سرویس: سیاسی » انتخابات 17:40 - شنبه 28 آذر 1394

تا پایان وقت امروز؛

روزهای داغ ثبت نام/ حضور 17 نفر در فرمانداری اصفهان برای انتخابات اسفند

در نخستین روز از ثبت نام، ۱۷ نفر از داوطلبان برای حضور در رقابت سیاسی دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و در سومین روز از ثبت نام پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری تا کنون 10 نفر در شهرستان اصفهان ثبت نام کردند.

فرماندار اصفهان روز شنبه در گفتگو با اصفهان شرق، ضمن اشاره به اینکه ثبت‌نام از نامزدهای انتخابات دهمین دور مجلس شورای اسلامی از امروز ۲۸ آذرماه آغاز شده است، گفت: این داوطلبان که اکثرا از قشر نسبتا جوان بودند با حضور در فرمانداری شهرستان اصفهان نسبت به ثبت نام اقدام کردند.

فضل الله کفیل افزود: از ۱۷ نفر ثبت نامی در پایان روز اول ثبت نام دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، ۲ نفر خانم و ۱۵ نفر مرد تا کنون اعلام آمادگی خود را نسبت به شرکت در این دوره انتخابات به ثبت رساندند.

وی همچنین اعلام کرد: برای حضور در رقابت پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از این استان نیز ۷ نفر در دو روز نخست ثبت نام کرده اند و امروز سه نفر دیگر ثبت نام شده است که در مجموع تعداد افراد ثبت نامی به ۱۰ نفر رسیده است.

به گزارش اصفهان شرق، به گفته منابع آگاه تاکنون چهره شاخصی در حوزه انتخابیه استان اصفهان ثبت‌نام نکرده است و گرایش این افراد به طور قطع مشخص نیست. در انتخابات هفتم اسفندماه از شهرستان اصفهان ۵ نماینده برای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ۵ نماینده برای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری برای مجلس دهم انتخاب خواهند شد.

دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری هفتم اسفندماه به صورت همزمان و توام در سراسر کشور برگزار می شود.
ثبت نام انتخابات مجلس خبرگان رهبری از سه روز قبل آغاز شده و ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز صبح امروز آغاز شده است.

*********************

شرایط و مدارک مورد نیاز برای ثبت نام انتخابات مجلس خبرگان رهبری:
داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان رهبری شخصاً یا به وسیله نماینده خود که کتباً معرفی شده باشد، می توانند تا پایان وقت اداری روز چهارشنبه – دوم دی ماه ۹۴ – به مدت هفت روز در ساعات اداری به فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه یا وزارت کشور مراجعه کنند.
خبرگان منتخب مردم بر اساس ماده ۳ قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری باید هنگام ثبت نام واجد شرایط زیر باشند:
الف – اشتهار به دیانت و وثوق و شایستگی اخلاقی
ب – اجتهاد در حدی که قدرت استنباط بعضی مسائل فقهی را داشته باشد و بتواند ولیّ فقیه واجد شرایط رهبری را تشخیص دهد
ج – بینش سیاسی و اجتماعی و آشنایی با مسائل روز
د – معتقد بودن به نظام جمهوری اسلامی ایران
ﻫ – نداشتن سوابق سوء سیاسی و اجتماعی
همچنین بر اساس تبصره ۱ آن مرجع تشخیص دارا بودن شرایط فوق، فقهای شورای نگهبان قانون اساسی هستند.
در تبصره ۲ نیز تاکید شده است: افرادی که رهبر معظم انقلاب – صریحاً و یا ضمناً – اجتهاد آنان را تأیید کرده باشد، از نظر علمی نیاز به تشخیص فقهای شورای نگهبان نخواهند داشت.
بر طبق تبصره ۳، ضرورت ندارد که نمایندگان، ساکن یا متولد حوزه انتخابیه خود باشند.
این داوطلبان یا نمایندگان خود با معرفی نامه، ضمن تکمیل پرسشنامه اعلام داوطلبی در هنگام ثبت نام باید اصل شناسنامه عکس دار، چهارنسخه از تصویر تمامی صفحات شناسنامه و ۱۲ قطعه عکس ۴×۶ را ارائه دهند.
براساس جدول زمان بندی و طبق ماده ۲۳ آئین نامه اجرایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری، زمان تبلیغات داوطلبان نمایندگی این مجلس از ۲۲ بهمن تا ۵ اسفند به مدت ۱۴ روز تعیین شده است.
انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری همزمان با انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در هفتم اسفندماه سال جاری برگزار می شود.

*********************

همچنین از امروز شنبه ۲۸ آذرماه نام نویسی از داوطلبان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز شده و تا چهارم دی ماه ادامه خواهد داشت.

