سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 11:00 - سه شنبه 15 دی 1394

گزارشی از یک بحران آبی؛

تعیین تکلیف پروژه آبی بهشت‌آباد / کاهش بارندگی در حوضه زاینده‌رود

بر اساس آمارهای رسمی، متوسط بارش استان اصفهان 50اعلام شده که از میانگین بلندمدت 7 میلی‌متر کمتر است؛ با وجود افزایش بارش‌ها در کشور، این استان همچنان شاهد وضعیت نامناسبی است.

به گزارش اصفهان شرق، بحران کم‌آبی مدت‌زمان زیادی است که حیات را در منطقه خاورمیانه تهدید می‌کند و در کشور ما نیز اضافه برداشت‌ها، کشاورزی سنتی، الگوی نادرست مصرف در بخش شرب و صنایع آب‌بَر در کنار کاهش بارش‌ها موجب شده این تهدید هر روز محتمل‌تر از قبل تقویت شود.

اصفهان نیز به دلیل قرار گرفتن در مرکز کشور تنها قادر به تغذیه از منبع آبی حوضه زاینده‌رود است و به‌ نوعی این رودخانه شاهرگ حیاتی استان اصفهان به شمار می‌رود.

اهمیت آب در حیات اصفهان

جریان آب در زاینده‌رود نه‌تنها مراتع و زمین‌های کشاورزی اطراف رودخانه را سیراب می‌کند بلکه عامل اصلی در تغییر سطح آب‌های زیرزمینی استان نیز به‌حساب می‌آید و بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته، 70 درصد نیاز آبی استان به‌ صورت مستقیم و غیرمستقیم از این محل تأمین می‌شود.

اقتصاد اصفهان نیز به‌ طور کامل وابسته به آب است و بنگاه‌های فولادساز، صنایع مجاور رودخانه، کشاورزی و مهم‌تر از همه گردشگری اصفهان وابستگی کامل به آب حوزه زاینده‌رود داشته و هرگونه کمبود آب، اثری مستقیم بر اقتصاد اصفهان بر جای می‌گذارد.

اما در سال‌های اخیر، عدم نظارت بر برداشت‌ها از حوضه زاینده‌رود و مدیریت ناهماهنگ بر سر منابع آن موجب افت شدید ذخایر و رسیدن آن به حد بحران شده است و سامان دادن به آن برای جلوگیری از بحران عظیم، نیاز به برنامه‌ای بلندمدت دارد.

مدیریت یک‌پارچه آبی و جلوگیری از اضافه برداشت‌ها

مسعود میرمحمد صادقی در پاسخ به سؤالی در مورد وضعیت آبی استان اصفهان و حوزه زاینده‌رود می‌گوید: در سال‌های اخیر و در دولت یازدهم تلاش شده مدیریت آبی حوزه زاینده‌رود به‌صورت یک‌پارچه اداره شود؛ زیرا در مقاطعی که مدیریت آبی کشور، استانی شده معضلات شدیدی حادث شد که آثار آن هنوز رفع نشده است و در کل دنیا نیز هم‌اکنون سیستم مدیریت آبی، سیستمی یک‌پارچه است.

مدیرکل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان در ادامه هرگونه برداشت جدید از منابع آبی حوزه زاینده‌رود را منوط به تصویب مدیریت این حوزه دانست و افزود: در حال حاضر هیچ طرح جدیدی اجازه اضافه برداشت از زاینده‌رود را ندارد و بر اساس مصوبه 9 ماده مدیریت حوزه آب‌ریز زاینده‌رود، کلیه برداشت‌های غیرمجاز بالادست در حال کنترل و بررسی هستند.

وی با تأکید بر مستمر بودن این نظارت افزود: ناظران مذکور به‌صورت روزانه در حال کنترل میزان و نوع برداشت‌ها هستند و با متخلفان برخورد می‌شود.

به گفته میر محمد صادقی سهم هر استان از حوضه آب‌ریز مشخص است و برداشت بیش از آن ممکن نیست.

مدیرکل شرکت آب منطقه‌ای میزان آب جاری در زاینده‌رود را 4 مترمکعب بر ثانیه اعلام کرد و گفت: این میزان آب جاری، سهمیه محیط زیستی زاینده‌رود است و در صورتی‌ که خط قرمز بحران آبی حفظ شود، این آب جاری خواهد ماند.

وضعیت بارندگی سال جاری

بر اساس آمارهای رسمی، متوسط بارش استان 50 میلی‌متر اعلام شده که از میانگین بلندمدت هفت میلی‌متر کمتر است؛ با وجود افزایش بارش‌ها در کشور، در استان همچنان شاهد وضعیت نامناسب هستیم.

در سرشاخه‌های زاینده‌رود نیز بارش‌ها در حد میانگین منطقه بوده و رشد قابل‌توجهی مشاهده نشده است؛ این یعنی به رغم بارش چند مورد باران سیلاب‌­زا و افزایش بارندگی برف در ارتفاعات اطراف استان، مجموع بارش­‌ها تغییر قابل توجهی به خود ندیده و شرایط همچنان نامناسب ارزیابی می­‌شود.

به گفته میر محمد صادقی میزان آب ذخیره‌شده در پشت سد زاینده‌رود هم‌اکنون 247 میلیون لیتر است و خط قرمز قطعی آب رودخانه نیز کفایت آب شرب مشترکین است.

اقدامات جدید آبی استان اصفهان

به گزارش فارس، به‌ منظور تأمین خسارت حق‌آبه‌داران نیز با دستور وزارت نیرو، صندوق خسارت حق‌­آبه‌داران در حال تشکیل است.

در مورد پروژه بهشت‌آباد نیز بنا بر اعلام مدیرکل آب منطقه‌ای اصفهان پروژه و پیمانکار آن تعیین تکلیف شده است و پروژه سد بهشت‌آباد نیز به‌ زودی اجرایی می‌شود.

میر محمد صادقی معتقد است چهار استان در این پروژه شریک هستند و به همین دلیل پیمانکار آن فرا استانی تعیین شده است.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.