اصفهان شرق

شب یلدا بهانه ای برای احیای سنت های کویر/ محصول صیفی، جانشین میوه های آبدار و گران!

کدخبر: 86003
1394/09/30 در ساعت 14:42

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق در جرقویه علیا، شب یلدا طولانی ترین شب سال و شب ابراز مهربانی کردن است. ابا و اجداد ما این شب را تا صبح به جشن و شادی، گرد آتش منقل و کرسی با لحاف پنبه ای می پرداختند و شعرهایی در مورد این شب به سبک بومی- محلی می خواندند.

با آغاز شب یلدا پایان فصل خزان و رسیدن فصل سرما و دگرگونی رنگ زمین از زردی خزان به سفیدی عشق و محبت فرا می رسد و مردم خونگرم جرقویه علیا نیز مثل تمام ایرانیان از دیر باز این شب بلند را گرامی می دارند.

*یلدای کویر جرقویه کمی متفاوت

امسال یلدای جرقویه هم کمی متفاوت تر از سال های پیش برگزار می شود زیرا، با نهم ربیع الاول مصادف شده و در این خصوص، برخی سنت ها در باب بُرد و آوردهای خانواده های زوج های جوان، جدا از رنگ یلدایی خود، با نور معرفت این روز آمیخته می شود.

5

اگر چه امروز زندگی ماشینی دور هم جمع شدن و دید بازدیدها و شب نشینی ها را کم رنگ کرده است ولی بزرگداشت سنت هایی مثل شب یلدا و عید نوروز هنوز در منطقه جرقویه در بین مردم شور و هوایی دیگری دارد و مردم در این چند روز در تکاپوی برگزاری این شب به یاد ماندنی هستند.

*با هم بودن را با گرایش به تجمل تلخ نکنیم

اگر چه امروز تهیه کردن میوه های شب یلدا برای بیشتر مردم بعلت گرانی و چند برابر شدن قیمت ها سخت می باشد ولی مردم روستاها و شهر حسن آباد از محصولات کشاورزی خود مثل لبو، شلغم و انار استفاده می کنند و با وجود این مشکل این شب را جشن می گیرند و صدای پای زمستان با آن سردی را با رفت و آمد ها و شب نشینی ها و نفس گرم این شب و با دور هم جمع شدن خانواده ها به گرمی و نوازش تبدیل می کنند.

DSC07306
در منطقه جرقویه علیا در این شب خانواده های نزدیک دور هم جمع شده و بزرگتر ها از خاطرات دوران قدیم تعریف می کنند. در این شب دخترانی که تازه نامزد کرده اند از طرف خانواده داماد هدایایی از جمله: هندوانه که با جلای سبز خارجی و رنگ سرخ داخلی نمادی از خورشید دانسته لبو، خشکبار، طلا و کادو برای عروس خانم می آورند و خانواده عروس و داماد تا پاسی از شب درو هم جمع می شوند.

*گرانی را بهانه نکنیم

با اندکی تفکر می توان مشاهده کرد که گاهی کاهش رفت و آمدهای خانوادگی را، گرانی امروز دانسته و شور و نشاط حاکم بر خانواده ها را فدای یه جمله « گرانی » می کنیم و این در صورتی است که دور جمع شدن های قدیم و سر سلامتی به بزرگترهای فامیل، نقش مهمی در سلامتی و روحیه نشاط خانواده ها داشت به نحوی که نسل دوم، برای تجدید خاطرات خود، شب نشینی های بدور از هر گونه رفتار غلط را یادآور می شوند.

*همدلی در بین خانواده های کویر نکته ای ثبت شده

همدلی جای خوبی در بین خانواده های جرقویه ای دارد و بدین منظور بعضی خانواده ها در این شب آش گندم شلغمی یا آش ترشی با چغندر درست کرده و به همسایه ها نیز به عنوان هدیه خوراکی تقدیم می کنند.

و چه خوب است بزرگداشت این سنت ها در حد شعار و در یک جلسه مشخص نباشد بلکه در دیگر ایام سال نیز ادامه داشته باشد و مردم در شب نشینی ها با کم کردن تجملات رفت و آمد های خانوادگی که در قدیم رواج داشت را دوباره زنده کنند و اهالی محله ها از احوال یکدیگر با خبر باشند همدلی و همزبانی را که شعار امسال است را جامه عمل بپوشانند و امروزه بسیاری از مشکلات روانی و عصبی و بیماری ها از زندگی شهری و ماشینی و کم شدن رفت و آمدها بوجود آمده است و همه می توانند با تغییر در روش زندگی خود محیطی ارام و شاد را برای خود ایجاد کنند.

*احیای سنت های وظیفه بزرگترها

آنچه به وضوح مشخص است، حفظ جایگاه برخی سنت های قدیم در راستای پاسداشت روزهای خاص در سال است. بزرگترهای فامیل از جمله افرادی هستند که به خوبی می توانند، با اجرای رفتارهای صحیح به دور از برخی تجمل گرایی ها و آداب و رسوم غلط امروزی، کوچکترهای فامیل را به دور هم جمع کرده و از این شب ها بهره کافی برد.

متاسفانه اجرای سبک زندگی غربی به واسطه وسعت گرفتن فضای تکنولوژی رسانه ای در همه روستاها و شهرهای کوچک، زمینه رخت بربستن سنت های اسلامی و اسلیمی قدیم شده و آنچه به وضوح از زندگی امروز می توان به نسل بعدی هدیه دهیم، خاطراتی از آداب و رسوم سال های دور و برپایی جلساتی دور از برخی فرهنگ های بومی است.

به راستی وظیفه چه کسی است که با فرهنگ سازی صحیح، گامی پربار و هم سو با عقاید اسلامی و دینی برداشته و جلوه زندگی دور از تجمل را به خانه های خشتی روستایی هدیه دهد.

گفتنی است در استانه شب یلدا دانش آموزان دبیرستان محدثه نیز با ایجاد نمادی از شب یلدا و کشیدن نقاشی در این موضوع این سنت باستانی را گرامی داشتند.