سرویس: غیر تولیدی » نقلی 07:07 - جمعه 27 آذر 1394

بزرگنمايي تك‌رقمي‌شدن تورم نقطه به نقطه در آذرماه

تورم تک رقمی با کاهش قدرت خرید مردم/ حرکت هماهنگ دولتی‌ها برای بزرگنمایی آمار و ارقام!

اعضای هیئت دولت درحرکتی هماهنگ برای دفاع از عملکردشان تلاش کردند تا نرخ تورم تک رقمی را بزرگنمایی کنند، در حالی که کاهش این نرخ علامتی برای بهبود وضعیت اقتصادی و قدرت خرید مردم نیست.

به گزارش اصفهان شرق؛ هیئت دولت در تلاش است در بخش اقتصاد از استراتژی خبری و رسانه‌ای کمک بگیرد به طوری که ابتدا روز دوشنبه خبری را توسط وزیر اقتصاد تحت عنوان تحقق تک‌نرخی شدن تورم نقطه به نقطه در آینده‌ای نزدیک مخابره کردند و به فاصله یک روز بعد یعنی روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در حرکتی کاملاً هماهنگ بایکدیگر هم آوا شده و ضمن خبر دادن از تک‌نرخی شدن تورم نقطه به نقطه در آذرماه با اشاره به افت قیمت جهانی نفت درصددتقلیل انتظارات اقتصادی مردم حتی بعد از لغو تحریم‌ها نیز برآمدند، این در حالی است که بزرگنمایی این خبر پیش پا افتاده شاید بتواند عملکرد اعضای کابینه اقتصادی دولت را نزد رئیسشان مثبت جلوه دهد اما قطعاً نمی‌تواند قدرت خرید مردم را که در دولت یازدهم تحلیل رفته است تقویت کند.

وزیر امور اقتصادی روزدوشنبه هفته جاری در حالی از تک رقمی شدن نرخ تورم نقطه به نقطه از آبان ماه سال جاری خبرداد که بلافاصله پس از یک روز از اعلام این خبر، رئیس کل بانک مرکزی و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در حرکتی هماهنگ از تک نرخی شدن تورم نقطه به نقطه در پایان آذرماه خبر دادند، در این بین محقق شدن تورم تک رقمی در آذرماه سال جاری یک‌ماه زودتر از خبری که وزیر اقتصاد اعلام کرده بود، به نظر می‌رسد یک بازی تبلیغی و رسانه‌ای است تا اعضای هیئت دولت بتوانند عملکردشان در حوزه اقتصادی را نزد افکار عمومی مثبت نشان دهند.

سیف: تورم نقطه‌ای آذر تک‌رقمی می‌شود

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی روزگذشته در پنجمین مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری در بانک مرکزی، گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه آبان ماه به ۱/۱۰ درصد رسیده است و پیش‌بینی می‌شود در آذر ماه تک رقمی شود.

وی با بیان اینکه تأمین مالی غیرتورمی تولید در حال حاضر مدنظر بانک مرکزی است، تصریح کرد: بخش تولید هم‌اکنون در تنگنای مالی سختی به سر می‌برد، بنابراین هم سرمایه در گردش و هم تأمین مالی میان‌مدت و بلندمدت باید در دستور کار باشد اما ارتقای تأمین مالی مشروط به این است که دستاورد تورم مخدوش نشود.

سیف با اشاره به اصلاح نظام ارزی و ثبات این بازار در دو سال اخیر پس از نوساناتی که پشت سر گذاشته بود، خاطرنشان کرد: هم اکنون مدیریت نظام ارزی با دو مسئله یکسان‌سازی نرخ ارز و مدیریت نرخ ارز در راستای حفظ ثبات بازار ارز و جلوگیری از تلاطم در این بازار مواجه و نیازمند پژوهش است تا در حوزه ارزی به ثبات برسیم.

