اصفهان شرق

سپاه پاسداران ۱۰ تفنگدار آمریکایی را آزاد کرد/ آمریکا متعهد شد دچار اشتباهات مجدد نشود

کدخبر: 88456
1394/10/23 در ساعت 13:27

به گزارش اصفهان شرق؛ روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای با اشاره به قطعیت غیرعمدی بودن ورود غیرقانونی و غیرمجاز شناورهای رزمی آمریکایی به آبهای سرزمینی ایران در خلیج فارس، از رهاسازی تفنگداران دستگیر شده آمریکایی در آبهای بین‌المللی خبر داد.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: در پی ورود غیرقانونی و غیرمجاز دو فروند شناور رزمی آمریکایی به آبهای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و در حوالی جزیره فارسی در عصر روز گذشته (سه‌شنبه مورخ 94/10/22) این شناورها پس از تمکین اخطار شناورهای رزمی نیروی دریایی سپاه متوقف و سرنشینان آن که 9 تفنگدار مرد و یک تفنگدار زن بودند، دستگیر شدند.

این اطلاعیه افزوده است: همان‌گونه که در اطلاعیه‌های قبلی تصریح شده بود در هنگام توقیف این دو شناور رزمی، ناوگروه هواپیمابر “ترومن” آمریکا و ناوگروه هواپیمابر “شارل دوگل ” فرانسه در آبهای بین‌المللی منطقه حضور داشته‌اند و همزمان ناوگروه هواپیمابر آمریکایی اقدام به تحرکات انفعالی و احساسی هوایی و دریایی نمود که با هوشمندی و مدیریت مقتدرانه نیروی دریایی سپاه کنترل و آرامش در منطقه تأمین شد.

در ادامه این اطلاعیه با بیان “در شناورهای آمریکایی‌ سلاح‌های سبک و نیمه‌سنگین وجود داشته است” تصریح شده است: پس از انتقال و استقرار تفنگداران دستگیر شده در محل پایگاه نیروی دریایی سپاه، بررسی‌های لازم پیرامون چرایی و چگونگی ورود غیرقانونی آنان آغاز گردید و همزمان مقامات سیاسی آمریکا در تماس‌های مکرر با مقامات سیاسی کشورمان با غیرعمدی خواندن اقدام شناورهای رزمی خود، آزادی تفنگداران آمریکایی را درخواست کردند.

این اطلاعیه افزوده است: پس از بررسی‌های فنی و عملیاتی در تعامل با مراجع ذی‌صلاح سیاسی و امنیت ملی کشور و مشخص شدن سهوی و غیرعمدی بودن ورود شناورهای رزمی آمریکا به آبهای جمهوری اسلامی ایران و عذرخواهی آنها؛ تصمیم به رهاسازی آنان گرفته شد.

این اطلاعیه با تأکید بر “آمریکایی‌ها متعهد شدند که دچار اشتباهات مجدد نشوند” آورده است: تفنگداران دریایی دستگیر شده لحظاتی قبل با نظارت شناورهای رزمی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آبهای بین‌المللی رها شدند.

در پایان این اطلاعیه تأکید شده است: رزمندگان غیور نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌مانند گذشته در پهنای خلیج فارس و تنگه هرمز با اقتدار و صلابت از سیادت دریایی و مرزهای آبی جمهوری اسلامی ایران دفاع خواهند کرد.