سرویس: اجتماعی » گردشگری 13:13 - جمعه 27 آذر 1394

معاون سازمان میراث فرهنگی در اصفهان:

ظرفیت‌های گردشگری پائیز اصفهان مورد غفلت مسئولان واقع شده است

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: متأسفانه در شرایطی که بسیاری از شهرهای دنیا به خاطر دارا بودن پائیزی زیبا، شهرت جهادی دارند، ظرفیت‌های گردشگری پائیز اصفهان مورد غفلت مسئولان واقع شده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ بهمن نامور مطلق عصر امروز در سلسله نشست‌های تخصصی “اصفهان، شهر جهانی اخلاق با عنوان رنگ شهر” اظهار داشت: رنگ‌ها در طول تاریخ بخش مهمی از زندگی اجتماعی و جهان‌بینی انسان‌ها را در بر می‌گیرند، به گونه‌ای که ما برای درک جهان به وسیله رنگ‌ها عمل می‌کنیم.

وی افزود: جهان ما، جهان رنگی است و در صورت نبود رنگ‌ها، با دنیای هولناکی روبه‌رو بودیم. همان گونه که دید ما نسبت به جهان دید مقایسه‌ای بوده و نبود رنگ‌های مختلف و متنوع سبب بروز مشکلاتی می‌شود.

تاثیرات روان شناختی رنگ‌ها بر زندگی افراد

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان این‌که رنگ‌ها تاثیرات روانشناختی  بر انسان‌ها دارند، گفت: دریافت ما از رنگ در مکان‌های مختلف یکسان نیست و فرهنگ‌های مختلف رابطه و درک متفاوتی از رنگ‌ها دارند، همان طور که برخی از انسان‌ها نمی‌توانند رابطه صمیمی و رمزگشایانه‌ای با موسیقی داشته باشند، در برخی از فرهنگ‌ها هم  توان برقراری رابطه با رنگ‌ها به چشم نمی‌خورد.

وی خاطرنشان کرد: همواره  باید ایجاد فرهنگ رنگی در گوشه به گوشه شهرها به خصوص شهر اصفهان مورد توجه قرار گیرد، چراکه رنگ به عنوان رسانه و یک گونه زیبانی و بیانی در دنیا شناخته شده اما متاسفانه ما از فقر فرهنگ رنگی رنج می‌بریم و این نوعی از محرومیت است.

نامور مطلق پیرامون استفاده نادرست از رنگ‌ها بیان کرد: استفاده برخی از رنگ‌ها درشهر موجب افسردگی افراد شده، در حالیکه شهروندان برای طراوت روحی نیاز به بهره‌مندی از فرهنگ رنگی صحیح داشته و ما موظف هستیم این فرهنگ را نهادینه کنیم.

وی گفت: رنگ‌ها نیاز به رمز گشایی دارند چرا که  به عنوان یک زبان و بیان شناخته شده‌اند اما انسان‌ها که حتی برخی از آن‌ها رابطه متفاوتی با رنگ‌ها دارند، کمتر از این بیان استفاده می‌کنند.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان این که فرهنگ در طول زمان روابط مختلفی با رنگ‌ها دارد، تصریح کرد: تغییر فرهنگ رنگی شهر‌ها سبب تغییر سلایق افراد می‌شود و نباید رنگ‌های اسطوره‌ای و همیشگی را  بر جوانان تحمیل کرد. در حین این که باید برخی از اصالت‌ها حفظ شود، باید با توجه به سلایق نسل امروز اقداماتی در راستای زیباسازی شهرها  و استفاده از رنگ‌ها صورت گیرد.

وی افزود: باید آگاه‌سازی پیرامون مسئله رنگ‌ها صورت گیرد و همگان بدانند این رنگ‌ها اتفاقی انتخاب نشده‌اند زیرا تجربه‌های تاریخی بسیاری از معماران و اندیشمندان در پشت سر آن‌ها  قرار دارد.

نامور مطلق با بیان این که رنگ یکی از ویژگی‌های اسطوره‌ای بوده، گفت: گاهی رنگ‌ها برای تمایز اسطوره ها مورد استفاده  قرار می‌گرفته‌اند و به عنوان مثال دیو سیاه و سپید بیان‌گر احساسات درونی اسطوره‌ها بوده که با رنگ بروز یافته است.

رنگ‌ها‌ی طبیعی در اصفهان، زمینه‌ای برای جذب گردشگر

وی پیرامون تاثیر طبیعی رنگ‌ها در منظر شهر بیان کرد: در کنار کارکردهای فرهنگی رنگ‌ها، کارکرد‌های طبیعی زیادی وجود دارد که تغییر پذیر هستند و در طول چهار فصل روایت زیبایی را  در کشور ایجاد می‌کنند که همواره بیانگر گذر زمان نیز هستند.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: شهر اصفهان با توجه به بهره‌مندی از چهار فصل،  ظرفیت ویژه‌ای را به خود اختصاص داده و این زمینه نیازمند نگاه ویژه‌ای است. خوب است که بخشی از افکار و هزینه‌ای خود را به رنگ‌های طبیعی اختصاص دهیم.

وی یکی از عوامل شهرت شهرها در جهان را رنگ‌های طبیعی دانست و گفت: بسیاری از شهر ها در سراسر دنیا به علت پاییز زیبا شهر ت دارند و پاییز شهر اصفهان می‌تواند زمینه ای برای جذب گردشگران باشد اما از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده استشاید بتوان علت این امر را عدم پاسخ گویی پوشش گیاهی اصفهان دانست.

نامور مطلق بیان کرد: اسطوره شهر در معنای علمی به معنای الگوهای روایت‌دار، به واسطه خلاقیت خود مرجع هستند و موجب الگو پذیری برای دیگر شهرها شده و آن‌ها را مقلد خود می‌کنند؛ اصفهان به عنوان اسطوره شهر مانند رم و آتن خود  را باید الگویی خود ساخته بداند.

وی با بیان این این که رنگ آمیزی در شهر های اسطوره متفاوت است گفت: رنگ آمیزی در اسطوره شهر ها باید به صورتی بخشی  و منطقه‌ای صور ت گیرد و این مسئله نظرات علمی  کارشناسان خود را میطلبد چرا که پویایی شهرها در رنگ ها باید آشکار باشد.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: منطقه‌های مختلف شهر باید رنگ‌آمیزی‌های متفاوت داشته باشند، به عنوان مثال در مناطق مسیحی نشین از رنگ مورد علاقه آن‌ها برای رنگ آمیزی استفاده شود.

وی درباره شرایط اصفهان به عنوان یک اسطوره شهر تصریح کرد: اصفهان از ظرفیت های بالایی در این زمینه برخوردار است و بایستی توجه لازم را به مبحث رنگ‌ها داشته باشد؛ همچنین از نورپردازی‌های لازم برای آئین های مختلف که به نوعی بیانگر اعتقادات و احساسات مردم است استفاده کند.

منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.