سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 16:20 - دوشنبه 30 آذر 1394

رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان مطرح کرد:

رقابت فولاد مبارکه و بالادست زاینده‌رود برای مرگ کشاورزی اصفهان

رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان با انتقاد شدید از انتقال آب از سد زاینده‌رود به شرکت فولاد مبارکه گفت: ادعای فولاد مبارکه درباره دلیل ساخت لوله جدید انتقال آب از زاینده‌رود خنده‌دار است.

به گزارش اصفهان شرق، اسفندیار امینی، با انتقاد شدید از افزایش برداشت‌های بی‌رویه و بر خلاف مصوبات شورای عالی آب از رودخانه زاینده‌رود اظهار داشت: متأسفانه در کنار برداشت‌های بالادست زاینده‌رود، در خود استان اصفهان، فولاد مبارکه لوله جدیدی را در دست اجرا گذاشته تا در بالادست سد چم‌آسمان به رودخانه متصل شود.

وی با بیان اینکه مسئولان این شرکت باید درباره این موضوع پاسخ دهند، تصریح کرد: من نمی‌دانم که آنها چقدر آب نیاز دارند زیرا این میزان آب استفاده شده، بسیار قابل توجه است.

ادعای شرکت فولاد مبارکه با میزان برداشت‌ها در تناقض است

رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان بیان کرد: آنها قرارداد استفاده از پساب شهرستان‌های زرین‌شهر و مبارکه را منعقد کرده‌اند و همواره عنوان می‌کنند که سالانه تنها 29 میلیون متر مکعب آب مصرف می‌کنیم اما این ادعا با میزان برداشت‌ها و پساب‌های مورد استفاده آنها در تناقض است.

وی ادامه داد: همه ساله از سوی شرکت فولاد مبارکه دو برابر این مقدار از رودخانه برداشت می‌شده و در حال حاضر پساب این دو شهرستان را نیز خریداری کرده‌اند. از سوی دیگر برگشت آب نیز در این شرکت وجود دارد و مجوز اجرای طرح لوله‌کشی از سد چم‌آسمان نیز گرفته شده است به همین دلیل نمی‌دانیم که در این زمینه چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

امینی بیان کرد: در این زمینه هیچ طرحی لغو نشده و فولاد مبارکه برای استفاده از پساب فاضلاب شهرستان مبارکه و لنجان، با شرکت آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای قرارداد امضا کرده است.

فولاد مبارکه باید برداشت‌های خود را به استفاده از پساب تبدیل کند

وی درباره اینکه قرار بود این شرکت در مدت 3 تا 5 سال آب مصرفی خود را به پساب تبدیل کند، خاطرنشان کرد: یکی از مصوبات 9 ماده‌ای شورای عالی آب که به گفته استاندار اصفهان، زمینه نجات اصفهان را فراهم می‌کند، این است که فولاد مبارکه در مدت معین، برداشت خود از آب زایند‌ه‌رود را قطع کرده و به استفاده از پساب روی بیاورد.

رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان بیان کرد: سئوال من این است که اگر این طرح لغو شود و یا اجرایی نشود، استاندار محترم چه چیزی را نجات داده است؟

وی گفت: در حال حاضر به گفته مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه مجوزی در زمینه برداشت آب از رودخانه زاینده‌رود از طریق سد چم‌آسمان صادر شده و اگرچه استاندار اصفهان این موضوع را تکذیب کرد اما سبحانی، عنوان کرد که این مجوز از تهران دریافت شده و شرکت فولاد مبارکه لوله‌ای جدید در دستور کار خود قرار داده است.

ادعای اجرای طرح برداشت جدید به دلیل کیفیت کم آب، خنده‌دار است

امینی با انتقاد از طرح ادعای کم‌کیفیت بودن آب برداشتی از زاینده‌رود، برای لوله‌کشی طرح جدید این شرکت افزود: مسئولان فولاد مبارکه بر این باور هستند آبی که از ایستگاه پمپاژ فعلی برداشت می‌شود، کیفیت پائینی دارد و ما بعد از راه‌اندازی طرح، ایستگاه قبلی برداشت آب خود را که در نزدیکی شهرستان لنجان قرار گرفته، تعطیل کرده و در نقطه‌ای بالاتر از آب زاینده‌رود برداشت می‌کنیم.

