سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 13:00 - پنجشنبه 10 دی 1394

مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان اعلام کرد:

نصب ۴ هزار کنتور هوشمند برای کنترل چاه‌های آب در استان اصفهان

مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه تاکنون ۸۰۰ کنتور هوشمند بر روی چاه‌های مجاز در استان اصفهان نصب شده است، گفت: نصب کنتور هوشمند برای ۴ هزار حلقه چاه تا پایان سال انجام می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ مسعود میر محمدصادقی در نشست خبری هفتمین نمایشگاه صنعت آب و تأسیسات آب و فاضلاب در اصفهان با بیان اینکه حوزه آب، یکی از مهم‌ترین حوزه‌های کاری استان اصفهان است، اظهار داشت: رویکرد وزارت نیرو در دولت یازدهم از دیدگاه سخت‌افزاری به دیدگاه نرم‌افزاری تبدیل شده است، خدمات بزرگی تا کنون در بحث توسعه‌ای همچون شبه‌های آبیاری و ساخت سد و تونل انجام شده است اما امروز باید به گونه‌ای بر منابع آب مدیریت کرد تا از آنچه داریم به بهترین شکل استفاده شود.

وی افزود: امروز فرصت بسیار خوبی برای حضور صنعتگران فراهم شده است تا با توجه به بحران آب و ضرورت مدیریت منابع زیرزمینی پروژه‌های تعادل بخشیدن به منابع زیر زمینی و سطحی اجرا شود بنابراین حضور صنعتگران داخلی و بخش خصوصی در این عرصه‌ها لازم است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های دارای پروانه برای کنترل مصرف آب لازم و ضروری است، تصریح کرد: تعداد تولیدکنندگان این کنتورهای هوشمند انگشت‌شمار هستند و لازم است تا متخصصان و صاحب‌نظران در موضوعاتی همچون کنترل آب سطحی، کنترل کیفی آب، کنترل و ابزار دقیق و ساخت وسایل اندازه‌گیری متناسب با آب با جدیت وارد شوند تا به خودکفایی رسیده و از وابستگی این صنعت به خارج کاسته شود.

وی با بیان اینکه کنترل، نگهداری و تعمیرات در سازه‌های موجود در بخش صنعت آب اهمیت بالایی دارد، گفت: در موضوع صرفه‌جویی فضای مناسبی برای کار و تلاش وجود دارد تا در بخش صنعت و کشاورزی با اجرای صرفه‌جویی و افزایش بهره‌وری بتوانیم به دستاوردهای مناسبی دست یابیم.

«آب زیست‌محیطی» عنوان برای آب‌های اندک جاری در زاینده‌رود

میر محمدصادقی با اشاره به حجم بارش‌ها در سال جاری گفت: متوسط بارش‌ها در سال جاری حدود 50 میلی‌متر است که در حوزه غربی آبریز استان اصفهان بارش‌ها خوب ولی در حوزه شرقی نامناسب بوده است، میزان بارش‌ها در سرشاخه‌های حوزه آبریز زاینده‌رود در حدود 460 میلی‌متر است.

وی افزود: آبِ برف امسال تفاوت چندانی با سال گذشته نداشته است اما این میزان نسبت به سال قبل کاهش یافته است، البته وضع بارش‌های در شهر اصفهان خوب نیست، اگر وضعیت بارندگی بهتر شود می‌توان از منابع بین‌حوزه‌ای استفاده کرد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه آب اندک جاری در رودخانه بر اساس مصوبات شورای هماهنگی حوزه آبریز زاینده‌رود و با عنوان آب زیست‌محیطی جاری است، خاطرنشان کرد: این شورا به ریاست وزیر نیرو و با حضور استانداران اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری و جمعی از مسئولان کشور دیگر است که ما موظف به اجرای برنامه این شورا هستیم، البته زمان‌بندی‌ها توسط کمیته‌های استانی تصمیم‌گیری می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 247 میلیون مترمکعب آب پشت سد زاینده‌رود موجود است و آب به صورت میلی‌متری مدیریت می‌شود و امیدوار هستیم وضعیت بارش‌ها خوب شود، البته خط قرمز ما آب شرب است و باید امیدوار به لطف خدا بود.

پر شدن 500 چاه غیرمجاز در استان

میر محمدصادقی با بیان اینکه 50 هزار چاه مجاز و غیرمجاز در حوزه آبریز زاینده‌رود وجود دارد، خاطرنشان کرد: تا کنون 500 چاه غیرمجاز در استان اصفهان پُر شده است، البته برنامه‌ای که به ما داده شده است 400 حلقه چاه را بر عهده ما گذاشته است اما استاندار اصفهان گفتند که 700 حلقه چاه غیرمجاز پر شود البته پر کردن این چاه‌ها معضلات اجتماعی خاص خود را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو در برنامه‌ای پنج‌ساله کاهش منابع آب زیرزمینی را متوقف می‌کند، افزود: البته استان‌هایی همچون کرمان، همدان، فارس چاه‌های غیرمجاز بیشتری دارند و مشکل آب‌های زیرزمینی یک مشکل ملی به شمار می‌رود و لازم است تا به صورت مداوم از حفر چاه‌های غیرمجاز جلوگیری و کنترل شود.

نصب کنتورهای هوشمند برای 4 هزار چاه آب

مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان گفت: بر اساس برنامه‌ریزی باید 4 هزار چاه مجاز به کنتور هوشمند مجهز شود اما به علت اینکه سازندگان این کنتورها در کشور اندک هستند تا کنون 800 چاه به کنتور هوشمند مجهز شده‌اند البته طبق قانون مردم باید هزینه این کنتورها را پرداخت کنند و پرداخت هزینه‌ای حدود 5 تا 6 میلیون برای کشاورزان مقدور نیست.

وی افزود: البته دستورالعمل‌هایی تدوین شده است که هزینه این کنتورها به صورت وام‌های 3 ساله توسط صاحبان چاه‌ها پرداخت شود تا با نصب این کنتورها بتوان با کنترل و پایش صحیح از منابع موجود به درستی استفاده کرد.

میر محمدصادقی گفت: بر اساس مصوبه 9 ماده‌ای مدیریت یکپارچه حوزه زاینده‌رود بر برداشت‌ها در پایین‌دست و بالادست سد زاینده‌رود نظارت دارد، هرگونه بارگذاری جدید از اواخر سال 1392 بر روی رودخانه ممنوع است و تا کنون 5 چاه در اصفهان و 30 چاه در چهارمحال و بختیاری به صورت غیرمجاز حفر شده است.

وی تصریح کرد: مدیریت یکپارچه زاینده‌رود سهم هر یک از استان‌ها رو مشخص کرده است البته استان‌ها به این موضوع اعتراض دارند، 237 میلیون مترمکعب به استان چهارمحال و بختیاری اختصاص داده شده است و 1 میلیارد و اندی به اصفهان تخصیص یافته است که این اعداد هنوز نهایی نشده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان گفت: سد بهشت‌آباد مصوب شده است و عملیات اجرایی آن توسط شرکت آب‌نیرو اجرایی می‌شود، مهم‌ترین قسمت بهشت‌آباد اجرای سد آن است که با نامه استانداران 4 استان به وزیر نیرو عملیات احداث آن آغاز شد و هم اکنون در حال تعیین پیمانکاران است.

منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.