندادند؛ بررسی صلاحیت حق‌الناس است یعنی اگر کسی که صلاحیت ندارد، اگر تأیید شود حق مردم ضایع شده است.

وی تصریح کرد: وظیفه هیئت اجرایی تشخیص صلاحیت‌ها به کمک استعلام از پنج دستگاه مرجع است که پس از استعلام‌ها نتیجه‌گیری می‌کنند، اما شاهد بودیم که هیئت‌های اجرایی به استعلام‌های گرفته شده عمل نکردند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه نتیجه عدم انجام درست وظیفه هیئت‌های اجرایی را سخت شدن کار شورای نگهبان دانست و افزود: حالا شورای نگهبان مجبور است کسری کار هیئت‌های اجرایی را جبران کند و قطعاً افراد زیادی ریزش پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه در همه جای دنیا دستگاهی مانند شورای نگهبان وجود دارد که صلاحیت‌ها را تأیید می‌کند، اظهار داشت: فشار به شورای نگهبان با دو هدف دنبال می‌شود؛ اول اینکه شورای نگهبان دوباره اجازه که هر فتنه‌گر و جاسوس وارد مجلس شوند.

نجات افزود: هدف دیگر این است که برخی می‌خواهند پس از رد صلاحیت شدن بگویند شورای نگهبان بیش‌ از اندازه مضیقه ایجاد کرده است؛ اما شورای نگهبان نشان داده طبق مُرِّ قانون به وظیفه خود عمل می‌کند.

وی در جواب کسانی که می‌گویند باید اصل بر برائت باشد، گفت: اصل بر برائت یعنی اینکه کسی که در خیابان می‌رود کسی با او کاری ندارد اما کسی که می‌خواهد نماینده مجلس شود و عصاره یک ملت باشد باید صلاحیتش به تأیید برسد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه خاطر نشان کرد: اگر کسی شرایطش احراز نشد به این معنی نیست که برای کارهای دیگر صلاحیت ندارد و شاید بتواند یک شرکت بزرگ را اداره کند.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.