سرویس: غیر تولیدی » تنظیمی 16:43 - جمعه 11 دی 1394

امام جمعه شهر محمدآباد:

ویژگی طراحان و سران فتنه دورویی و نفاق است

حجت الاسلام هاشمی گفت: ویژگی طراحان و سران فتنه دورویی و نفاق است و آنها در هر محیطی و در رویارویی با هر گروهی خود را با شرایط و مقتضیات آن هماهنگ می‌کنند.

به گزارش اصفهان شرق، امام جمعه شهر محمدآباد در خطبه اول نماز
پس از دعوت نماز گزاران به تقوای الهی مطالبی را در مورد صفت رذیله نفاق بیان داشتند: از پیامبر اکرم نقل شده که ایشان می‌فرمایند: «من بر امتم از مؤمن و مشرک ترسی ندارم و تنها ترس و نگرانی من از منافق است». منافقی که زبان آن چیزی می‌گوید، ولی به نحو دیگری عمل می‌کند. مردم در جامعه اسلامی چه در امور شخصی و چه در امور اجتماعی تکلیف‌شان با مؤمن و مشرک مشخص است؛ ولی منافق چون باطن خود را مخفی می‌دارد، تعامل با او مشکل است و به همین خاطر ضربه‌ای که جامعه اسلامی از ناحیه او دریافت می‌کند، زیاد است. بر همین اساس خداوند متعال در آیات متعددی به معرفی آنها و از طرفی هشدار به منافقین، پرداخته است. یکی از این هشدارها در آیه 9 سوره بقره، به چنین افرادی داده شده است.«يُخَادِعُونَ اللّهَ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَمَا يَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُم وَمَا يَشْعُرُونَ»
انسان منافق با اظهار ایمان به خداوند و پیامبر اکرم فکر می‌کند می‌تواند خداوند را فریب دهد و از عهده تکلیف الهی بیرون آید، در حالی که فقط خود را فریب می‌دهد و متوجه آن نیست.
منافق در این اندیشه است که با دورویی و نفاق هم از مواهب ایمان برخوردار خواهد شد و از طرفی از کفار و مشرکین در امان است. با اظهار ایمان در سلک مؤمنین قرار می‌گیرد و همراه و همگام آنها از مواهب مادی و معنوی ایمان برخوردار خواهد شد. مثلاً اگر مسلمانان در جنگی پیروز شوند و غنیمتی به دست آورند او هم سهیم است، ممکن است در نظام اسلامی به مسندی برسد و از منافع آن استفاده کند. و همچنین به زعم خود فکر می‌کند مؤمن است و از نعمت های الهی در سرای دیگر استفاده خواهد کرد و در بهشت رضوان الهی جای خواهد گرفت. از طرفی چون دارای کفر باطنی است و تمایل به کفار دارد، در مواردی با کمک به آنها و ضربه به نظام اسلامی همراهی خود را با آنها اعلام می‌کند. به عبارتی رفیق قافله و شریک دزد است. منافق می‌پندارد با این شیوه، هر دو طرف را برای خود حفظ می‌کنند و در هر شرایطی می‌تواند منافع خود را تأمین کند. در آیه مذکور خداوند متعال هشدار می‌دهد که منافقین در صدد فریب خداوند و مؤمنین هستند، ولی باید بدانند که در حقیقت منافقین خود را فریب می‌دهند و جاهل هستند و متوجه نمی‌شوند.
منافق به علت جهل و عدم شناخت خود نسبت به خداوند متعال و اینکه خداوند دارای علم نامحدود است و ظاهر و باطن انسانها برای او آشکار است و هیچ چیزی در این عالم از او پنهان نیست، فکر می‌کنند وقتی با زبان اظهار ایمان می‌کنند، می‌توانند خداوند را فریب دهد و خداوند او را از مؤمنین قلمداد می‌کند، ولی منافق جاهل است نسبت به اینکه ایمان امر درونی است و تا انسان آنچه را بر زبان می‌راند، به قلب خود وارد نکند، وارد سرای ایمان نمی‌شود. از طرفی خداوند به باطن افراد نیز علم دارد.
منافق به خاطر جهل و عدم فهم خود، فکر می‌کند با اظهار ایمان، خداوند او را جزء مؤمنین قرار می‌دهد، و به عبارت دیگر خداوند را فریب می‌دهد. همین گمان باطل را منافق نسبت به مؤمنین واقعی دارد. او تصور می‌کند می تواند ماهیت واقعی خود را از مؤمنین پنهان دارد و با اظهار ایمان آنها را فریب دهد. خداوند متعال می‌فرماید: شخص منافق؛ نه خداوند؛ نه مؤمنین، هیچ‌کدام را نمی‌تواند فریب دهد. مؤمنین نیز با آگاهی بواسطه آیات قرآن و هدایتگری‌های پیامبر اکرم، پیدا می‌کنند، باطن منافق برای آنها آشکار می‌شود.
