سرویس: اجتماعی » حوادث 13:13 - سه شنبه 15 دی 1394

نگاهی متفاوت به تاثیر آلودگی هوا بر رفتارهای اجتماعی؛

وقتی غبار آلودگی هوا، چهره مردم اصفهان را در هم می‌پیچد

با افزایش آلودگی هوا میزان اکسیژن کاهش می‌یابد فرد بی‌حوصله یا کم‌حوصله و قادر به کنترل خشم خود نیست و عصبی رفتار می‌کند و این سبب می‌شود همشهریان با مواجه در این وضعیت جوی تأثیر آلودگی هوا و آستانه تحمل آن‌ها کاهش ‌یابد.

به گزارش اصفهان شرق؛ اگرچه بارندگی سبب شد که نصف جهان آسمان آبی را تجربه کند و اصفهانی‌ها نفس عمیق را با هوای پاک، باز استشمام کنند هوایی که این روزها خیلی‌ها به دنبال اتهام گزینی یا کارخانه‌ها برآمده‌اند و یا خودروهای دودزا و عده‌ای دیگر نیز توسعه را عامل دیگر این معضل پیدا کرده و انگشت اتهام را به سوی آن نشانه رفتند.

انگشت اتهام همچنان بر سر این عامل می‌چرخد و دراین‌بین نیز دانش‌آموزان تعطیلاتی با رنگ آلودگی هوا را به‌جای تعطیلی برفی تجربه کردند.

در این میان چادر سیاه رنگ آلودگی هوا همچنان بر سر اصفهان می‌ماند تا عرض اندامی بر قدرت خود را نشان دهد اگر چه مسئولان همچنان به دنبال راه چاره‌ای برای این معضل زمستان هستند و به گفته کهرم مشاور سازمان محیط زیست این پدیده زمستانی طبیعی است و فکر نکنید که ایران همچنان با این معضل دست و پنجه نرم می‌کند بلکه لندن حتی وضعیتش بدتر از ایران است.

تأثیر مستقیم آلودگی هوا بر اعصاب و روان و خلقیات

استشمام آلودگی هوا همچنان در بین همشهریان اصفهانی استشمام می‌شود و این در حالی است که این معضل بر اعصاب و روان تأثیر مستقیم گذاشته و جدای از عوارض زیست‌محیطی و سلامتی افراد بر اعصاب و روان نیز اثر می‌گذارد.

شاهین مرادی متخصص اعصاب و روان در این مورد به تسنیم گفت: آلودگی هوا و موادی که در آن معلق است مانند سرب، علاوه بر آثار زیانباری که بر سلامت جسمی افراد دارد و احتمال ابتلا به  بسیاری از بیماری‌ها را افزایش داده  سلامت روانی افراد را هم تهدید می‌کند؛ به عنوان مثال بر عملکرد سیستم عصبی تأثیر منفی گذاشته و سبب بروز سردردهای شدید و کم شدن قدرت حافظه می‌شود.

وی افزود: آلودگی‌ هوا به‌طور مستمر با توجه به اینکه در فصل سرما نیز به سر می‌بریم و این اتفاق همچنان می‌افتد با کاهش انرژی و ایجاد خواب‌آلودگی همراه است و زمینه بروز پرخاشگری را فراهم می‌کند؛ با توجه به اینکه با افزایش آلودگی هوا میزان اکسیژن کاهش می‌یابد فرد بی‌حوصله یا کم‌حوصله و قادر به کنترل خشم خود نیست و عصبی رفتار می‌کند.

افزایش افسردگی با افزایش آلودگی هوا

از سوی دیگر امیر صالحی روانشناس نیز با این موضوع موافق است و تأثیر آلودگی بر اعصاب و روان و خلقیات را ارتباطی دوسویه و مستقیم می‌داند، وی در این مورد به تسنیم گفت: آلودگی هوا سبب افزایش تأثیر روانی مضاعفی بر بیماران افسرده دارد، قدرت تصمیم‌گیری آن‌ها را ضعیف می‌کند و فرد بی‌حوصله و خسته شده و این عوامل سبب می‌شود که بیماری افسردگی شدیدتر شود.

وی افزود: هنگام آلودگی هوا، افراد پرخاشگرتر، عصبانی‌تر شده و آستانه تحمل آن‌ها کاهش می‌یابد و حتی با اینکه در گذشته هم این مشکلات را داشته‌ باشند، اما حالا خیلی زودتر به استرس‌ها، واکنش و حساسیت نشان می‌دهند. در کل، افراد زودرنج‌تر، پرخاشگرتر، عصبانی‌تر و کم‌تحمل‌تر می‌شوند و به استرس‌ها، واکنش و حساسیت نشان می‌دهند.

