اصفهان شرق

وقت آن رسیده که مردم اقتصاد مقاومتی را در عمل دولتمردان ببینند

کدخبر: 85974
1394/09/30 در ساعت 10:58

به گزارش اصفهان شرق، اقتصاد مقاومتی واژه‌ای که چند سالی است زیاد به گوش می‌رسد، واژه‌ای که نه تنها رهبر معظم انقلاب بلکه تمامی مسئولان نظام از لزوم توجه و اجرایی شدن تمامی سیاست‌های آن صحبت می‌کنند.

اما متاسفانه شاید آنچنان در ارتباط با اجرای کامل این سیاست‌ها اهتمام نمی‌شود تا جایی که رهبر معظم انقلاب نیز در سخنانی از روند پیشرفت این سیاست‌ها ابراز ناخشنودی کردند.

امروزه ثابت شده اگر اقتصادی قدرتمند می‌خواهیم باید بر قوه درونی تکیه کنیم، به تولید داخلی اهمیت دهیم و از تکیه بر اقتصاد نفتی خارج شویم که این تاکیدی بر توجه بیشتر بر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

به طور قطع اجرای دقیق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به ویژه هنگامی که طرف مقابل پایبندی و تعهدی به برجام نداشته و متعدد آن را نقض می‌کند کمک بسیار زیادی به بهبود شرایط تولید داخلی خواهد کرد و استان اصفهان به عنوان یکی از استان‌های بزرگ اقتصادی کشور با اجرای کامل این سیاست‌ها شاهد تحولی در جامعه صنعت و تولید خود خواهد بود.

* اقتصاد مقاومتی ارکان اقتصاد را مقاوم می‌سازد

در همین ارتباط استاندار اصفهان اظهار کرد: در ملاقاتی که اعضای هیئت دولت و رئیس جمهور در هفته دولت با رهبر معظم انقلاب داشتند ایشان راجع به اجرایی نشدن اقتصاد مقاومتی در همه شئون برنامه‌ریزی و اقتصادی کشور گلایه‌مند بودند.

وی با بیان اینکه ایشان بر تشکیل ستاد راهبری و برنامه‌ریزی تحت عنوان ستاد فرماندهی در دولت تاکید داشتند اظهار داشت‌: بر اساس اصل 138 قانون اساسی نیمه دوم شهریور ماه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی به ریاست معاون اول رئیس جمهور و با حضور تعدادی از وزرا و روسای دستگاه‌های مختلف ایجاد شد.

رسول زرگرپور عنوان کرد: در این جلسه اهدافی برای این ستاد تعیین شد که از بندهای آن می‌توان به تشکیل ستاد مشابهی در هر استان با مسئولیت استاندار و عضویت دستگاه‌های متناظر عضو ستاد مرکزی اشاره کرد.

وی گفت: دستگاه‌ها موظف هستند برنامه‌های اقتصاد مقاومتی هر دستگاه را در برش استانی تهیه کنند و در همین راستا استانداران موظفند برنامه‌های عملیاتی اقتصاد مقاومتی استان خود را با هماهنگی و همکاری دستگاه‌های ذیربط تهیه و به ستاد ارائه دهند.

استاندار اصفهان با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی یک راه حل برون‌رفت از شرایط اقتصادی موجود در کشور است عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد ریاضتی و جنگی نیست، اقتصادی است که به گونه‌ای ارکان اقتصاد را مقاوم می‌سازد که هرگونه تنش داخلی و خارجی و تحریم و هرگونه مسائل تخریب کننده را می‌تواند به دلیل مقاومت و قوامی که پیدا کرده است در خود حل کند و اقتصاد را از این فراز و نشیب‌ها نجات دهد.

وی با بیان اینکه برخی کارهای روزمره خود را تحت عنوان اقتصاد مقاومتی ارائه می‌دهند، افزود: اقتصاد مقاومتی با رویکردی جدید ارائه شده است و لذا سیاست‌های جدید و اقدامات جدیدی را می‌طلبد.

زرگرپور اظهار داشت: هشت شاخصه مشخص برای اقتصاد مقاومتی تعیین شده است که مواردی از جمله مردمی بودن، صادراتی بودن، درون‌زا و برون‌گرا بودن و مقوله‌های نظیر این را شامل می‌شود و مرور سیاست‌های 24گانه مقام معظم رهبری و مصوبات شورای عالی اقتصاد در این خصوص بسیار مهم است.

* اقتصاد مقاومتی ابتدا در عمل مسئولان هویدا شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در ارتباط با مباحث اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: برخی زمینه‌های اقتصاد، گاها از اشرافی‌گری ایجاد می‌شود و در این صورت باید این نکته را مد نظر قرار داد که اقتصاد مقاومتی در این شرایط رخ نمی‌دهد، تا زمانی‌ که زندگی اشرافی‌گری در بین مسئولان جامعه رواج داشته باشد نباید انتظار وقوع اقتصاد مقاومتی را داشته باشیم.

وی افزود: اجرای قانون به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک می‌کند، باید اقتصاد مقاومتی ابتدا در عمل مسئولان هویدا شود و بعد از آن از مردم در این زمینه توقع داشت.

حسن کامران با بیان اینکه نباید دید شعار گونه به واژه اقتصاد مقاومتی داشت، گفت: در بحث اقتصاد مقاومتی باید هر سه قوه وارد شوند و در این راه هزینه‌های جاری و خارج از شمول را حذف کنند و این در صورتی است که ما در بحث جهیزیه فردی نیازمند نمی‌توانیم کمک شایانی انجام دهیم.

* افزایش بهره‌وری در مدیریت از شاخص‌های اقتصاد مقاومتی است

حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اقتصاد مقاومتی را نوعی مقاومت در انجام برنامه‌های توسعه تعریف کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی مردمی کردن اقتصاد با تکیه بر اجرای صحیح سیاست‌های اصل 44، رفع موانع سرمایه‌گذاری و تولید و بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع تولید است.

وی افزایش بهره‌وری در مدیریت و تولید را از شاخص‌های اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: افزایش بهره‌وری در هر واحد دولتی و خصوصی باید مدنظر مدیران و کارکنان قرار گیرد تا اقتصاد مقاومتی اجرایی شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی بهینه‌سازی مصرف را یکی از شاخص‌های اقتصاد مقاومتی دانست و تصریح کرد: متاسفانه الگوی مصرف در کشور نسبت به سایر کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه مناسب نیست.

وی اضافه کرد: ساختار اقتصادی کشور نیز باید همچون ساختار سیاسی مستقل و استوار باشد و از هر گزندی در امان باشد.

*اقتصاد مقاومتی اقتصاد کشور را بیمه می‌کند

با تمام این تفاسیر باید بدانیم اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به نفع تولید، اشتغال و مردم کشور است.

این سیاست‌ها می‌توانند اقتصاد کشور را بیمه کنند و از گزند دشمنان حفظ کنند، از طرفی توجه به این سیاست‌ها در دوران بعد از برجام از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است و نباید به دلیل اجرای برجام توجه و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به عنوان مهم‌ترین و حیاتی‌ترین نقشه راه اقتصادی کشور با غفلت یا فراموشی روبرو شود.