سرویس: سیاسی » انتخابات 10:10 - پنجشنبه 24 دی 1394

انتشار اخبار کذب انتخاباتی؛

پشت پرده خبرسازی هایی که به صلاح هیچ کس نبود/ کانال‌هایی که منشاء اخبار کذب انتخاباتی هستند

انتشار اخبار کذب و خلاف واقع از سوی برخی از کانال ها که با نام برخی از کاندیداهای مجلس خبرگان نیز فعالیت می‌کنند اقدامی ناشایست بوده و تنها با شأن روحانیت در جامعه بازی می شود و این شبکه ها و رسانه‌های زنجیره‌ای قطعاً به صلاح سید حسن عمل نکردند.

به گزارش اصفهان شرق؛ طی روزهای گذشته چند کانال تلگرامی مشخص به صورت هماهنگ با درج خبری با قید “فوری” از تایید اجتهاد سید حسن توسط برخی از علما خبر دادند.

به دنبال انتشار این خبر، برخی از سایت ها نیز به نقل از یک منبع آگاه ادعا کردند که برخی از آیات عظام و مراجع اجتهاد سید حسن را تأیید کرده‌اند.

4652501c-d58e-4cd4-846d-e086d09f3abc

روزنامه آفتاب یزد هم در این راستا نوشت: حضرات آیات علوى گرگانى، محفوظى، کریمى جهرمى، سید جعفر کریمى، مسعودى خمینى، احمد بهشتى، دیباجى اصفهانى، سیفى مازندرانى و درى نجف آبادى اعلام کردند که صلاحیت علمى حاج سید حسن خمینى با مراجعه به کتابها و فایل هاى صوتى ایشان قابل احراز است.

این در حالی است که مطابق قانون، احراز صلاحیت علمی و سیاسی کاندیداهای مجلس خبرگان صرفا بر عهده شورای نگهبان است و گرفتن تاییدیه از مراجع به خواست خود مراجع تقلید و تصویب مجلس خبرگان دوره اول، منتفی اعلام شد و فقط شورای نگهبان مسئول احراز صلاحت علمی داوطلبان است.

از طرف دیگر سید حسن در روز برگزاری آزمون از سوی شورای نگهبان در جلسه آزمون حاضر نشد که که نتیجه آن حذف از فهرست نامزدهای مجلس خبرگان است.

با وجود اینکه شورای نگهبان امروز اتاق جداگانه ای را برای گرفتن آزمون از سیدحسن خمینی آماده کرده بود، اما وی باز هم حاضر نشد که در آزمون شرکت کند، البته روزنامه شرق هم در این رابطه نوشته که سید حسن خمینی قصدی برای شرکت در آزمون خبرگان نداشت.

شورای نگهبان جز درباره کسانی که قبلا اجتهاد آنها احراز گردیده، صلاحیت علمی نامزدهای جدید را از طریق آزمون کتبی و شفاهی مورد ارزیابی قرار می دهد و عدم شرکت در امتحان به منزله عدم احراز صلاحیت است.

هرچند برخی از عدم اطلاع وی نسبت به زمان برگزاری آزمون خبر دادند، اما برخی از منابع نیز اعلام کردند که قبل از برگزاری آزمون به شماره ای که ایشان در هنگام ثبت نام در برگه فرم پر کرده بود پیامک فرستاده شده و در ضمن یکی از نمایندگان مجلس یک روز قبل از امتحان به اطلاع ایشان رسانده بود.

در ادامه انتشار خبری فوری در خصوص تأیید اجتهاد سید حسن بدون حضور در آزمون علمی و انتشار اسامی برخی از مراجع تقلید، این مراجع نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و این خبر را تکذیب کردند.

آیت‌الله حسن ممدوحی عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن تکذیب این خبر اظهار داشت: بنده هیچ وقت این کار را نکرده‌ام و این تحریف است؛ من چنین حرفی نزده‌ام و دروغ محض است.

وی گفت: بنده گفته‌ام هر کسی بخواهد اجتهاد فردی را تشخیص دهد، باید یا از وی امتحان بگیرد و یا نوشته‌هایش را کسانی که اهل این کار هستند، دیده و تأیید کنند.

حضرت آیت‌الله سیدمحمدتقی دیباجی اصفهانی هم که نام وی در لیست منتشر شده از سوی برخی از کانال های تلگرامی آمده بود با تکذیب این ادعا اظهار داشت: ضمن احترام به ایشان که از منسوبین بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) هستند، تایید صلاحیت ایشان طبق قانون اساسی بر عهده فقهای محترم شورای نگهبان است.

دفتر آیت الله سیستانی در قم هم خبر تایید اجتهاد سید حسن خمینی توسط آیت الله سیستانی را تکذیب کرد و گفت: این ها همه شایعات رسانه ای می باشد و تنها اخباری که از سایت رسمی آیت الله سیستانی که از نجف به روز می شود، اعتبار دارد.

آیت الله علی اکبر سیفی که نام وی در خبر تأیید اجتهاد سید حسن آمده بود ضمن تکذیب این خبر گفت: اینجانب در ارتباط با نامزدهای مجلس خبرگان، اساساً اجتهاد هیچ‌کس را تأیید نکردم و هرگونه نسبتی در این باره به این حقیر، خلاف واقع است.

آیت الله علوی گرگانی هم طی اطلاعیه ای  نسبت به این خبر واکنش نشان داده و ضمن تکذیب آن گفت: علیرغم احترام به تمام کاندیداهای محترم مخصوصاً روحانیون و فضلای حوزه‌های علمیه سراسر کشور و بالاخص مدرسین حوزه علمیه قم، معظم‌له نسبت به رد یا تأیید هیچ یک از نامزدهای محترم اظهار نظری نکرده و نخواهند کرد و همانند دوره‌های گذشته در این امور اظهار نظر نمی‌کنند، لذا هر گونه اخباری در این خصوص مقرون به صحت نمی‌باشد و انتساب‌های داده شده در برخی سایت‌ها صحیح نیست.

دفتر آیت الله بهشتی هم ضمن تکذیب این خبر اطلاعیه ای صادر کرده و نوشت: «در مورد اجتهاد اشخاصی که باری مجلس خبرگان ثبت‌نام کرده‌اند نظر شورای محترم نگهبان مطاع و متبع است.»

انتشار اخبار کذب و خلاف واقع از سوی برخی از کانال ها که با نام برخی از کاندیداهای مجلس خبرگان نیز فعالیت می‌کنند اقدامی ناشایست بوده و تنها با شأن روحانیت در جامعه بازی می شود و این شبکه ها و رسانه‌های زنجیره‌ای قطعاً به صلاح سید حسن عمل نکردند.

دانا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.