سرویس: غیر تولیدی » نقلی 10:10 - دوشنبه 14 دی 1394

سید حسن نصرالله:

شیخ النمر را آل سعود کشت نه اهل سنت/ پاسخ به اعدام شیخ النمر باید زینبی باشد/ پاسخ ترور شهید قنطار در راه است

دبیر کل حزب‌الله لبنان شهادت شیخ نمر باقر النمر روحانی مبارز شیعه در عربستان را مظلومانه خواند و آن را تسلیت و تبریک گفت.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از صاحب نیوز، دبیر کل حزب‌الله لبنان به مناسبت شهادت «شیخ محمد خاتون» از اعضای مقاومت و همچنین «شیخ نمر باقر النمر» روحانی مبارز در عربستان سخنرانی کرد.

دبیر کل حزب‌الله لبنان شهادت شیخ نمر را «مظلومانه» توصیف کرد و این حادثه را به طرف‌های مختلف از جمله علماء در عربستان و خارج از عربستان بخصوص خانواده شیخ تسلیت و تهنیت گفت.

سید حسن نصرالله در ابتدا دقایقی از شیخ محمد خاتون و ویژگی‌های وی صحبت کرد و گفت: آشنایی من با شیخ خاتون به زمان ۱۹۷۷ باز می‌گردد و با او در نجف اشرف همکلاس بودیم. سپس به لبنان باز گشتیم و مجموعه‌ای از جوانان بودیم که یک روح و نفس مشترک را تشکیل داده بودیم.

نصرالله گفت: در سال ۱۹۸۲ خاتون از اولین علمایی بود که به پایگاههای آموزش نظامی پیوست، چرا که ما وارد مرحله جدیدی در مقاومت مسلحانه شده بودیم و در زمانی که سید موسوی حوزه دینی را در بعلبک تأسیس کرد، خاتون از جمله اولین حلقه‌هایی بود که به این حوزه پیوست.

وی ادامه داد: در سال ۱۹۷۸ به هنگامی که صدام، اقدام به بازداشت برخی طلاب لبنانی کرد، شیخ خاتون جزء طلابی بود که به اتهام پیوستن به حزب «الدعوه الاسلامیه» دستگیر شد. همچنین اتهام دومی همکاری با سازمان اطلاعات سوریه بود. در آن زمان انقلاب ایران به پیروزی نرسیده بود؛ وگرنه به او تهمت همکاری با ایران را می‌زدند.

سید نصرالله در ادامه با تسلیت به خانواده شیخ نمر و اهالی قطیف و تمامی مسلمانان، تأکید کرد: این شهادت را که ارث انبیاء و درس کربلاست را به آن‌ها تبریک می‌گویم.

دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه، گفت: جنگی که در مسیر مبارزه با اسرائیل در گرفته است، دائما قلب و عقل تمامیت این درگیری را هدف قرار داده است و امروزه حرکت ما به برکت نسل‌ها و خون شهدا و مجاهدین با یقین و اعتماد و ایمان ادامه دارد و هیچ کسی نمی‌تواند بدون عزم و صلابت و قدرت ایمان به این جایگاهی که حزب الله رسیده است، برسد.

سید حسن نصر الله در ادامه با اشاره به شهادت آیت‌الله النمر، تأکید کرد: رژیم سعودی از زمان تشکیل در شبه جزیره عربستان بر مبنای ظلم و باطل بوده است و سعودی‌ها سرزمین حرمین شرفین، اهل بیت و اصحاب رسول اکرم(ص)، سرزمین مجاهدان و سرزمین اسلام را به اسم خانواده خود نام گذاشته‌اند.

نصرالله ادامه داد: در عربستان مجالی برای علما یا اصلاح امور و یا اعتراض وجود ندارد؛ اعدام النمر حادثه‌ای نیست که بتوان به راحتی از کنار آن عبور کرد.

وی در این مورد افزود: شیخ النمر فردی بسیار شجاع بود و وی هیچ زمانی دست به سلاح نبرد؛ بلکه خواستار حقوق برابر در عربستان بود. آیا سیستم قضایی عربستان می‌تواند اثبات کند که شیخ النمر با سلاح می‌جنگید؟ مسیر شیخ النمر مسیر مسالمت‌آمیز همانند تمامی علمای منطقه الشرقیه عربستان و بحرین بود.

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه گفت: شیخ النمر خواستار رسیدن حقوق و آزادی طبیعی برای مردم بود و جرم وی این بود که این خواسته را به وضح و شفافیت بیان می‌کرد و باید گفت هر شخصی در عربستان سخن بگوید، اعدام می‌شود. عربستانی که می‌خواهد آزادی و دموکراسی را در منطقه بسط دهد.

وی افزود: سعودی‌ها خودشان را با جنایت و قتل و غارت بر مردم عربستان تحمیل کرده‌اند و همه اینها در کتب تاریخی وجود دارد که این بخشی از طرحی استعماری در جهان اسلام بود که همزمان با تشکیل رژیمی دیگر با عنوان اسرائیل در فلسطین بود.
دبیرکل حزب الله ابراز داشت که در فضای کنونی در منطقه چه کسی به اعتدال سعودی یا گفت‌وگو سیاسی با عربستان برای بازکردن درب‌هایی جهت خروج از بحران می‌اندیشد.
وی ابراز داشت که چرا سعودی‌ها بر اعدام شیخ النمر در شرایط کنونی اصرار کردند درحالی که نامه‌ها و درخواست‌های زیادی برای توقف حکم اعدام وی مطرح شد؛ این امکان وجود داشت که حتی اگر بخشیده نمی‌شد حکم اعدامش متوقف می‌شد.