منافق با دورویی و نفاق در این پندار است که می‌تواند خداوند و مؤمنین را فریب دهد، در حالی که آنها از احوال خود با خبر هستند و کسی که در نهایت ضرر می‌کند
خود اوست.
این هشدار تکان دهنده فقط برای منافقین صدر اسلامی نیست؛ بلکه همه منافقین در طول تارخ مورد خطاب آن هستند و باید بدانند که با انتخاب چنین رویکردی فقط به خود ضرر می‌زنند و دنیا و آخرت خود را تباه می‌کنند.
آیه مذکور هشداری تکان دهنده برای منافقین زمان ماست. آنان که با همراهی امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) از مواهب انقلاب اسلامی برخوردار شدند؛ ولی در باطن هیچ اعتقادی به امام و آرمان‌های او ندارند؛ یا اگر در دوره‌ای چنین اعتقادی داشتند، به مرور زمان آن را از دست دادند. ولی همچنان اظهار همراهی با امام و انقلاب می‌کند و در مقاطعی موانعی را در سر راه پیشرفت انقلاب ایجاد می‌کنند و ابزاری می‌شوند برای تحقق اهداف دشمنان نظام. اینگونه افراد باید بدانند که آنکه در نهایت بازنده این روند است خود آنها هستند.
امام جمعه شهر محمدآباد در خطبه دوم نماز پس از تبریک میلاد با سعادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و امام صادق علیه السلام و گرامیداشت حماسه 9 دی به بررسی فتنه و ویزگیهای فتنه گران پرداختند. ایشان بیان داشتند: آنچه امروز نیاز جامعه سیاسی ماست، شناخت فتنه‌های اجتماعی و ماهیت فتنه‌گران است. فتنه‌های اجتماعی، حوادثی هستند پیچیده که باعث غبار آلود شدن فضای اجتماعی شده و برای برخی باعث مشتبه شدن حق و باطل می‌شود و مشکلاتی را برای آنان ایجاد می‌کند.
نکته اولی که در مورد فتنه باید در نظر داشت آن است که هر فتنه‌ای مسبوق به یک برنامه‌ریزی و طراحی است؛ به عبارت دیگر: کسانی هستند که برای رسیدن به اهداف خود، حوادثی که باعث گمراهی دیگران می‌شود را از قبل طراحی می‌کنند. طراحی فتنه، گاهی در کوتاه مدت انجام می‌شود؛ ولی گاهی برای ایجاد یک پدیده اجتماعی ممکن است سالها طراحان آن برنامه‌ریزی کنند. گاهی طراهان فتنه خود مجری فتنه هستند؛ ولی همیشه این‌گونه نیست، بلکه کسانی فتنه را طراحی می‌کنند و افراد دیگری آن را اجرا می‌کنند.
برخی در فتنه 88 منکر بودند و هستند که این حوادث از پیش طراحی شده است، بلکه اشخاصی نامزد ریاست جمهوری شدند، به نتیجه انتخابات اعتراض داشتند و چند نفری هم از آنها حمایت کردند. این حوادث هیچ ارتباطی با نظام اسلام و حادثه‌ای از پیش طراحی شده و مرتبط با خارج از کشور نبود.
نکته دوم ویژگیها و روحیات طراحان و سران فتنه می‌باشد.
اولین ویژگی آنها برتری طلبی و بلند پروازی است. آنها به زندگی ساده و آرام و با امکانات کم راضی نیست. قران کریم در مورد فرعون می‌فرماید: «إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلا فِي الْأَرْضِ وَ جَعَلَ أَهْلَها شِيَعاً يَسْتَضْعِفُ طائِفَةً مِنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْناءَهُمْ وَ يَسْتَحْيي‏ نِساءَهُمْ إِنَّهُ كانَ مِنَ الْمُفْسِدين» . فرعون دارای روحیه برتری طلبی بود و این روح برتری طلب باعث ایجاد فتنه‌هایی در مصر شد و بنی اسراییل را به استضعاف کشاند.
