اصفهان شرق

تمدن مهدوی؛ اوج امید و پویایی جامعۀ معاصر

کدخبر: 85851
1394/09/29 در ساعت 12:08

به گزارش اصفهان شرق/ مهدی نجفی، یکی از روزهای مهم ماه ربیع الاول، روز نهم این ماه است، هم ربیع الاول نخستین روز امامت و ولایت یگانه منجی عالم بشریت، حضرت مهدی موعود(عج) است که پس از شهادت پدر بزرگوارشان امام حسن عسکری(ع) به این مقام نائل شده‌اند. گرچه همۀ ائمۀ معصومین بعد از  شهادت امام دیگر به مقام امامت نایل آمدند لیکن درباره حضرت ولی عصر(عج) این مسأله اهمیت خاصی پیدا می‌کند، چون آن امام، هم اکنون زنده است و دوران ما، دوران امامت اوست و آن حضرت، «امام عصر» ما است.

لذا آنچه که باید برای همگان مورد توجه قرار گیرد مقولۀ انطباق نیازسنجی جوامع بشری با آثار و برکات تمدن مهدویت و حضور واقعی آن حضرت در جوامع بشری است که شایسته است برخی از مهمترین آثار و برکات مقام امامت آن حضرت مورد واکاوی قرار گیرد.

نفی نهیلیسم؛ ارمغان آینده شناسی ایمانی در امامت منجی موعود(عج)

امامت و ولایت امام عصر(عج) به همگان این نشانه و پیام را منتقل می کند که در عصر کنونی که جامعۀ معاصر با پوچ گرایی و بی معنایی صرف در سبک زندگی خود مواجه شده است،  لیکن اهدای مقام امامت به حضرت بقیه الله(عج) و امتداد آن تا عصر حاضر و تداوم آن به امر خدواند متعال، نقطۀ مقابل مدرنیته و عصر بی معنایی و مخالفت خداوند با  ترسیم مسیر بی مقصد است، لذا هدفمندی زندگی در آموزه های شیعی به ویژه در تمدن مهدویت و مقولۀ انتظار ظهور منجی موعود از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

از این رو آینده خلقت در گرو تمدن مهدویت است که برترین زندگی دنیوی  و اخروی را به منتظران ظهور مژده می دهد. و مقصد به کجا خواهیم رفت از باب «والعاقبه للمتقین»[1] نوید امید فراوان وتحرک زاید الوصف از جوشش زندگی و مقابله با پوچ گرایی و پرخاشگری وافسردگی خواهد بود.

بی شک این مهم در نوع خود سرمایه ای است فرهنگی که می تواند وضعیت اجتماعی جامعۀ اسلامی و دیگر جوامع بشری را تحت تأثیر قرار دهد؛ اینچنین است که نامۀ مقام معظم رهبری به جوانان غربی خودنمایی می کند که تعامل میان فرهنگی و دعوت جوانان غربی به ابداع راه‌هایی نو برای ساختن  آینده  از سوی معظم له به آنها پیشنهاد می گردد.

هم چنین ضرورت آینده شناسی ایمانی برای جوانان غربی آنچنان برای نائب عام منجی موعود(عج) از اهمیت بی بدیل برخوردار است که در نامۀ مهم معظم له ، تغییر آینده و روشنایی صفحۀ گیتی به آینده ای روشن به شدت از سوی رهبر معظم انقلاب از جوانان غربی مطالبه می گردد که این مهم خود حاکی از عمق نگاه مقام معظم رهبری بر مقولۀ تمدن سازی بر مبنای آینده شناسی ایمانی  با ابزار تعامل میان فرهنگی برآمده از آموزه های مهدویت است.