نجفی: نمی‌توان گفت از رکود خارج شده‌ایم

از سوی دیگر محمدعلی نجفی مشاور رئیس‌جمهور و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این سؤال که برخی کارشناسان معتقدند دولت برنامه خاصی برای اقتصاد کشور ندارد، در حال حاضر وضعیت اقتصادی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ اظهارداشت: بارها گفته شده که اقتصاد ما چون یک اقتصاد متکی به نفت است و بخش عمده درآمدهای اقتصاد برون‌زا بوده، لذا این مشکلات ساختاری را بر اقتصاد تحمیل کرده که اصلاح این ساختارها زمان می‌برد. وی با تأکید بر اینکه نکته دوم مسئله تحریم‌ها در طول سه چهار سال گذشته است، افزود: تحمیل تحریم‌ها هم مشکلات ساختاری را تقویت کرده و هم مشکلات جدیدی را در اقتصاد به وجود آورده است.

عملیاتی کردن برنامه‌های دولت زمان می‌برد

مشاور رئیس‌جمهور اضافه‌کرد: از این رو اولاً می‌‌خواهم بگویم اقتصاد ما مشکلاتش زیاد است و دو دسته هم است ثانیاً دولت برای اقتصاد برنامه دارد ولی هم عملیاتی کردن این برنامه‌ها زمان می‌برد و مشکل است و هم از زمانی که عملیاتی شود تا وقتی آثار این برنامه‌ها مشخص شود، طول می‌کشد. وی در ادامه موضوع تورم را یکی از مسائل مهم ساختاری اقتصاد عنوان کرد و گفت: خوشبختانه این موضوع به سمت حل‌شدن پیش می‌رود، یعنی همانطور که بیان شده می‌توان گفت، در پایان آذرماه به تورم زیر ۱۰ درصد از نظر تورم نقطه به نقطه می‌رسیم.

دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در پایان درباره برنامه دولت خاطرنشان کرد: برنامه ششم توسط این دولت تهیه شده که اعلام می‌شود و مشخص خواهد شد آیا دولت برنامه دارد یا خیر. بنده معتقدم دولت برنامه دارد اما چون ابزارهای لازم برای اجرای این برنامه‌ها در اختیارش نیست، طبیعتاً آثار اجرای این برنامه‌ها به این زودی‌ها مشخص نمی‌شود.

منظور روحانی مربوط به سال ۹۳ بود

مشاور رئیس‌جمهور با بیان اینکه در مورد رکود آنچه گفته شده در ارتباط با سال ۹۳ بوده، افزود: آنگونه که آقای رئیس‌جمهور هم اشاره کردند در سال ۹۳ رشد اقتصادی کشور ۳ درصد بوده و چهار فصل متوالی ما رشد اقتصادی مثبت داشتیم، از این رو در سال ۹۳ اعلام شد که از رکود خارج شدیم.

وی بر همین اساس تصریح‌کرد: اما در سال ۹۴ تحولات جدیدی در اقتصاد کشور اتفاق افتاده است، هم مسئله پایین‌تر آمدن قیمت نفت و هم مسائل بعدی آن، از این رو باید دید در پایان سال آیا رشد اقتصادی مثبت و قابل توجهی خواهیم داشت یا خیر؟ نجفی با تأکید بر اینکه هنوز اقتصاد کشور با مشکل مواجه است، اظهارداشت: هنوز آن رونق و رشدی که مورد نظر کشور است فراهم نشده اما اینکه ما هنوز در رکود هستیم یا از رکود خارج شده‌ایم، فکر کنم در پایان سال با مشخص شدن شاخص رشد می‌توان در این مورد اظهار نظر کرد.

وی تأکید کرد: کسانی می‌گویند آقای رئیس‌جمهور گفته است یک بار از رکود عبور کردیم، حالا برخی کارشناسان می‌گویند دوباره در رکود هستیم، این با یکدیگر تناقض ندارد. در سال ۹۳ طبق تعاریفی که برای رکود بوده چهار فصل متوالی رشد اقتصادی ما مثبت بود و می‌شد بگوییم که از رکود خارج شدیم که شدیم

جهان نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.