اصفهان شرق

علم حوزه را در دانشگاه به کار گرفتم/ برخی روزهای سال در حد شعار باقی مانده است

کدخبر: 85562
1394/09/27 در ساعت 02:12

به گزارش اصفهان شرق، روز وحدت حوزه و دانشگاه از یادگارهای ارزشمند امام بزرگوار ماست. این مسئله هم مثل همه تدابیر و تصمیم‌های مهمی که در راه جریان صحیح و اسلامی جامعه ما، آن حکیم عالی مقام و آن انسان والا و بصیر مطرح کردند، یکی از برکات وجودی ایشان بوده و هست و ان‌شاءالله خواهد بود.

به واسطه فرصت پیش آمده، گفتگویی صمیمی با طلبه ی جوان دیار دارلمومنین( هرند ) تدارک دیدیم. مصاحبه ما متبرک به سرزمین شمس الشموس گشت و به منظور طرح پرسش، توفیق اجباری نصیبمان شد تا از حجره مدرسه امام سجاد(ع) اصفهان پا را به مشهد نهیم و همراه لحظات امین الله امینی هرندی شویم.

گپ و گفت صمیمی اصفهان شرق با حجت الاسلام امینی هرندی رنگ و بوی سادگی و معنویت می داد و به درستی مسیر علم همراه با عمل را مشخص کرد که به شرح ذیل می باشد.

اصفهان شرق- برای آشنایی بیشتر خوانندگان، خودتان را معرفی کنید؟

امین الله امینی هرندی متولد 1367 از هرند و متاهل می باشم. طلبه سطح دو حوزه علمیه امام سجاد(ع) شهر اصفهان هستم و علاقه بسیاری به حوزه دارم تا جایی که شعر « ز گهواره تا گور دانش بجوی » به درستی گویای علاقه من به علم حوزوی است. کارشناسی ارشد فقه و حقوق مدرک تحصیلات کلاسیک بنده است و هم اکنون در دانشگاه پیام نور شهر هرند تدریس درس حقوق میکنم.

DSC06509

اصفهان شرق- زندگی طلبه گی و حجره هایی که سراسر خاطره برای طلبه های جوان است را به تعریف خودتان بازگو کنید؟

زندگی یک طلبه، گسترده تر از آن است که در جمله و یا حتی یک متن بگنجد، زیرا معنویت حجره در کلام یک طلبه همچون بنده نمی گنجد ولی اگر بخواهم به معنای ساده از زندگی یک طلبه بگویم، در درجه اول، یک طلبه، اخلاق را باید سرلوحه کار خود قرار دهد زیرا برای با مردم بودن، با اخلاق بودن، مورد نیاز است.

از نظر اقتصادی هم باید این نکته را مد نظر قرار داد که برکت شهریه طلاب در زندگی آنها، بسیار نمود دارد، هر چند که مشکلات اقتصادی وجود دارد ولی اگر با علاقه و با هدف به حوزه قدم گذاریم، مسلما معنویت این مکان، نمی گذارد تا مشکلات مانع حرکتت باشند.

نکته دیگری که در اینجا لازم می دانم بیان کنم، علم کافی یک طلبه است. اگر روحانی از علم کافی برخوردار باشد، قطعا می تواند در امر تبلیغ موفق بوده و نتیجه کارش را بهتر دریافت کند.
اصفهان شرق- در بسیاری از مسیرهای زندگی وقتی پای ثابت قدم بودن، پیش می آید، آنچه مطرح می شود، علاقه فرد است. نظر شما در این رابطه چیست؟

مسلما حوزه قابل قیاس با دانشگاه نیست به نحوی که اگر با علاقه به حوزه ورود پیدا کنید، محال است، هر عامل جزئی شخص و انگیزه اش را کم رنگ کند. مسلما اگر کسی با علاقه وارد شود، ریزش در مسیر تحصیلش غیر ممکن است.

گاهی دیده می شود کسانی که با علاقه وارد حوزه نمی شوند با برخورد کمترین مشکل اعم از اقتصادی و … در زندگی، حوزه را رها می کنند.

در رابطه با دوران طلبگی می توان گفت، علاقه باعث می شود که یکی از صدها خاطره جاودان دوران طلبگی، بودن در حجره هایی است که وصفش از لسان خارج می باشد و باید در جو آن قرار گیرید.

IMG11180023

اصفهان شرق- طرح مسئله وحدت حوزه و دانشگاه را می توان از آثار انقلاب فرهنگی بدانیم، ولی گاهی مشاهده می شود که روز وحدت حوزه و دانشگاه در حد یک شعار باقی می ماند، نظر شخصی خودتان را از دید مدرس دانشگاه و طلبه حوزه بیان کنید؟

مسلما لزوم همکاری و وحدت در بین این دو قشر باید از یک شعار خارج شده و در عمل به درستی محقق شود زیرا طبق فرمایشات گهربار رهبر معظم انقلاب، « روحانیون در دانشگاه ها عملاً کوشش کنند که نمونه های کامل عالم دین و طلبه علوم دینی را به طلاب و دانشجویان و دانشگاهیان ارایه بدهند و نشان دهند که هر دو، نسبت به یکدیگر، با حساسیت مثبت و با علاقه همکاری می کنند.»

متاسفانه گاهی، نام گذاری برخی روزها یادآور یک مناسبت مهم و تفکر در آن است و باید بیش از پیش به بررسی موضوع مذکور یعنی وحدت حوزه و دانشگاه بپردازیم تا بتوان همدلی و خوشبینی متقابل را در این دو قشر مشاهده کنیم.

