سرویس: غیر تولیدی » نقلی 12:20 - یکشنبه 06 دی 1394

معاون ارشاد اصفهان مطرح کرد:

جزئیات برگزاری جشنواره ملی نگارگری «آیات»در اصفهان

معاون اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: جشنواره ملی نگارگری “آیات” از ۱۵ بهمن امسال و به مدت یک ماه در اصفهان برگزار خواهد شد.

به گزارش اصفهان شرق؛ حسینعلی آقائیان‌زاده با اشاره به برگزاری جشنواره ملی نگارگری آیات در اصفهان اظهار داشت: اداره‌کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان اصفهان با همکاری دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای دستیابی به اهداف مختلف خود، اقدام به برگزاری نخستین جشنـواره آیات کرده است.

وی افزود: فراخوان این جشنواره در سایت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان اعلام شده و شرایط افراد شرکت‌کننده، رشته‌های مورد بحث و موارد دیگر در آن وجود دارد.

اهداف برگزاری جشنواره ملی نگارگری آیات

معاون هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: این جشنواره با هدف فرهنگ‌سازی به‌منظور ترویج مضامین و آموزه‌های ناب قرآن و عترت با بهره‌گیری از قالب‌های مختلف فرهنگی و هنری، ارتقای کمی و کیفی تولیدات و آثار فرهنگی، هنری و رسانه‌ای ترویج دهنده معارف و مفاهیم قرآن و عترت، تلفیق توانمندی‌های سنتی و خلاق برای تولید آثار دینی، گرامیداشت و معرفی پدیدآورندگان آثار قرآنی و عترتی در عرصه‌های هنری برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد زمینه‌ها و بسترهای مناسب به منظور جهت دادن به فعالیت هنرمندان و پدیدآورندگان محصولات فرهنگی و هنری برای بهره‌مند شدن از مفاهیم والای قرآن و عترت در تولیدات از دیگر اهداف جشنواره به شمار می‌رود.

تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره تا 30 دی

آقائیان‌زاده درباره زمان تحویل آثار این جشنواره افزود: بر‌اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، مهلت تحویل آثار در این جشنواره تا 30 دی تمدید شده و بعد از آنکه آثار به دبیرخانه جشنواره رسید، داوری شده و برگزیدگان آن انتخاب می‌شوند.

وی با بیان اینکه نمایشگاه این آثار از 15 بهمن در اصفهان برپا می‌شود، تصریح کرد: قرار است که نمایشگاه کلی آن از 15 بهمن تا 15 اسفند برگزار شود و در آن آثار برتر به نمایش در آید.

ضرورت توجه به مضامین قرآنی با استفاده از ابزار فرهنگ و هنر

معاون هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: این جشنواره با توجه به رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد، در پرداختن به مزامین قرآنی، دینی و ارزشی با استفاده از ابزار هنر طراحی شده است.

وی با بیان اینکه موضوع آن آیات قرآن و مباحث موجود در آن است و هنرمندان باید بتوانند آثاری را در قالب نگارگری و طراحی نقش‌ها، ایجاد کنند زیرا طی ماه‌های گذشته رویکرد وزارت ارشاد در پرداختن به مزامین قرآنی، با استفاده از ابزارهای هنری بوده است.

آقائیان‌زاده با بیان اینکه حوزه نگارگری این جشنواره به صورت ملی در اصفهان برگزار شده و بخش‌های دیگر این جشنواره به صورت ملی در شهرهای دیگر برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: جشنواره‌های ملی شعر و ادبیات، نمایش، فیلم و دیگر بخش‌های قرآنی، در استان‌های دیگر برگزار می‌شود.

وی با اشاره به رشته‌های این جشنواره افزود: نگارگری، طراحی نقوش سنتی و طراحی نگارگری از رشته‌های برگزاری جشنواره ملی نگارگری آیات به شمار می‌روند.

توجه به سیره زنندگی پیامبران و ائمه(ع) در جشنواره

معاون هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان درباره موضوعات جشنواره گفت: داستان‌های قرآن و عترت، اقتباس از داستان‌های قرآن کریم، زندگی و سیره پیامبر‌اسلام(ص)، زندگی و سیره‌پیامبران الهی از دیدگاه‌قرآن، زندگی و سیره‌معصومین(ع)، زندگی و سیره دیگر شخصیت‌های قرآنی، تمثیل‌های قرآن و عترت‌(ع) و استفاده از مضامین سوره مبارکه «یس» از موضوعات جشنواره به شمار می‌رود.

وی درباره ثبت‌نام کنندگان این جشنواره خاطرنشان کرد: هنوز آمار دقیقی از ثبت‌نام کنندگان در جشنواره در دست نیست و نزدیک به 3 هزار نسخه فراخوان ارسال شده اما استقبال مناسبی از آن صورت گرفته است.

آثاری هنری در حوزه قرآن که مدیون برگزاری جشنواره‌ها هستند

آقائیان‌زاده با اشاره به تجربه برگزاری جشنواره هنری رضوی در اصفهان و اهمیت تداوم حرکت‌هایی نظیر آن در سطح استان افزود: این تجربه، در هنگنام برگزاری جشنواره ملی جلوه‌های رضوی در هنرهای سنتی که به میزبانی اصفهان نیز برگزار شد، وجود داشت اما آن به زندگی ائمه و فرهنگ رضوی اختصاص داشت بنابراین تصمیم ما بر تداوم حرکت‌های فرهنگی از این دست بود.

وی با اشاره به کیفیت قابل توجه آثار رسیده به جشنواره ملی جلوه‌ای رضوی در هنرهای سنتی اصفهان افزود: در مدت برگزاری، آثار خوبی رسیده و تولیداتی در زمینه فرهنگ رضوی ایجاد شد که به نوعی مدیون جشنواره رضوی بود. در آن جشنواره آثار بسیاری با سبک‌های جدید ایجاد شده بود اما تا قبل از آن، به این شکل تولید نمی‌شد.

روح هنر، سبب ماندگاری آثار فرهنگی می‌شود

معاون هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان خاطرنشان کرد: با توجه به این موضوع و اهمیت آن‌که تولید یک اثر هنری، سبب افزایش قابل توجه ماندگاری و اثرگذاری آن شده و سبب ایجاد موج فرهنگی و فرهنگ‌سازی می‌شود، باید در این زمینه، اقدامات جدی صورت گیرد.

وی با اشاره به اهمیت توجه به ترویج فعالیت‌های قرآنی با استفاده از ابزار هنر ادامه داد: بنابراین، اگر در زمینه فعالیت‌ها و مضامین قرآنی در قالب هنر کار کنیم، بدون شک می‌توان در ترویج ارزش‌ها و فرهنگ قرآنی فعالیت‌های بیشتری انجام دهیم.

آقائیان‌زاده افزود: فراخوان این جشنواره برای تمام مراکز هنری فعال کشور در رشته نگارگری ارسال شده و به تمام هنرمندان حاضر در بانک اطلاعاتی، انجمن‌های هنری، افراد خاص و دانشگاه‌های هنر اطلاع‌رسانی لازم صورت گرفته است.

وی بیان کرد: تا کنون و از زمان اعلام فراخوان، استقبال مناسبی از جشنواره به عمل آمده و بدون شک این استقبال در روزهای باقیمانده نیز بیشتر خواهد شد.

منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.