سرویس: غیر تولیدی » نقلی 08:15 - شنبه 05 دی 1394

گزارش؛

ژست انتخاباتی یا نجات اقتصاد ایران!

تک رقمی شدن نرخ تورم، شعار جدید دولت است، آنجا که به تورم نقطه به نقطه تکیه میکند تا صحت سخنانش را به مردمی اثبات کند که کاهش قدرت خریدشان بارها به دولت ثابت شده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از صاحب نیوز، هفته گذشته مرکز آمار ایران از کاهش نرخ تورم در آذرماه به ۱۲٫۶ درصد خبر داد و  رئیس جمهور در جمع مردم شهرری با دستاویز قرار دادن این گزارش، اعلام کردکه تورم نقطه به نقطه در ایران تک رقمی شده است.

روحانی در نهایت با مقایسه دو نرخ تورم ظرف دو سال اخیرگفت:تورمی که در آغاز این دولت ۴۵ درصد بود، به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است.

اقتصاددانان به خوبی میدانند که قیاس تورم نقطه به نقطه با تورم متوسط سالیانه و در نهایت اعلام کاهش نرخ تورم، اشتباه است، ضمن اینکه تکیه بر تورم نقطه به نقطه به عنوان یک شاخص اقتصادی و اعلام کاهش تورم یک ژست تبلیغاتی است.

اصولا وجود تورم به عنوان نمک اقتصاد بوده و یک نرخ تورم منطقی به سودآوری شرکتها، بورس و چرخیدن چرخ اقتصاد کمک میکند.

پدیده تورم از بر هم خوردن تعادل میان کالای موجود در جامعه با مقدار نقدینگی یا پول در گردش ایجاد میشود، به عبارت دیگر وقتی میزان کالا در بازار کم و پول یا قدرت خرید برای مالکیت آن زیاد باشد، خلاء حاصل، تورم نام می‌گیرد.

اصولا تورم افسار گسیخته در ایران ناشی از کسری بودجه، بی انضباطی دولتها، بودجه ریزی غلط و در نهایت مسایل سیاسی و تحریمهاست.

بنابراین تنها راه کنترل تورم در ایران، افزایش رشد تولید ناخالص داخلی، کاهش نقدینگی، جدایی اقتصاد از سیاست و حذف نفت به عنوان پاشنه آشیل اقتصاد کشور است.

محاسبه نرخ تورم از طریق محاسبه قیمت هفتگی، ماهانه و سالانه یک سبد کالای پایه حاصل می‌شود.

سبد کالا به عنوان سبد پایه و شاخص شناخته می‌شود که هر چند سال یک بار مورد بازنگری قرار می‌گیرد.

این سبد آخرین بار در سال ۱۳۸۳ با دربرداشتن ۳۵۹ قلم کالا و خدمات در ۷۵ شهر منتخب کشور و در ۱۲ گروه کالایی مورد بازنگری قرار گرفت.

شیوه بررسی تورم این سبدکالا مطابق روشهایی است که در بالا توضیح داده شد و دولتها معمولا از روشی استفاده می کنند که نرخ کمتری را نشان داده و بتوان بر اساس آن، اعلام کرد که سیاستهای آن دولت موفقیت بیشتری نسبت به سایر دولتها برای کنترل تورم داشته است.

تورم نقطه به نقطه به معنای مقایسه نرخ تورم آذرماه  ۹۴با آذر۹۳است در تورم ماهیانه به معنای مقایسه تورم آذر۹۴با آبان۹۴است.

اما در روش اصلی و متدوال که معمولا برای نشان دادن نرخ واقعی تورم به کار می رود، متوسط نرخ تورم در۱۲ماه منتهی به ماهی خاص محاسبه میشود، به عنوان مثال نرخ تورم در ۱۲ ماهه منتهی به آذر۹۴ در مقایسه با ۱۲ ماهه منتهی به آذر۹۳ چقدر بوده است.

معمولا متداول‌ترین و در عین حال صحیح‌ترین راه محاسبه نرخ تورم متوسط ۱۲ ماهه است؛ چرا که شاخص‌های دیگر چون یک مقطع زمانی خاص و کوتاه در حد یک ماه را می‌بینند، قابل تعمیم به یک سال نیستند و نمی‌توان کل ۱۲ ماه را با آن سنجید.

در حال حاضر براساس شاخص محاسبه نقطه به نقطه، نرخ تورم در یک ماه استخراج شده و سپس به کل سال تعمیم داده میشود.

هدفگذاری تورم در اقتصادهای پیشرفته معمولا ۲ درصد است. تورم بالای ۳ درصد و پایین یک درصد معمولا از نظر آن کشورها مناسب نیست.

اقتصادهای پیشرفته به طور عمده تورم های زیر ۱ درصد دارند و به رغم سیاست های شدید انبساطی، از افزایش تورم عاجز هستند.

به تازگی آمریکا برای رهایی از مشکلات کاهش نرخ تورم، با افزایش نرخ بهره از۰٫۲۵به۰٫۵درصد، سعی در افزایش نرخ تورم خود کرده است.

در روزهای اخیر سخنگوی دولت ضمن پرده برداری از بودجه۹۴از کاهش نرخ تورم در سال آینده خبرداد، اینکه مبنای دولت برای کاهش نرخ تورم در سال آینده، همچنان تورم نقطه به نقطه است یا میانگین۱۲ماهه در نظر گرفته میشود، پرسشی است که با صبر به آن خواهید رسید.

اما نکته قابل توجه، بودجه انقباضی و ادامه رکود خواهد بود تا شایر بتوان تورم سرکش را کنترل کرد.
انتهای پیام/ز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.