شکوه کرامت انسانی در سایۀ امامت حضرت مهدی (عج)

گفتنی است آفات و آسیب های جنسیتی در غرب هم چون تحقیر روز افزون شأن و کرامت زنان  آنچنان تأسف برانگیز است که واکنش جامعۀ زنان در غرب به پدیده ای انحرافی به نام فمینیسم و اعتراضات فراگیر برخی اقشار زنان به ظلم آشکار برعلیه زنان  به امری رایج تبدیل شده است که این پدیدۀ انحرافی و افراطی در نهایت به تجویز برخی آسیب های اجتماعی از قبیل هم جنس بازی منتهی شده است که البته در حال حاضر به عنوان یک ارزش! آمریکایی و غربی در راستای جهانی شدن برای دیگر کشورها نیز تجویز شده است.  لیکن در سوی دیگر آغاز امامت امام زمان(عج) در نهم ربیع با یک تمدن احساسی و عقلانی آغاز گردید که تلفیقی از نقش آفرینی زنان و مردان در زمینه سازی برای حکومت جهانی مهدی موعود(عج) است به نحوی که زنان به اندازه مردان در تحقق آرمان شهر مهدوی از نقش بی نظیر برخوردارند، در اثبات این مسأله می توان  تنها به فرماندهی و وزارت 50 زن از میان 313 فرمانده و یار خاص امام زمان(عج) در عصر ظهوراشاره نمود که به عنوان به نمایندگی از امام عصر (عج) مدیرت اجرایی اقصی نقاط جهان را در ید قدرت خود می گیرند ، لیکن جوامع غربی با تبعیت از فروید بردگی جنسی زنان در غرب و نفی کرامت و شأن بانوان جوامع غربی را به ارمغان آورده است که وجود این چالش کلیدی در غرب بیانگر عمق بی­معنایی ارزش های اخلاقی در جوامع مدعی دموکراسی و حفظ و صیانت از مقام و منزلت زن می باشد.

تمدن مهدوی؛ اوج امید و پویایی جامعۀ معاصر

تقریباً هزار و یکصد و چهل و دو سال از آغاز امامت منجی موعود بر مردم می گذرد لیکن هر سال شور و نشاط مردم بیشتر می شود و پیروان واقعی آن حضرت هر سال پرشورتر در راستای تحقق امر ظهور حرکت می کنند که راهپیمایی عظیم 27 میلیونی مردم در اربعین حسینی و نیز حضور میلیونی مردم نیجریه در روز اربعین و شهادت عاشورایی شیعیان در شهر زاریای نیجریه.. نشانه ارزشمند از تحرک و پویایی بی حد و حصر عاشقان حجه بن الحسن العسکری است، این مهم در حالی صورت می پذیرد که سختی­های بی شمار، تهدیدات گروه های تروریستی و نیز اقدامات قدرت های استکباری علیه امت اسلامی هر یک می­تواند به نوبۀ خود موجبات توقف رشد و تعالی جوامع اسلامی را ممکن سازد، لیکن پیمان مردمی با امام عصر عج و توسل به آن حضرت و نیز بی اعتنایی به مقوله ای به نام زمان و مکان در مقولۀ امامت آن حضرت همگی نشان دهندۀ عمق شادابی و نشاط معنوی در میان بسیاری از اقشار جوامع اسلامی است لذا جشن و سرور مردم در نهم ربیع و نیز نیمه شعبان حاکی از عدم پیوند منتظران ظهور با پدیده ای شوم به نام افسردگی و بی معنایی در سبک زندگی مهدوی است. در حالی که پدیدۀ افسردگی در جوامع غربی آنچنان عمیق و ریشه دار است که چالش  افسردگی یک بیماری رایج در جوامع غربی است.

با این تفاسیر باید گفت جامعۀ اسلامی در مقولۀ امامت حضرت مهدی(عج) نیازمند  شناخت و معرفت به امام(عج) است، که می تواند  با برگزاری مراسم جشن و اجتماعات بزرگ به تبیین جایگاه امام عصر(عج) در هستی و شناخت آن حضرت پرداخت و مقولۀ تمدن سازی نوین اسلامی را با بهره گیری از آموزه های مهدوی در  جامعه تسرّی بخشید.

[1] سورۀ اعراف، آیۀ128