سرویس: غیر تولیدی » نقلی 15:00 - جمعه 27 آذر 1394

جذابیت‌های بازار خودروی دست دوم

کارشناسان معتقدند در وضعیت افت درآمدها و کاهش قدرت خرید مردم برای خرید خودروی صفر، تحرک بازار دست دوم یکی از راهکارهای ایجاد رونق است.

به گزارش اصهان شرق؛ اقتصاد ایران و بازارهای آن طی دو سال اخیر به زعم کارشناسان در بدترین رکود اقتصادی از سال 1320 تاکنون دچار شده­‌اند و در پی گسترش و عمق این رکود، همه بازارهای کشور اعم از بازارهای مالی و کالایی به افت شدید تقاضا و نوسان منفی قیمت‌ها دچار شده‌اند.

بازار خودروی صفر نیز از جمله بازارهایی بود که به دلیل همین رکود گسترده و همچنین کاهش شدید درآمد حقیقی خانوار با رکود مواجه شد. در بحبوحه همین کاهش تقاضا در اواخر سال 93 بود که کمپینی موسوم به کمپین نخریدن خودروی صفر سر برآورد.

این نوشتار البته بنایی بر پرداختن به بحث کمپین و حواشی آن ندارد اما برخی دلیل کاهش شدید فروش خودروسازان و افزایش 100 هزار عددی موجودی کالای آن­ها را همین کمپین عنوان می­‌کردند اما بررسی وضعیت بازار خودروی دست دوم نیز موید افت تقاضا به دلایل دیگر است و از نظری می­‌توان ادعای تاثیرگذاری کمپین را به طور کامل رد کرد.

با این حال، طرح فروش اقساطی خودرو با تسهیلات 25 میلیونی و استقبال بالای مردم، مهر پایانی بر کمپین نخریدن خودروی صفر بود و به دنبال تشریح دلایل آن نیستیم و این نوشتار قصد دارد به تشریح آخرین وضعیت معاملات خودروی دست دوم با تاکید بر مزیت­‌های خرید و فروش خودرویی دست دو از دید فعالان این بازار بپردازد.

از دید برخی، رونق در معاملات بازار دست دوم از بسیاری جهات می­‌تواند گره‌گشای تنگنای مالی مقیاس خرد اقتصادی نیز باشد و از سمت عرضه، سرمایه بلوکه شده برخی در اتومبیل دست دوم را آزاد کرده و از دیگر سو، افرادی را که به هر دلیلی مایل و یا توانمند به خرید صفر نیستند را صاحب خودرو کند.

حال باید دید مزیت خرید خودروی کار کرده نسبت به صفر از دید فعالان این بازار چیست؟ مضافا در این روزها، خبر تعطیلی بنگاه­‌های خودرو در اصفهان خبر ناخوشایندی است که حیات بازار دست دوم را تهدید می­‌کند و امید است با رونق مجدد در این بازار، این روند تعطیلی متوقف شود.

*کاهش ریسک افت قیمت در زمان استفاده

یکی از بنگاه­‌داران خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این‌باره گفت: خرید خودروی کار کرده، فارغ از اینکه شما را از خطر افت قیمت، بلافاصله پس از عقد قرارداد خرید خودروی صفر کیلومتر مصون می‌دارد، بلکه با این کار شما مجبور نخواهید بود مبالغ سنگینی را نیز به‌عنوان مالیات یا بیمه بدنه، آن هم با حداکثر قیمت بپردازید.

به این معنی که شما با خرید خودروی دست دوم، استرس افت قیمت در صورت بروز کمترین حادثه از خود در هنگام رانندگی را دور کرده‌اید و باید یادآوری کرد که بسیاری از این حوادث هیچ ربطی به مراقبت شما از خودرو ندارد و عوامل دیگری این افت قیمت را به شما تحمیل می­‌کنند.

*افزایش دامنه انتخاب

به گفته عباسی، در بازار دست دوم خریدار با طیف گسترده­‌ای از انتخاب­‌ها روبروست که می­‌تواند نیازهای خود را با قیمت‌های متفاوت موجود در بازار منطبق کند و نکته مثبت دیگر، انعطاف بالای قیمتی در این بازار است، به گونه­‌ای که دیگر خریدار تنها با یک شرکت و یک نوع خاص اتومبیل طرف نیست و با جست‌وجو در بازار می­‌تواند حتی خودرویی زیر قیمت ذاتی نیز خریداری کند که در بازار صفر چنین کاری ممکن نیست.

*مشخص شدن مشکلات با گذشت زمان

از دید این فعال بازار خودرو، برخی مشکلات خودروی صفر با گذر زمان مشخص می­‌شود که البته برای همه خودروها عمومیت ندارد، مزیت خودروی کارکرده البته همین مشخص شدن عیب­‌ها در طول زمان است که با چک کردن خودرو نزد تعمیر کار قبل از خرید می­‌توان آن­ها را رفع کرد یا هزینه آن را از قیمت خرید کم کرد.

*تخفیف بیمه

هزینه بیمه مدل­‌های کارکرده خودرو از مدل­‌های صفر بیشتر است و اگر در این سال­‌ها از حق بیمه خود نیز استفاده نکرده باشد مشمول تخفیف بیمه می­‌شود، بعضا برخی شرکت‌های بیمه، طرح­‌های متنوعی برای خودروهای کارکرده ارائه می­‌کنند اما در خرید خودروی صفر شما ناگزیر به انتخاب بیمه معرفی شده از سوی خودروساز هستید و هزینه بیشتری پرداخت کنید.

منبع:فارس

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.