سرویس: سیاسی » انتخابات 09:12 - شنبه 28 آذر 1394

آیا اجازه اجتهاد مراجع برای داوطلبان خبرگان کافی است؟

شورای نگهبان تأکید دارد طبق قانون اجتهاد کسانی که می‌خواهند در انتخابات مجلس خبرگان شرکت کنند باید به تأیید این شورا برسد و داشتن اجازه اجتهاد از برخی مراجع تقلید برای احزار این درجه علمی، برای شرکت در انتخابات خبرگان کافی نیست.

به گزاش اصفهان شرق؛ شاید این اولین بار نباشد که برخی این شبهه را در آستانه انتخابات  مطرح می‌کنند؛ آنها می‌گویند داوطلبی که کرسی درس خارج فقه و اجازه اجتهاد از برخی مراجع را دارد، باید مورد تأیید شورای نگهبان قرار گیرد.

شورای نگهبان اما تأکید دارد که بر اساس قانون اجتهاد کسانی که می‌خواهند در انتخابات مجلس خبرگان شرکت کنند باید به تأیید این شورا برسد و داشتن اجازه اجتهاد از برخی مراجع تقلید برای احزار این درجه علمی، جهت شرکت در انتخابات خبرگان کافی نیست.

آیت‌الله مؤمن یکی از فقهای شورای نگهبان نیز چند روز قبل درباره این موضوع اظهارنظر صریحی کرده بود: «برخی مراجع تقلید به شورای نگهبان پیام داده‌اند که به اجازه اجتهاد آنها برای تأیید اجتهاد داوطلبان، ترتیب اثر ندهیم»

این اظهارنظر آیت‌الله مؤمن از آنجا نشأت می‌گرفت که ممکن است برخی از مراجع برای ارائه اجازه اجتهاد از سوی داوطلبان و حامیان آنها تحت فشار قرار گیرند.

در همین رابطه تعدادی از اعضای فعلی مجلس خبرگان رهبری بر این نکته تأکید کردند که «شورای نگهبان تنها مرجع احراز اجتهاد داوطلبان خبرگان» است.

آیت‌الله سیداحمد خاتمی عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به برخی اظهارنظرها مبنی بر کافی بودن داشتن اجازه اجتهاد از برخی فقها برای شرکت در انتخابات خبرگان، گفت: داشتن اجازه اجتهاد از

سوی برخی مراجع تقلید برای شرکت در انتخابات خبرگان کفایت نمی‌کند و این اجتهاد قطعاً باید از سوی فقهای شورای نگهبان احراز شود.

وی با تأکید بر لزوم پایبندی همه شرکت‌کنندگان در انتخابات خبرگان به قانون تصریح کرد: همه چیز باید با روال قانونی پیش برود و روال قانونی نیز این موضوع را به شورای نگهبان واگذار کرده است.

همچنین حجت‌الاسلام رازینی نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری در این باره گفت: هر سیستمی یک مدیریتی دارد و به عنوان مثال وقتی می‌خواهید وارد مقطع فوق‌لیسانس شوید باید مدرک لیسانس شما به تأیید برسد.

وی ادامه داد: ممکن است سواد شما از لیسانس بیشتر باشد ولی آن دانشگاه شما بدون ارائه مدرک قبول نمی‌کند، چون قاعده دانشگاه به گونه‌ای تنظیم شده که تأیید سطح علمی را با مدارک معتبر دانشگاهی بسنجد.

رازینی ادامه داد: در گذشته افرادی در حوزه‌های علمیه بودند که معلومات بالایی داشتند ولی چون مدرک لیسانس نداشتند نمی‌توانستند در دانشگاه دوره فوق‌لیسانس را بگذرانند، به همین دلیل شورایعالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای را برای معادل‌سازی مدارک حوزوی با دانشگاهی تصویب کرد.

نماینده مردم همدان با اشاره به شرط احراز اجتهاد از سوی شورای نگهبان، افزود: اگر مجتهدی در حوزه می‌ماند و درس و بحث علمی دارد، نیازی به ارائه مدرک دانشگاهی ندارد ولی وقتی می‌خواهد وارد سیستم حکومتی شود باید مدرک قابل قبول آن سیستم را ارائه دهد.

وی تصریح کرد: قطعاً کسی که از علم و فضل خود آگاهی و اطمینان لازم را دارد، از دادن امتحان اجتهاد ابایی ندارد و به صورت طبیعی در امتحان هم شرکت می‌کند.

رازینی برخی فشارها به شورای نگهبان درباره قبول کردن اجازه اجتهاد برخی مراجع برای احراز اجتهاد افراد را بی‌مورد دانست و افزود: اینکه ما تحمیل کنیم به شورای نگهبان که گواهی اجتهاد صادر شده از سوی برخی مراجع را قبول کند، منصفانه نیست چون اعضای شورای نگهبان باید برای تأیید مدارک اجتهاد حجت شرعی لازم را داشته باشند.

نماینده مردم همدان اظهار داشت: ممکن است همه مراجعی که اجازه اجتهاد صادر می‌کنند، در یک سطح علمی نباشد و برخی از آنها برای دادن اجازه اجتهاد سطح علمی معمولی را در نظر بگیرند و عده‌ای مانند مرحوم آیت‌الله خویی معروف به سخت‌گیری در دادن اجازه اجتهاد باشند و به همین دلیل بودن یک سیستم هماهنگ برای گرفتن امتحان صحیح و درست است.

همچنین آیت‌الله محمدتقی واعظی از دیگر اعضای مجلس خبرگان رهبری و نماینده مردم زنجان در این مجلس، با اشاره به برخی شبهه‌ها درباره احراز اجتهاد داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس خبرگان، گفت: این مسئله در اختیار شورای نگهبان است که تشخیص دهد در کدام مورد اجازه اجتهاد مراجع را کافی بداند برای احراز اجتهاد و در کدام مورد این اجازه را برای احراز اجتهاد کافی نداند.  

وی با تأکید بر اینکه مرجع تشخیص اجتهاد قطعاً شورای نگهبان است، خاطرنشان کرد: همه ما می‌دانیم مرحوم آیت‌الله خویی خیلی سخت اجازه اجتهاد می‌دادند و ممکن است اجتهاد کسی که از ایشان اجازه داشته‌اند، مورد تأیید قرار گیرد و کافی باشد اما درباره دیگر علما اینطور نباشد.

بنابراین گزارش، حال باید دید برخی از افراد و چهره‌هایی که تاکنون برای احراز اجتهاد خود در آزمون شورای نگهبان شرکت نکرده‌اند در فرصت باقیمانده پس از ثبت‌نام در این آزمون شرکت می‌کنند یا ترحیج می‌دهند بر شبهه‌های قبلی تأکید کنند.

منبع: فارس
دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.