سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 11:11 - دوشنبه 21 دی 1394

ورود 42هزار تن برنج در یک هفته

سود مافیای واردات از برنج‌های خارجی چقدر است؟

ارزش برنج وارداتی به کشور در هفته اخیر، بیش از 800 میلیارد ریال عنوان شده که به طور میانگین هر کیلو حدود هزار و 900 تومان است و برنج وارداتی در بازار خرده‌فروشی‌ها هم بالای پنج هزار تومان است.

به گزارش اصفهان شرق؛ بر اساس آمارهای گمرک، در فاصله 12 تا 19 دی‌ماه بیش از 42 هزار تن برنج خارجی به ارزش 26.6 میلیون دلار به کشور وارد شده است.
ارزش ریالی محموله‌های برنج وارداتی به کشور در هفته اخیر با محاسبه ارز مرجع سه هزار تومانی بیش از 80 میلیارد تومان عنوان شده که به طور میانگین هر کیلو حدود هزار و 900 تومان می‌شود. این در حالی است که هم‌اکنون برنج وارداتی در بازار خرده‌فروشی تهران قیمتی بالای پنج هزار تومان دارد.

در روزهای اخیر مجددا خبرهایی درباره تلاش‌های پشت پرده برای واردات انبوه برنج خارجی منتشر شده است.

1423158_818
در همین رابطه نادر قاضی پور، نماینده مجلس در اظهاراتی تند به جریان واردات برنج تاخته و گفته است: «در شرایط کنونی و با توجه به ظرفیت هایی که کشاورزان داخلی برای برنج دارند هرگونه واردات طبق خواسته انجمن واردکنندگان برنج اشتباه بزرگی است که اثرات جبران ناپذیری دارد. ما با این اقدام خون کشاورزان عزیزمان را در شیشه می کنیم.»
1423232_167
این نماینده مجلس ضمن دفاع از جلوگیری از واردات بی رویه برنج گفت:« ما نباید با واردات برنج خون کشاورزان داخلی ایران عزیزمان را در شیشه کنیم و آنان را زمین بزنیم.
مافیای واردات برنج در تکاپو هستند تا جیب خودشان را از این موقعیت پرپول تر کنند و دولت باید با جدیت تمام سد راه سودجویی این افراد باشد. اقدامی که تاکنون موفق بوده است و از این پس نیز نباید تحت جوسازی های صورت گرفته، زمینه ساز رانت جویی عده ای واردکننده باشد.»
وی افزود: «گمرک نباید تحت تاثیر جوسازی های واردکنندگان برنج قرار بگیرد و به عنوان یک مرزبان اقتصادی کشور در کنار تولیدکنندگان داخلی باشد، کما اینکه در دوسال گذشته این رویه را داشته است.»
کاهش تعرفه واردات برنج منطقی نیست
دبیر انجمن برنج با اشاره به اینکه کاهش تعرفه واردات برنج منطقی نیست و پشت‌پرده این فشارها منافع واردکنندگان قرار دارد، ‌گفت: می‌توان عوارض ۵۰۰ تومانی را در راستای کاهش قیمت‌ کم کرد.
جمیل علیزاده شایق، با اشاره به موضوع فشار برخی واردکنندگان برای کاهش تعرفه برنج وارداتی اظهار کرد: اینکه تعرفه براساس درصد گرفته می‌شود، کاملا اقتصادی بوده و عملی نیست که بخواهیم این تعرفه را تغییر دهیم.
1423234_632
این استدلال ناقص است که با کاهش قیمت جهانی برنج، تعرفه نیز کاهش یابد و با بالا رفتن آن، تعرفه افزایش پیدا کند. دبیر انجمن برنج با اشاره به اینکه علاوه بر تعرفه 40 درصدی واردات برنج 500 تومان سود بازرگانی دریافت می‌شود، تصریح کرد: این سود بازرگانی با هدف حمایت از تولید داخل و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای کاهش هزینه تمام شده برنج داخلی صورت می‌گیرد. بنابراین می‌توان با همکاری و بررسی موضوع، نرخ سود بازرگانی را با توجه به کاهش قیمت‌های جهانی پایین آورد.
شایق به دو مشکل در تعرفه‌گذاری واردات برنج اشاره کرد و یادآور شد: از اول تیر تا آبان‌ماه به دلیل تولید برنج داخل و عرضه آن به بازار، برنج وارد نمی‌شود، اما افراد واردکننده قراردادهای خود را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کنند که محموله در آذرماه وارد بنادر کشور شود تا مشکل تعرفه نداشته باشد، اما وقتی در تمام طول سال تعرفه 40 درصد منظور شود، واردات این محصول نظم پیدا کرده و واردکننده نیز تکلیف خود را می داند.
به گفته دبیر انجمن برنج، طی 30 سال گذشته نتوانستیم هزینه تولید برنج داخلی را پایین بیاوریم و در یک دوره‌ای تجهیز و امکانات شالی‌کوبی‌ها را ارتقا دادیم، اما این کار ناقص و عقیم ماند، اکنون دنیا به سمت کاهش هزینه‌های تمام شده می‌رود، اما قیمت تولیدات ما بالا رفته است. وی تاکید کرد: حتی اگر تعرفه 100 درصدی محصول برنج در نظر گرفته شود، باز هم قیمت تولید داخلی بالا است.
این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه هزینه 500 تومانی سود بازرگانی باید صرف کاهش قیمت تمام شده برنج داخل شود، بیان کرد: در حال حاضر افرادی که برای کاهش تعرفه و ارزش برنج وارداتی به وزارت جهاد کشاورزی فشار می‌آورند، به دنبال منافع خودشان بوده که از هر دو جهت کسب سود کنند؛ اکنون برنج در بازارهای جهانی 20 درصد ارزان‌تر شده و اگر تعرفه نیز پایین بیاید حاشیه سود خوبی برای واردکننده خواهد داشت که دود آن به چشم مصرف‌کننده و تولید داخل می‌رود.
مشرق
دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.