سرویس: غیر تولیدی » نقلی 15:25 - دوشنبه 21 دی 1394

با حضور رئیس جمهور؛

پارس جنوبی با اقتدار افتتاح شد / پاتک سنگین سپاه به تحریم های آمریکایی

قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء اجرای این دو فاز را بر عهده داشته و اجرای آنها اواخر سال ۸۵ یعنی ۹ سال پیش با هدف تولید روزانه‌۵۰ میلیون مترمکعب‌ گاز طبیعی‌، ۷۵ هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌، ۴۰۰ تن‌ گوگرد و سالانه یک میلیون‌ و ۵۰ تن‌ گاز مایع (پروپان و بوتان) و یک میلیون‌ تن‌ اتان‌ برای تامین‌ خوراک‌ واحدهای‌ پتروشیمی‌ آغاز شد.

به گزارش اصفهان شرق؛ حجت الاسلام حسن روحانی امروز در سومین سفر خود به استان بوشهر برای افتتاح فازهای  ۱۵و ۱۶پارس جنوبی به عسلویه سفر می‌کند؛ فازهایی که همه مراحل آن به دست متخصصان ایرانی اجرا شده است. قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء اجرای این دو فاز را بر عهده داشته و اجرای آنها اواخر سال ۸۵ یعنی ۹ سال پیش با هدف تولید روزانه‌۵۰ میلیون مترمکعب‌ گاز طبیعی‌، ۷۵ هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌، ۴۰۰ تن‌ گوگرد و سالانه یک میلیون‌ و ۵۰ تن‌ گاز مایع (پروپان و بوتان) و یک میلیون‌ تن‌ اتان‌ برای تامین‌ خوراک‌ واحدهای‌ پتروشیمی‌ آغاز شد. فازهای ۱۵ و ۱۶ دومین فازهایی هستند که در دولت یازدهم افتتاح می‌شوند؛ فاز ۱۲ اواخر سال گذشته به بهره برداری رسید.

چاه‌های گاز مربوط به این دو فاز در ۱۱۵ کیلومتری ساحل عسلویه قرار دارند و دو رشته‌ خط‌ لوله‌ ۳۲ اینچ‌ دریایی‌ گاز را از دو سکوی حفاری که هر کدام یازده حلقه چاه دارند، به خشکی می‌آورند. دو خط‌ لوله چهار و نیم اینچی‌ به‌ طول‌ تقریبی‌ ۱۱۵ کیلومتر هم انتقال‌ محلول‌ گلایکول‌ را بر عهده دارند.

مجری طرح توسعه فازهای۱۵و۱۶ پارس‌جنوبی، در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری صداوسیما گفت: حجم کلی سرمایه‌گذاری برای اجرای این فازها شش میلیارد دلار بوده که از این مقدار سه میلیارد دلار برای ساخت پالایشگاه و تاسیسات خشکی، حدود دو میلیارد دلار در بخش‌ دریا و یک میلیارد دلار صرف حفاری چاه‌ها شده است.

رضا فروزش با اشاره به این‌که از این دو فاز هم‌اکنون روزانه بیش از ۴۷ میلیون مترمکعب گاز شیرین به خط ‏سراسری تزریق می‌شود، افزود: با افتتاح این فازها پیش بینی می‌شود روزانه ۲۰ میلیون دلار به درآمد ارزی کشور اضافه شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای سال ۹۰ سال جهاد اقتصادی در سفر به عسلویه از فازهای ۱۵ و ۱۶ میدان ‏گازی پارس جنوبی بازدید کردند.‏ طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی بزرگ ترین میدان مستقل گازی جهان، ۲۴ فاز دارد که پیش از این یازده فاز به بهره برداری رسمی رسیده است. مسوولان وزارت نفت گفته بودند امسال چهار فاز دیگر (۱۵و۱۶، ۱۷و۱۸) به بهره برداری خواهد رسید، که امروز دو فاز به بهره برداری رسمی می‌رسد. قرار است توسعه فازهای پارس جنوبی حداکثر سال ۹۶به پایان ‌برسد. هم‌اکنون نیمی از گاز مصرفی کشور از میدان گازی پارس جنوبی تولید می‌شود. این میدان ۴۰ درصد از منابع گازی ایران را شامل می‌شود و  بیش از ۱۴ هزار میلیارد مترمکعب گاز و ۱۹ میلیارد بشکه میعانات گازی را در خود جای داده است. با توجه به نقش اساسی پارس جنوبی در تامین انرژی و درآمدزایی، توسعه هرچه سریعتر پارس جنوبی جزء اولویتهای اصلی وزارت نفت دولت یازدهم قرار گرفته است. تخمین زده می‌شود با توسعه کامل فازهای پارس جنوبی ضمن تامین نیاز کشور به انرژی، سالانه ۱۱۲ سفر امروز رئیس جمهور سومین سفر وی به استان بوشهر و دومین سفرش به عسلویه است. اولین سفر دکتر روحانی آذر ۹۲ پس از وقوع زلزله دشتستان انجام شد که وی پس از بازدید از مناطق زلزله زده این شهرستان به عسلویه رفت. سفر دوم نیز ۲۳ دی‌ماه پارسال در قالب سفر استانی هیات دولت انجام گرفت که دو روزه بود.

منبع: صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.