سرویس: سیاسی » انتخابات 12:07 - شنبه 05 دی 1394

استاندار اصفهان:

افزایش تعداد کاندیدا را به فال نیک می گیریم/ ثبت نام 12 نفر برای هر کرسی نمایندگی خبرگان در استان

رسول زرگرپور گفت: هر چه مردم اعتماد بیشتر و کامل تری را به جریان انتخابات داشته باشند، مشارکت اجتماعی بالاتری را شاهد هستیم.

به گزارش اصفهان شرق، استاندار اصفهان صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن اشاره به اتمام ثبت نام از داوطلبین نمایندگی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: 1014 نفر نامزد در استان اصفهان ثبت نام کردند که نسبت به دوره قبل افزایشی حدود 2/5 برابر داشته است.

رسول زرگر پور با بیان اینکه به ازای هر صندلی مجلس شورای اسلامی 50 نفر ثبت‌نام‌کننده داشته‌ایم اظهار کرد: در این دوره 895 نفر مرد و 119 خانم ثبت نام کرده اند که این تعداد نسبت به دوره قبل به ترتیب دو و سه برابر افزایش داشته است.

397 نفر مرد و 34 نفر زن  آمار ثبت نامی در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی بود که استاندار به منظور مقایسه با این دوره ثبت نام از کاندیداها عنوان کرد.

وی با اعلام مدرک تحصیلی کاندیدای ثبت نامی در مجلس شورای اسلامی گفت: 190 نفر دارای مدرک دکتری، 710 نفر دارای مدرک فوق لیسانس، 47 نفر دارای مدرک لیسانس و 67 نفر دارای مدرک تحصیلات حوزوی هستند؛ 376 نفر بین 30 تا 40 سال، 585 نفر بین 40 تا 60 سال و 49 نفر از 60 تا 75 سال سن دارند.

استاندار اصفهان از ثبت نام تعداد 404 نفر برای مجلس شورای اسلامی در شهرستان اصفهان خبر داد و افزود: با توجه به آمار ثبت نام کنندگان در حوزه انتخابیه شهرستان شاخص استان، می توان گفت، با افزایش 230 درصدی نسبت به دوره قبلی مواجه بوده ایم به گونه ای که آمار ثبت نامی در دوره هشتم و نهم مجلس به ترتیب 189 و 170 نفر بود.

وی با بیان بیشترین و کم ترین آمار ثبت‌نام کنندگان در شهرستان های استان اصفهان، از شاهین شهر و میمه و برخوار با 65 نفر برای یک صندلی و اردستان با 22 نفر برای یک صندلی به عنوان بیشترین و کم ترین شهرستان نام برد. همچنین اقلیت‌های مذهبی نیز 3 نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

*ثبت نام 12 نفر برای هر کرسی نمایندگی خبرگان در استان

زرگر پور در ادامه با توجه به اینکه رسیدگی به صلاحیت‌ نامزدهای خبرگان رهبری در شورای نگهبان، به اعلام  آخرین وضعیت ثبت‌نام و مقایسه آمار ثبت‌نام کنندگان با دوره‌های گذشته اشاره کرد.

وی با اشاره به رشد 30 درصدی ثبت نام کاندیدای مجلس خبرگان رهبری این دوره نسبت به دوره قبل گفت: 5 نفر می‌توانند از استان اصفهان در مجلس خبرگان رهبری حضور پیدا کنند که برای این مجلس در مجموع 61 نفر ثبت‌نام کرده اند که به ازای هر صندلی مجلس خبرگان رهبری، 12 نفر در استان اصفهان ثبت نام کرده اند.

استاندار اصفهان با مروری بر سن داوطلبین مجلس خبرگان رهبری استان، افزود: سه نفر خانم‌ و 58 نفر آقا در این دوره ثبت نام کرده اند و از این تعداد سه نفر زیر 30 سال، 48 نفر بین 30 تا 60 سال و پنج نفر نیز بین 60 تا 70 سال بوده اند.

وی با بیان اینکه 31 نفر از ثبت نام کنندگان دارای مدرک تحصیلات حوزوی بوده اند، خاطرنشان کرد: 6 نفر دارای مدرک دکتری، 14 نفر دارای مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس و 10 نفر دیگر دارای مدرک دیپلم و زیر دیپلم هستند.