دبیر کل حزب‌الله لبنان تأکید کرد: پیام اعدام برای تمامی عقلایی که چشم به امید گفت‌و‌گو دارند؛ این است که هیچ اعتدال و گفت‌و‌گویی وجود ندارد، بلکه قتل و جنگ و نابودی حرف اول و آخر را می‌زند؛ چیزی که عربستان بیش از هر زمان دیگری در حال انجام آن است و صورت تکفیری و تروریستی و جنایتکار خود را به خوبی نشان می‌دهد. سعودی‌ها می‌گویند که ما حکومتی هستیم که تاب هیچ‌گونه انتقادی را نداریم، یا باید همانند گوسفندان در کنار ما زندگی کنید یا همانند گوسفندان کشته شوید.

نصرالله در این باره ادامه داد: این اعدام پیامی دارد که می‌گوید حکومت عربستان هیچ اهمیتی به نظر جهان عربی، اسلامی و بین‌المللی و نظرات میلیون‌ها مسلمان نمی‌دهد و می‌گوید که هر کسی با ما مخالفت کند، خونش را می‌ریزیم.

سید حسن نصرالله در ادامه با اشاره به اینکه ورود به فتنه و شیعه سنی به بهانه شهادت شیخ النمر خدمت به سعودی‌هاست، گفت: شیعیان باید از گام برداشتن در مسیر سنی و شیعه اجتناب کنند چرا که سعودی‌ها به دنبال ایجاد چنین فتنه‌ای هستند.

وی افزود: سعودی‌ها سال‌هاست به دنبال فتنه سنی و شیعه هستند و سال‌هاست در همه جای عالم از افغانستان پاکستان تا عراق و نیجریه تلاش کرده تا آتش جنگ شیعه و سنی را برافروزد و در این مسیر هزینه‌ بسیاری کرده است.

دبیر کل حزب‌الله لبنان تأکید کرد: آنانی که شیخ نمر را کشتند اهل سنت نیستند، بلکه آل سعود است. شعیه و سنی در عربستان مشکلی ندارند بلکه آل سعود است که سال‌هاست دنبال اختلاف‌افکنی میان این دو مذهب است و هرکجا اختلاف شیعه-سنی است دنبال رد پای آل سعود بگردید.

حسن نصرالله در مورد تجاوز عربستان به یمن نیز گفت: هدف سعودی‌ها از جنگ یمن نابودی این کشور و تسلط بر ملت و انتقام از مردم آن بود و نظام سعودی بر ادامه مسیر قتل و ریختن خون مردم اصرار دارد و نه گفت‌وگویی در این مسیر است و نه تعقلی دیده می شود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان ابراز داشت: آیا وقت آن نرسیده است که با شجاعت و بدون هر محاسباتی در جهان، بگوییم که اساس و مبدأ تکفیر تکفیری که دست به کشتار و خون ریزی و جنایت و تهدید مردم جهان زده است، تمام از این خانواده و از مکتب سعودی نشأت می‌گیرد؟ چرا که کتبی که داعش تدریس می‌کند، همان کتاب‌هایی است که در مدارس آل سعود تدریس می‌شود و بنابراین می‌توان فهمید که راه این دو یکی است.

وی افزود: آیا وقت آن نرسیده است که بگوییم، گروههای تروریستی صرفا ابزار حکومت سعودی هستند و از این طریق پشتیبانی مالی می‌شوند؟ آیا وقت آن نرسیده است که این حقیقت را به جهان بگوییم که منطقه‌ای به نام «شبه جزیره عربی» وجود دارد که مملکت سعودی نامیده می‌شود و در آن منطقه مردمی تحت ظلم و فساد زندگی می‌کنند و هر کسی حرف بزند کشته می‌شود؟

سید حسن نصرالله: آیا وقت آن نرسیده است که آل سعود از سازمان‌های تروریستی اخراج شود و در زمره کشورهای تروریستی قرار گیرد؟ آل سعودی که پدر و مادر سازمان‌های تروریستی است.

وی ادامه داد: مهم‌ترین پاسخ به اعدام‌ آیت‌الله این است که هر کسی مسولیت خود را بر عهده بگیرد؛ چرا که شیخ النمر خواستار بیان کلمه حق با شجاعت بود و اینکه شخصی ایستادگی کند و سخن حق را بر زبان بیاورد، بزرگترین جهاد است.

سید حسن نصرالله اظهار داشت که پاسخ به شهادت شیخ النمر باید پاسخی زینبی باشد و باید در برابر عالم برای گفتن حرف حق ایستاد.

وی با اشاره به اینکه رژیم سعودی عقل و احساسات انسانی خود را از دست داده تصریح کرد که این مسئله حاکی از آن است که آنها در مسیر سقوط قرار دارند.

حسن نصرالله همچنین گفت: فرزندان ما در راه فلسطین و لبنان به شهادت می‌رسند نه اینکه همانند فرزندان آن‌ها در کاباره‌ها باشند.
سید حسن نصرالله در انتها با اشاره به شهادت شید سیمر قنطار، گفت: به کسانی که منتظر پاسخ به ترور شهید قنطار هستند می‌گویم که با قدرت خون این شهید است که ترس به جان افسران و سربازان صهیونیست انداخته است و آنها باید منتظر باشند و ان‌شالله جواب این اقدام را می‌دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.