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۴ خود اعلام کرده است:
در اجرای ماده ۴۵ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماده ۲۱ آئین نامه اجرایی آن، به آگاهی می رساند، ثبت نام از داوطلبان نمایندگی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از روز شنبه مورخ ۲۸/۰۹/۹۴ تا پایان روز جمعه مورخ ۴/۱۰/۱۳۹۴ جمعاً به مدت ۷ روز به عمل خواهد آمد.
لذا داوطلبان می توانند به منظور اعلام داوطلبی خود در مهلت تعیین شده با همراه داشتن مدارک ذیل به ستاد انتخابات کشور، فرمانداری های مراکز حوزه های انتخابیه، سفارتخانه ها یا کنسولگری ها یا نمایندگی های سیاسی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور مراجعه و اقدام به تکمیل فرم ثبت نام کنند.
۱- اصل کارت ملی و سه نسخه تصویر آن.
۲-اصل شناسنامه عکسدار و سه نسخه تصویر کلیه صفحات آن .
۳-عکس جدید ۴ × ۳ ده قطعه (ترجیحا با زمینه روشن)
۴- اصل و تصویر آخرین مدرک تحصیلی و یا مدرک معادل که معتبر باشد .
۵- اصل و تصویر گواهی رسمی مبنی بر قبول استعفاء و عدم اشتغال در پست و مقام و مشاغل مشمول استعفای موضوع ماده ۲۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی .
۶-اصل و تصویر برگ پایان خدمت وظیفه عمومی و یا مدرکی معتبر دال بر روشن بودن وضعیت مشمولیت خدمت وظیفه عمومی .
به استناد ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، انتخاب شوندگان هنگام ثبت نام باید دارای شرایط زیر باشند :
۱- اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران .
۲-تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران .
۳-ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه .
۴-داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن .
۵- نداشتن سوء شهرت در حوزه انتخابیه .
۶- سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت بینایی ، شنوایی و گویایی .
۷- حداقل سن سی سال تمام و حداکثر هفتاد و پنج سال تمام .
تبصره ۱- داوطلبان نمایندگی اقلیت های دینی مصرح در قانون اساسی از التزام عملی به اسلام ، مذکور در بند (۱) مستثنی بوده و باید در دین خود ثابت العقیده باشند .
تبصره ۳ ـ هر دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی معادل یک مقطع تحصیلی فقط برای شرکت در انتخابات محسوب می شود .
بر اساس قانون تفسیر ماده (۲۸) که در تاریخ ۱۲/۵/۱۳۹۰ به تایید شورای محترم نگهبان رسیده، مدرک معادل تحصیلی در هر مقطع تحصیلی مدرکی است که واجد ارزش استخدامی باشد.
در ضمن به استناد تبصره ۲ ماده ۹ قانون یاد شده هیچ یک از داوطلبان نمایندگی نمی توانند در بیش از یک حوزه انتخابیه خود را نامزد نمایند.در غیر اینصورت نامزدی آنان کلاً باطل و از شرکت در انتخابات آن دوره مجلس محروم می شوند.
همچنین به استناد ماده ۴۶ قانون مذکور هر یک از داوطلبان نمایندگی مجلس می توانند شخصاً و به صورت کتبی انصراف خود را به فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه و یا وزارت کشور اعلام نمایند و عدول از انصراف نیز پذیرفته نمی شود.
انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور با موافقت شورای محترم نگهبان در تاریخ ۷ اسفند ۹۴ برگزار می شود، و زمان ثبت نام از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی از تاریخ ۲۸ آذرماه ۹۴ به مدت یک هفته تعیین گردیده است.
به موازات ثبت نام از داوطلبین، هیأتهای اجرایی در شهرستانها شکل گرفته و بررسی سوابق داوطلبان در مراجع چهارگانه ظرف مدت ۵ روز از هر استعلام صورت می گیرد.

زمان اعلام اسمی کاندیداهای تائید صلاحیت شده:
پس از طی مراحل قانونی در تاریخ ۲۷ بهمن ماه اسامی قطعی نامزدهای تأیید شده انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی توسط وزارت کشور به مراکز حوزه های انتخابیه اعلام خواهد شد و یک روز بعد این اسامی توسط فرمانداران حوزه های انتخابیه در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.
زمان آغاز تبلیغات:
زمان قانونی تبلیغات انتخاباتی نامزدها و طرفداران آنها را از تاریخ ۲۹ بهمن آغاز تا ۵ اسفند ادامه خواهد داشت و روز ۶ اسفند هر گونه فعالیت تبلیغاتی برای نامزدها و طرفدارانشان ممنوع خواهد بود. ۲۴ ساعت پس از پایان مهلت قانونی تبلیغات یعنی ۷ اسفند انتخابات برگزار می شود.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.