این روانشناس بیان کرد: با قرار گرفتن در آلودگی هوا و تأثیرات منفی و شیمیایی که در بدن افراد ایجاد می‌کند سبب خستگی و بی‌حوصلگی می‌شوند و سردردهای میگرنی و عصبی در آن‌ها تشدید شده و حالت گیجی و منگی به آن‌ها دست می‌دهد و پس از آن‌ها ارتباطات اجتماعی افراد ضعیف و حتی تمرکزشان کاهش می‌یابد.

برنامه جامع کاهش آلودگی هوا ضمانت اجرایی ضعیفی دارد

آلودگی هوا ذره دره جسم و روح افراد را از بین می‌برد و این در حالی است که با افزایش آن سلامت همشهریان را هر بار تهدید می‌کند از سوی دیگر شهردار اصفهان نیز از برنامه جامع کاهش آلودگی هوا انتقاد جدی دارد و معتقد است این برنامه ضمانت اجرایی ضعیفی دارد.

مهدی جمالی‌نژاد، شهردار اصفهان اظهار داشت: نهایت تأسف باید اعلام کرد در شهر اصفهان یک هزار و 700 واحد طلاسازی کار می‌کنند که هیچ نظارت جدی روی آن‌ها صورت نمی‌‌گیرد و برنامه جامع کاهش آلودگی هوا ضمانت اجرایی ضعیفی دارد و وقتی صحبت از آلودگی اصفهان می‌شود باید از کلمه بیداد استفاده کرد.

وی با بیان اینکه اصفهان از آلودگی آب و خاک و هوا رنج می‌برد، افزود: شمار خانواده‌هایی که بیمار سرطانی دارند رد اصفهان قابل توجه است و معتقدم حق مردم این شهر در تمام انواع آلودگی ضایع شده است. برای مثال شهرداری اصفهان در خصوص پسماندهای عفونی پزشکی با مظلومیت در حال انجام وظیفه است.

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه باید خود را نماینده پیرمرد، پیرزن و کودک این شهر بدانیم که تصور می‌کنند ما با آگاهی علم به این جایگاه رسیده‌ایم، گفت: امروز با نهایت تأسف باید اعلام کرد در شهر اصفهان یک هزار و 700 واحد طلاسازی کار می‌کنند که هیچ نظارت جدی روی آن‌ها صورت نمی‌گیرد و متأسفانه برنامه جامع کاهش آلودگی هوا ضمانت اجرایی ضعیفی دارد.

از سوی دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با اشاره به شرایط آلودگی هوای استان اصفهان و مشکلات به وجود آمده در این زمینه به تسنیم گفت: متأسفانه خشکی رودخانه زاینده‌رود در حال حاضر اثر منفی خود را روی آلودگی خاک گذاشته و اگرچه این رودخانه به صورت موقت باز می‌شود اما هرچه منابع سفره‌های زیرزمینی باز شود، رطوبت زمین کاهش پیدا کرده و این موضوع سبب حرکت گرد و غبار می‌شود.

منصوری بیدکانی افزود: به‌نظر من بیشتر آلایندگی در سطح استان اصفهان به خودروها باز می‌گردد زیرا اگر به‌عنوان مثال برخی از خودروهای ما به ازای هر 100 کیلومتر حرکت، 10 لیتر بنزین مصرف می‌کند، این میزان بسیار زیاد است اما با این حال اگر این میزان به 5 لیتر مصرف بنزین به ازای هر 100 کیلومتر برسد، آلودگی خودروها به میزان 50 درصد کاهش پیدا می‌کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: افزایش مصرف سوخت و نبود بنزین یورو 4 در سراسر استان اصفهان سبب مشکلاتی برای آلودگی استان شده و در حال حاضر میزان مصرف بنزین در استان بالا رفته و زمینه افزایش آلایندگی‌ها را فراهم می‌کند بنابراین اگر میزان آلایندگی بنزین و درصد ذرات معلق موجود در آن، کمتر باشد، آلایندگی هوا نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

وی پیرامون تصویب برنامه جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان و تأثیر آن بر این معضل خاطرنشان کرد: به‌نظر من با برنامه نمی‌شود آلودگی را کاهش داد بلکه با اجرای آن می‌توان این موضوع را رقم زد زیرا حتی اگر ده‌ها برنامه وجود داشته باشد و اجرایی نشود، اتفاقی صورت نمی‌گیرد.

منصوری بیدکانی بیان کرد: همه ما می‌دانیم که آلودگی ناشی از چیست و منبع آن را به خوبی و با دقت شناسایی کرده‌ایم؛ راه درمان آن را نیز شناسایی کردیم اما نیازمند همت مسئولان است که باید در این زمینه اقدامات لازم صورت گیرد.

منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.