وی افزود: مطرح کردن این موضوع برای ما خیلی جالب و خنده‌دار است زیرا امکان ندارد لوله‌ای رها شود و لوله دیگری جایگزین آن شود و نمی‌دانم چرا این نحوه مدیریت در صنایع کشور ما صورت می‌گیرد.

50 میلیون متر مکعب آب به چه درد شرکت می‌خورد؟!

رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان بیان کرد: در صورتی که این لوله راه‌اندازی شود، سالانه نزدیک به 50 میلیون متر مکعب برداشت صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه رقم برداشتی آب فولاد مبارکه به صورت دقیق مشخص نیست، افزود: فولاد مبارکه مدعی است که سالانه 29 میلیون متر مکعب آب مصرف می‌کند اما نمی‌دانم که چرا در این زمینه اجازه نظارت ما بر میزان برداشت آنها داده نمی‌شود.

بخشی از آب اعلام شده، نیست می‌شود

امینی به میزان برداشت آب دستگاه‌های مختلف در این زمینه اشاره کرد و با بیان اینکه تا کنون سعی کرده‌ایم که بر اساس مسائل علمی و اعداد و ارقام صحیح صحبت کنیم، افزود: در سال آبی 93-94 یک میلیارد و 250 میلیون متر مکعب آب از سد زاینده‌رود خارج شده است؛ 259 میلیون متر مکعب آن به سد آبشار در شرق اصفهان رسیده، نزدیک به 200 میلیون متر مکعب در غرب اصفهان برداشت شده و گفته می‌شود که صنایع 85 میلیون متر مکعب آب برداشت شده است.

وی ادامه داد: از این بخش، 320 میلیون متر مکعب آب نیز برای آب شرب اصفهان برداشت شده و گفته می‌شود که چهارمحال و بختیاری نیز نزدیک به 85 میلیون متر مکعب آب برداشت شده و بقیه این میزان نیست.

رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان با بیان اینکه اگر آمار درست باشد، این میزان آب باید به صورت مشخص در دسترس وجود داشته باشد، بیان کرد: از سوی دیگر، به جز این میزان آب، مقدار قابل توجهی از آن بارش‌های صورت گرفته در پائین‌دست سد بوده و این میزان نزدیک به 90 میلیون متر مکعب آب وارد رودخانه زاینده‌رود کرده اما مشخص نیست این میزان آب در کجا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

130 میلیون متر مکعب آب کجا می‌رود؟!

وی با اشاره به ادعای خود برای میزان دقیق برداشت از سوی کشاورزان شرق اصفهان اظهار داشت: ما این ادعای خود را به صورت علمی ثابت می‌کنیم زیرا در ورودی‌های شبکه‌های آبیاری ما در سال گذشته آب‌سنج قرار گرفته و آمارهای اعلام شده از سوی وزارت نیرو عنوان می‌شود اما سئوال ما این است که آب باقیمانده که نزدیک به 130 میلیون متر مکعب است، کجا می‌رود.

امینی افزود: در اینکه این آمار نمی‌تواند درست باشد، یقین داریم زیرا اگر آمار اعلام شده، از صحت مناسب برخوردار باشد، رقم موجود باید با آمار اعلام شده همخوانی داشته باشد اما در حال حاضر این ارقام با یکدیگر هم‌خوانی ندارد و باید در این زمینه توضیحات لازم صورت گیرد.

وی گفت: متأسفانه شرایط کنونی و برداشت‌های بی‌رویه باعث شده که کشاورزی اصفهان به مرگ نزدیک شود و کسی در این زمینه توجه لازم را صورت نمی‌دهد.

منبع: تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.