زرگرپور ادامه داد: 6 نفر از تعداد ثبت نام کنندگان در مجلس خبرگان فعلا عضو خبرگان رهبری هستند که علاوه بر پنج نماینده فعلی مجلس خبرگان رهبری از اصفهان یکی دیگر از اعضای این مجلس نیز از استانی دیگر برای نامزدی مجلس خبرگان در اصفهان ثبت‌نام کرده است و تبلیغات نامزدهایی که مورد تایید قرار می‌گیرند از 22 بهمن ماه آغاز و تا 5 اسفند ماه ادامه خواهد داشت.

*تنوع سلایق سیاسی در بین ثبت نام کنندگان برای مجلس شورای اسلامی

وی با توجه به اینکه استان اصفهان از تنوع سلایق سیاسی در بین ثبت نام کنندگان برخوردار است، گفت: همه گرایش های سیاسی در این استان برای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرده اند و از 29 بهمن تا 5 اسفند مهلت تبلیغات نامزدهای نهایی است.

استاندار اصفهان با اشاره به 192 نفر عضو اصلی و 120 عضو علی البدل در هیئت اجرایی، تصریح کرد: استانداری اصفهان برای 24 حوزه انتخابیه خود 881 نفر معتمد را در 2 مرحله معرفی کرد و از این تعداد، 668 نفر آنها به عنوان معتمدین توسط هیئت‌های نظارت شهرستان‌ها تایید شدند و مابقی آنها علی‌رغم دارا بودن صلاحیت‌ها انتخاب نشدند.

*21 بهمن اعلام داوطلبان تایید شده در پنجمین مجلس خبرگان رهبری

وی در بخش دیگر از صحبت های خود به زمان اعلام نظر شورای نگهبان در رابطه با رد صلاحیت داوطلبان اشاره و اذعان کرد: 6 دی ماه تا 5 بهمن سال جاری زمان علام نظر شورای نگهبان در رابطه با رد صلاحیت داوطلبان، ابلاغ مراتب رد صلاحیت داوطلبان توسط وزارت کشور و فرمانداری از 6 تا 7 بهمن ماه، دریافت تقاضای رسیدگی مجدد از داوطلبان معترض رد صلاحیت شده از 8 الی 10 بهمن ماه و اعلام عمومی اسلامی داوطلبان تایید شده برای خبرگان رهبری در روز 21 بهمن ماه می باشد.

استاندار اصفهان همچنین با اشاره به زمانبندی مراحل انتخاباتی مجلس، اعلام قطعی نامزدهای تایید صلاحیت شده را 27 بهمن ماه عنوان و گفت: بررسی صلاحیت نامزدهای مجلس شورای اسلامی در هیئت‌های اجرایی از 5 الی 14 دی ماه، ابلاغ مراتب رد صلاحیت داوطلبان 15 دی ماه، شکایت داوطلبان رد صلاحیت شده به هیئت نظارت از 16 تا 19 دی ماه و رسیدگی به شکایت داوطلبان توسط شورای نگهبان از 20 تا 26 بهمن خواهد بود.

*افزایش تعداد کاندیدا را به فال نیک می گیریم

وی با بیان اینکه افزایش متقاضیان ثبت نامی برای ورود به مجلس خبرگان رهبری و مجلس نشان از اعتماد بیشتر و کامل تر مردم به جریان انتخابات است، تاکید کرد: قطعا هر چه مردم اظهار علاقه مندی بیشتری به انتخابات داشته باشند، مشارکت اجتماعی بالاتر رفته و ظاهرا این افزایش کاندیدا اتفاق می افتد و انشالله این نشاط تا آخر انتخابات با شور و اشتیاق ادامه یابد.

زرگرپور حاکم بودن اعتدال سیاسی را یکی از 4 ویژگی هیئت‌های اجرایی مجلس خبرگان رهبری و شورای اسلامی عنوان و گفت: این افراد باید از معتمدین، موثقین و نیروهای مورد رجوع و مرجع مردم بوده و دارای مناسب اجتماعی متنوع و همچنین سلایق سیاسی متنوعی نیز باشند.

وی در پایان با بیان دو وظیفه اصلی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: تصویب قانون و نظارت بر قوانین از وظایف نمایندگان است و در این رابطه پیگیری نمایندگان در تسهیل و تقویت اقدامات دولت موثر است ولی در مسائل اجرایی، قانون گذار هیچ وظیفه و مسئولیتی واگزار نکرده است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.