اصفهان شرق- شما در مسند استادی در دانشگاه پیام نور هستید، شفاف تر سوال را مطرح میکنم، چه برخوردی در این رابطه با شما از سوی مسئولان حوزه و دانشگاه صورت گرفت؟

واقعیت این است که در این رابطه دانشگاه بی طرف است و گاها حوزه ها علاقه چندانی به ورود طلبه ها برای تحصیل به دانشگاه ندارند، ولی نکته حائز اهمیت این است که طلبه ها باید توجه داشته باشند که خواندن دروس غیر مرتبط در دانشگاه در کنار تحصیل حوزه، دست فرد را به جایی بند نمی کند و در این راستا اگر طلبه ای علاقه به تحصیلات کلاسیک دارد، باید رشته مرتبط حوزه را در دانشگاه دنبال کند تا دچار دوگانگی نشده و از هر دو مکان جا نماند.

قطعا این نکته را باید مد نظر قرار داد که حوزه از لحاظ علمی اطلاعات بسیار کاملی را به فرد می دهد و به عنوان مثال اگر بنده تحصیلات حوزوی نداشتم، با داشتن مدرک کارشناسی ارشد کلاسیک فقه و حقوق فعلی، دانسته های کافی برای تدریس در دانشگاه را، به ایده ی شخصی خودم نداشتم.

در اصل باید این نکته را بازگو کنم که علم حوزه را در تدریس دانشگاه استفاده می کنم.

816234494_50395

اصفهان شرق- چندسالی است که طلبه های جوان را در فضای مجازی بیشتر مشاهده می کنیم، دلیل این امر چیست؟

مسلما همه باید با علم روز آشنا باشند و اگر کسی بخواهد سوای این ها باشد، نمی تواند از پاسخ گوی برخی سوالات نسل جوان باشد.

از لحاظ نرم افزاری و فضای مجازی حوزه ها طی چند سال اخیر رشد خوبی کرده و الان نرم افزارهای مرتبط با حوزه، تولید حوزه ها است. در بخشی دیگر هم باید گفت که از لحاظ اینترنت، پاسخ گویی به مسائل شرعی در صفحات اینترنتی از طرف حوزه علمیه انجام می شود. در این رابطه فرد طلبه علاقه مند می تواند وارد موسسات زیر نظر حوزه علمیه شده و تخصصی ورود پیدا کند.

در زمینه های دیگر هم به وضوح می بینیم که گاها برخی از روحانیون مبلغ که قصد تبلیغ به خارج از کشور را دارند باید از نظر زبان تخصصی خارجی، سطح علمی خود را بالا ببرند و همه این موارد نمونه ای بارز از علم به روز در همه بخش ها و قشرها است.

اصفهان شرق- در ورود به مدرسه، کدام شخصیت مورد علاقه شما بود و آیا این علاقه هنوز ادامه دارد؟

اوایل ورود، حجت الاسلام شفیعی رئیس مدرسه امام سجاد(ع) از شخصیت های مورد علاقه من بودند که ارادت خاصی نسبت به ایشان داشتم و دارم. حجت الاسلام سراجی هم مسئول آموزش مدرسه بودند که از لحاظ اخلاقی الگویی برای من بشمار می رفتند و قطعا این علاقه هنوز در من، ادامه دارد و سعی می کنم و از خدا خواستارم تا اخلاق خوب را در زندگی به من هدیه کند.

اصفهان شرق- حس و حال معمم شدنتان را تعریف کنید؟

مسلما نمی شود، بازگو کرد زیرا لباسی را بر تن می کنی که لباس عالمان دين است براى ابلاغ پيام دين.

ترجیح می دهم در پاسخ به این سوال فقط این جمله را بگویم که روزی که به دست حضرت آیت الله مظاهری معمم شدم از لحظات زیبا و به یاد ماندنی زندگی ام بود و از خدا می خواهم در ايفاى وظيفة سترگ تعليم و تربيت ثابت قدم باشم.

1380531_247

اصفهان شرق- با دیدن اخبار غم بار این روزها و زخمی شدن رهبر شیعیان نیجریه چه حس و حالی بر شما وارد می شود؟

مسلما حس انسان دوستانه بر انسان غلبه می کند و وقتی نمی توانی حضوری فیزیکی برای یاری شیعیان جهان داشته باشی، گوش مان به دهان رهبر معظم انقلاب است تا ایشان هر دستوری دهند، پشت سرشان حرکت کنیم. در این رابطه وظیفه ای خطیر داریم و آن آگاه سازی افرادی است که با آنها در ارتباطیم. مسلما در لباس مدرس دانشگاه و برخورد با داشنجویان یک وظیفه و در لباس مبلغ دینی وظیفه دیگری هم راستا با دستورات اسلام خواهیم داشت.

اصفهان شرق- سخن آخر شما با نسل جوان امروز چیست؟

متاسفانه گاها مشاهده می شود که مردم اهل بیت و سبک زندگی شان را الگو قرار نمی دهند و به سمت برخی رفتارهای مدرن در زندگی می روند ولی باید این نکته را مد نظر قرار دهیم که اهل بیت در همه زمان ها، الگوی خوبی برای همه نسل ها و سنین هستند.

سخن آخر که به عنوان یک دوست با جوانان دارم این است که هر شخص باید خودش را اصلاح کند تا جامعه اصلاح شود. من به عنوان طلبه، جوان دانشجو و همه و همه باید به اصلاح خود توجه داشته باشند.

 

از این که وقت خود را در اختیار ما گذاشتید کمال تشکر را داریم.