افرادی که به زندگی ساده و راحت و اینکه درآمدی در حد معمول داشته باشند و دارای وسایل عیش و نوش باشند قانع هستند، فتنه به پا نمی‌کنند؛ ایجاد فتنه از هر کسی ساخته نیست. انسانها از لحاظ همت و عزم با یکدیگر متفاوت هستند. در طول تاریخ همیشه انسانهای که دارای روح برتری طلب بوده و از همت و عزم استواری برخوردار بوده‌اند، توانسته‌اند حوادث بزرگ را ایجاد کند. همت بلند گاهی ارزش مثبت پیدا می‌کند گاهی منفی؛ اگر این همت در جهت رشد و تعالی و رسیدن به حیات طیبه باشد ارزشمند است؛ ولی اگر در راستای ایجاد فتنه و گمراه کردن جامعه باشد منفی است. کسانی که فتنه‌ها را طراحی کردند و عاملان اصلی آنها بودند، افراد برتری طلب و در صدد تسلط بر دیگران بودند. در فتنه 88 عاملان خارجی آن در صدر از بین بردن نظام اسلامی و تسلط بر کشور و منافع آن بودند و عامل داخلی آن نیز در صدد رسیدن به مناصب بالای مدیریتی کشور بودند. اگر این افراد به آنچه که داشتند راضی و قانع بودند، چنین حوادثی اتفاق نمی‌افتاد. این افراد برتری جو در صدد بودند با تضعیف رهبری یا حذف آن بتوانند در راس نظام با عناوین دیگر قرار گیرند. بی‌شک فتنه 88 آخرین فتنه در نظام اسلامی نخواهد بود و تا چنین افرادی در کشور وجود دارند، دست از برنامه‌ریزی و فتنه‌گری بر نخواهند داشت. شواهدی وجود دارد که این افراد در تلاش بوده و در صددند انتخابات آتی را تبدیل به فتنه 94 کنند. تضعیف نهادهایی مثل سپاه، شورای نگهبان، صدا و سیما، طرح شورای رهبری و حمایت از چهره‌هایی که ممکن است در نزد برخی از افراد جامعه محبوبیت داشته باشند و بزرگ کردن آنها تا در موقع لزوم از آنها استفاده سیاسی کنند، همه حاکی از تدارک فتنه‌ای جدید است.
دومین ویژگی طراحان و سران فتنه هوش سرشار آنها است. افراد کودن و یا افرادی که از هوش متوسطی برخوردار هستند، توانایی ایجاد فتنه را ندارند. کسانی مثل معاویه که توانستند در مواردی در ظاهر بر حضرت علی (علیه السلام) پیروز شوند، افرادی شیطان صفت و دغلکار و از هوش سرشاری برخوردار بودند. نباید سران فتنه را افرادی ضعیف و کودن قلمداد کرد و باید با تیزبینی و پرهیز از ساده انگاری رفتار و کردار آنها را مد نظر داشت. برخی از این افراد علاوه بر تیز هوشی ذاتی به کسب مهارتهایی در این زمینه نیز اقدام کرده‌اند. برخی از فتنه گران درکشور، سالها در کشورهای خارجی درس فتنه‌گری خوانده و مدارکی در این رابطه کسب کرده‌اند.
سومین ویژگی طراحان و سران فتنه دورویی و نفاق است. آنها در هر محیطی و در رویارویی با هر گروهی خود را با شرایط و مقتضیات آن هماهنگ می‌کنند. از قدرت پنهان‌کاری و فریب‌کاری ویژه‌ای بر خوردار هستند. گاهی عالم متقی و زاهد هستند؛ گاهی روشنفکر دین گریز. اگر با ایجاد فتنه به اهداف خود رسیدند و تلاش آنها با موفقیت همراه شد، چهره واقعی خود را نمایان می‌کنند و در این صورت است که افراد مغبون آنها، به اشتباه خود پی خواهند برد. امروز افرادی دم از انقلاب می‌زنند و خود را یار امام معرفی می‌کنند و طوری وانمود می‌کنند که دغدغه اندیشه‌ها و آرمان‌های حضرت امام (ره) را دارند و با این رویکرد در صدد پوشاندن اغراض و اهداف خود که بر خلاف اصول اساسی امام راحل است و فریب مردم و ایجاد فتنه هستند. شعار آزادی و حقوق مردم می‌دهند، ولی در حقیقت در صدد رسیدن به قدرت و ارضای حس برتری طلبی خود هستند. در مواردی به تحریف و همراه کردن آن عزیز سفر کرده با خود، متوسل می‌شوند و گاهی به این هم قانع نشده به تحریف سیره ائمه اطهار می‌پردازند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.