اصفهان شرق

انتظار در مکتب شیعه انقلاب ساز و انسان ساز است

کدخبر: 85937
1394/09/29 در ساعت 23:07

به گزارش اصفهان شرق/ سید محمد حسین اخوان، به مناسبت سالروز ولایت و امامت حضرت صاحب العصر(عج) در حالی که منتظرانش در نیجریه به خون نشسته اند.
امروز بشر آن قدر تنزل کرده است که بسان کودک شیرخوار به هر مستمسکی چنگ می زند تا او را سیراب کند. بشر امروز به هر مکتبی و آیینی که بخشی از خوبی ها را رخ نمایانده گمشده خویش می باد و چند صباحی به آن آیین دل میبندد، همین که افول میکند گویا اینکه دیگر امیدی ندارد دل به ریسمانی دیگر می بندد. افسوس که ریسمان هایی کوتاه و پوسیده ای را مستمسک خود قرار می دهد که قربانی شهوت و قدرت هوس بازان قرار گرفته است.

چند هزار مکتب و آیین در دنیا وجود دارد که مردمان قرن بیست میلادی هنوز با این همه پیشرفت هنوز توان فهم حقیقت را ندارد. انسان امروز خود را فلج کرده است با جدایی وحی و توحید و گرایش به تجربه گرایی موجب شد تا با مردمانی مواجه شود که مساله وحی را از هر دست فروشی طلب کند. ما قرار بود خلیفه الهی باشیم ولی به ظلم پا بر فطرت خویش گذاشته و جای خدا نشستیم، جایی که انسان کامل هم خودش را تا اندازه لایق نمی دانست.

اما خارج از این نیاز جدی انسان به وحی، انسان ها همواره به راهنمایانی نیاز داشتند. چرا که در دوران روزگار عقل خویش و انسان های با تجربه را ناتوان می دیدند در اداره زندگی خودشان. انسان ها راهنمایانی نیاز داشتند که به خالق انسان ها متصل باشد و از جنس انسان باشد تا بتواند منبع فیاضیت الهی و تدبیر انسانی باشد. اما انسان قرن اخیر با جهانی مواجه است که زاییده فکر لیبرال و سکولار غربی است.

جهانی که بر اساس طمع انسان ها، شرافتشان تعریف می شود. چنین انسانی نیاز به معنویتی دارد که راهنمای خردمندی آن را راهبری کند. لذا هر مکتبی و آیینی انسان موعودی را جزو آیین خود قرار دادند. چرا که فطرت انسان راهنما خواه است و اگر این راهبر الان در جمع آنان نبود آنان یقین داشتند که روزی نجاتشان خواهد داد. عقیده منجی مساله ای بود که حتی انسانی که در دنیای سکولار غرق شده آن را می فهمد و به آن حس عطش دارد.

دیگر انسان آن قدر با تجربه شده است که بداند نیاز به یک منجی دارد. مانند یک طفل شیرخوار که نیاز به مادر دارد.جهان امروز جهانیست خالی از معنویت و بدین جهت است که داعش می تواند با ارائه معنویتی افزون جهانی را به سمت خود متمایل کند و عقلایی را مقهور خود کند. اما نقطه اختلاف نیاز منجی و منجی دیگر ادیان با منجی مکتب شیعه آن است که منجی شیعیان حیّ است. در میان مردم است، در کوچه و بازار رفت و آمد میکند مردم او را می بینند ولی او را نمی شناسند.

 امام به ما آموخت انتظار در مبارزه است

حجت شیعه با شیعه است و شیعه تنها نیست. دیگر مکاتب درجستجوی منجی هستند که خواهد آمد و شاید این تاخیر حضور منجی آن ها را دلسرد و زمین گیر و راحت طلب کرده باشد. اما شیعه امام خود را در لحظه لحظه زندگی خود حس میکند و او را موثر در حیات خویش می داند. و به شوقش حیاتش را رقم می زند.

انتظار منجی در شیعه موجب تحرک، شوریدگی، مجاهدت و آمادگی را رقم می زند، که انسان ساز است به همین جهت در ظهور منجی شیعیان به دقت زمان تعیین نکرده اند، زمانش را به خود شیعه سپردند و آن این است که شیعه هرگاه آماده مبارزه و مجاهدت شدی آن روز روز ظهور منجی شما و منجی بشریت است. شیعه با این نگاه انقلاب میکند در آن انقلاب را قدمی در جهت جامعه مهدوی قرار می دهد و سعی میکند ماکتی از حکومت عدل مهدوی را به جهانیان نشان دهد.برای همین آرام ندارد.

این انتظار انقلاب ساز است. انقلابی که ثمره اش آن است که در نیجریه این همه شیعه و منتظر امام زمان دارد. انقلابی که دشمنان خدا، نمی توانند چنین آمادگی را در یاران مهدی(عج) ببیند و آنان را قتل عام می کنند. یک روز در میانمار، یک روز در پاکستان، یک روز در سوریه و عراق و حال در نیجریه. اما در میان شیعیان ناب کسانی هستند که ایستاده دعای فرج نمی خوانند، نشسته اند. آنان با قیام سر و کاری ندارند. ظهور حضرت را در حال قعود میخواهند. افرادی که پای این انقلاب نیستند و ممکن است خود را حجتیه ننامند و از حجتیه بیزاری بجویند ولی مانند آن بیندیشند و مانند آن فکر کنند.

کسانی که فکر می کنند یاری انقلاب مساوی با سیاست بازی است و عمرسعد وار نه حسین(علیه السلام) را یاری می کنند نه یزید را ولی غافل از آنکه اگر در سپاه حجت خدا کسی نباشد در سپاه دشمن خداست.

کسانی که احساس میکنند بهتر است بنشینند تا آینده خودش درست شود و چه بسا دعاهای فرجی بخوانند و اشک ها بریزند و جمکران ها بروند، اما دریغ که آن شهید گفت امام به ما آموخت انتظار در مبارزه است. و این است تفاوت اساسی انتظار شیعه با انتظار دیگر مکاتب و مکاتب انحرافی در شیعه. امسال در حالی ولایت و امامت مهدی موعود(عج) را جشن می گیریم که شیعه در غم مردم مظلوم نیجریه و مرد بزرگ آن شیخ زکزکی بسر می برد، شیخ زکزکی نمونه ای از انسان منتظر در قرن حاضر که با دریافت حقیقت از چشمه واقعی آن، میلیون ها منتظر را تقدیم امام زمان(عج) کرده است. و چه زیباست که ادعای منتظر را داریم دنیای پیرامون خود را منتظر کنیم و این اتفاق نمی افتد جزء با فهم مساله انتظار.

منبع: صاحب نیوز