سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 15:02 - شنبه 28 آذر 1394

سرطان را بدون ریزش مو درمان کنید!

بسیاری از مبتلایان به سرطان به دلیل ریزش مو در شیمی درمانی از ادامه درمان انصراف می‌دهند اما با راهکارهای علمی و جهانی درمان سرطان و شیمی درمانی بدون ریزش مو ممکن می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ دکتر ملایری فوق تخصص خون و سرطان گفت: هیچ بیمار مبتلا به سرطان به صرف ترس از ریزش مو از ادامه دادن منصرف شوند.
در بیشتر موارد و در روش‌های درمانی گذشته که مبتنی بر اولویت جراحی‌ها در درمان سرطان‌ها، شیمی درمانی توسط برخی داروها موجب ریزش موی کامل مبتلایان به سرطان و در نتیجه کاهش چشمگیر سطح اعتماد به نفس آنها به علت تغییر ناخواسته در شکل ظاهریشان به علت از دست دادن موهای سر و حتی ابروهایشان می‌شد امروزه با انجام چند روش ساده و کاملاً مورد تأیید در محافل علمی و معتبر پزشکی جهان این مشکل نیز چاره‌ای دارد و یکی از متداول‌ترین این راه‌ها، خنک نگه داشتن پوست سر در حین انجام شیمی درمانی و چند ساعت بعد از آن است.

وی افزود: در هنگام شیمی درمانی به علت تأثیر فزاینده روزهای دارویی در کل بدن درصد قابل ملاحظه‌ای از این داروها نیز به پوست بدن نفوذ کره و علاوه بر افزایش زیاد خارش پوست سر، موجب ریزش موی افراد می‌شوند که با استفاده از داروهای نو ترکیب و جدید درمان‌های سرطان این مشکل تا حدودی حل شده است.

دکتر ملایری عنوان کرد: از ساده‌ترین و متداول‌ترین روش‌ها برای جلوگیری یا کاهش احتمال ریزش مو در انواع سرطان‌ها، استفاده از دستگاه‌های ویژه خنک کننده پوست سر در حین شیمی درمانی و پس از آن است، دستگاهی که امروزه در بیشتر مراکز درمانی و به منظور کاهش دمای پوست بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این فوق تخصص خون اظهار داشت: در صورت استفاده صحیح به موقع و کنترل شده داروهای شیمی درمانی در سرطان‌های گوارشی، به جرأت می‌توان گفت که در 80 درصد از موارد مبتلایان به این سرطان‌ها به علت شیمی درمانی و ماهیت خود داروها نباید دچار ریزش مو شوند و با این عارضه در آن ها متر دیده می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تجویز ناگهانی این روش خنک کننده با دوزهای بسیار قوی در مراحل اولیه شیمی درمانی می‌تواند به طرز قابل ملاحظه‌ای باعث افزایش روند ریزش مو در حین شیمی درمانی شود از سوی دیگر علاوه بر خنک نگهداری پوست سر، مبتلایان به سرطان می‌توانند از طریق مراجعه به متخصصین پوست و تغذیه و با افزایش و تقویت سطح مقاومت پوست و موی خود، از بروز عارضه ریزش مو به میزان قابل توجهی جلوگیری کنند. ریزش مو عارضه‌ای ناخوشایند است اما کاملاً مقطعی و موقتی که تا یک ماه بعد از انجام آخرین دوره شیمی درمانی کاملاً برطرف شده و موهای اولیه بیماران باز می‌گردد.

منبع:راه دانا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.