اصفهان شرق

جذب نهضت سوادآموزی در 4 سال گذشته 10 برابر شده است

کدخبر: 86681
1394/10/07 در ساعت 09:09

به گزارش اصفهان شرق؛ محمدحسن قائدی‌ها در آیین تجلیل از پیشکسوتان و بازنشستگان نهضت سوادآموزی استان اصفهان در تالار همایش‌های خانه معلم 3 اصفهان گفت: در حال حاضر فعالیت در سوادآموزی مانند تکان دادن درخت گردویی‌ست که چند گردو در انتهای بعضی از شاخه‌های بالایی آن باقی‌مانده است.

وی افزود: این روزها مصادف است با میلاد پیامبری که اولین کلامش در مورد علم و دانستن بود و این موضوع تکلیف و وظیفه همه را روشن می‌کند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان ادامه داد: دستور پیامبر در یکی از جنگ‌ها مبنی بر شرط آزادی اسیران در ازای سوادآموزی 10 نفر هم بخشی از سیره ایشان است که بر موضوع سوادآموزی تأکید دارد؛ یا حضرت امیر(ع) در حدیث معروفی خود را عبد کسی می‌دانند که حرفی را به ایشان بیاموزد و در جایی دیگر دهان معلمی که به حسنین قرآن آموخت را پر از جواهر می‌کنند.

وی اضافه کرد: برای اثبات اهمیت دانستن همین دلیل بس که خداوند متعال تنها برای علم و تزکیه بر انسان منت گذاشته است و هیچ جای دیگر چنین چیزی وجود ندارد.

قائدی‌ها با اشاره به تمدن ایران تصریح کرد: نیاکان ما پیش از اسلام نیز انسان‌های با فرهنگ و متفکری بودند.

وی با نقل قولی از رهبر انقلاب که می‌فرمایند زیبنده یک کشور اسلامی نیست که حتی یک نفر بی‌سواد داشته باشد، ادامه داد: استان اصفهان رتبه سوم کشور در نرخ سواد را دارد و وضعیت خوبی است، البته در جلسه‌ای با حضور استاندار وقتی این بحث مطرح شد، وی نیز همان‌طور که از لحاظ تعداد شهدا و ایثارگر و نیز در بخش‌های مختلف اصفهان رتبه اول را داراست در این زمینه هم باید همین‌طور باشد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان نرخ جذب را در سال 91-92 حدود 8 درصد از سهمیه جذب عنوان کرد و افزود: این آمار در سال 94-95 به حدود 80 درصد از سهمیه جذب رسیده است که رشد بسیار زیادی را نشان می‌دهد.

وی در پایان تأکید کرد: عدم وجود اراده جمعی، اصلاح روش‌ها و نبود اطلاعات ثبتی قابل اعتماد سه مشکل اساسی در نهضت سوادآموزی در حال حاضر است که امیدواریم با همکاری همه دوستان در این راستا این موانع برطرف شود.

به گزارش فارس، آیین گرامیداشت روز سوادآموزی که همزمان با 7 دی‌ماه و سالروز تأسیس نهضت سوادآموزی برگزار می‌شد با تقدیر از پیشکسوتان و بازنشستگان سوادآموزی خاتمه یافت.

منبع:فارس