سرویس: سیاسی » بین الملل 11:11 - پنجشنبه 26 آذر 1394

شیعیان نیجریه و مظلومیتی غیر قابل انکار

دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که حامی جنبش های اسلامی و آزادی بخش در جهان است باید اقدامات جدی تر و موثرتری در خصوص کشتار مظلومانه شیعیان نیجریه از خود نشان دهد تا از تکرار چنین جنایاتی جلوگیری شود.

به گزارش اصفهان شرق به نقل از صاحب نیوز، نیجریه با جمعیتی نزدیک به ۱۵۰ میلیون نفر از کشورهای پرجمعیت آفریقاست. نیمی از جمعیت این کشور مسیحی و نیمی سنی (بیشتر سُنی مالکی) هستند. اما از سال ۱۹۹۵میلادی روند رو به رشد گرویدن مسلمانان سنی به مذهب شیعی در این کشور مشاهده شده است. با این حال رقم دقیقی از شمار شیعیان نیجریه در دست نیست حال آنکه به گفته برخی منابع تعداد آنها به ۱۰ میلیون نفر نیزمی رسد. شیعیان نیجریه که به واسطه شیخ زکزاکی شیعه شدند و به انقلاب، امام و مقام معظم رهبری ارادت دارند، در آفریقا به خمینیون مشهورند.

مبارزات شیخ زکزاکی و گسترش تشیع به واسطه اقدامات وی، سرویس‌های جاسوسی آمریکا و اسراییل و وهابی‌ها را از سال‌ها پیش به شدت وحشت انداخته است تا جایی که وی تاکنون ۹ بار به زندان افتاده است که آخرین مرتبه آن در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۸ بود. سه پسر او به نام‌های سیدمحمد، سیدحمید و سیداحمد در جریان راهپیمایی روز قدس سال گذشته به شهادت رسیدند و تنها پسر باقی مانده از شیخ، «سید علی» نیز (همراه مادرش) روز یکشنبه و در جریان یورش به منزل پدرش به شهادت رسیده‌اند.

در این یورش علاوه بر همسر و پسر شیخ زکزاکی، بیش از ۳۰۰ نفر از شیعیان نیجریه‌ای به شهادت رسیدند. شیخ محمد محمود توری رهبر مرکز ایالت کانو و معاون شیخ زکزاکی، ملام ابراهیم عثمان سخنگو و جمای گیلیما از رهبران ارشد شیعیان نیجریه نیز در این یورش شهید شدند. خود شیخ زکزاکی نیز هم اکنون در زندان به سر میبرد.
این اقدام تازه علیه شیعیان و شخص شیخ زکزاکی رهبر شیعیان به بهانه تلاش برای ترور رئیس فرمانده ارتش این کشور صورت گرفت؛‌ ادعایی که به شدت از سوی جنبش اسلامی نیجریه و شیعیان رد شد؛ این اتهام به شیخ زکزاکی در حالی مطرح شده است که شیعیان نیجریه بیش از ۳۷ سال است که بدون هیچ‌گونه سابقه خشونت و درگیری در این کشور بصورت مسالمت‌آمیز در حال فعالیت هستند.

در پی این اقدام خشونت آمیزسخنگوی وزارت امور خارجه ضمن واکنش به این موضوع اظهار داشت: نیجریه به عنوان یک کشور مهم عضو سازمان همکاری اسلامی، اینک با مشکلات ناشی از افراط گرایی و تروریسم تکفیری مواجه است و امیدواریم در این شرایط حفظ آرامش و همبستگی ملی برای مبارزه با تروریسم در اولویت قرار گرفته و از اقدامات شتاب زده و غیر سازنده پرهیز شود. رئیس جمهور نیز در تماسی تلفنی با همتای نیجر خود، خواستار پیگیر کشتار شیعیان شد، و از آمادگی ایران برای ارسال کمک به شیعیان نیجریه خبر داد. اما متاسفانه با توجه به بعد حادثه اقدامات ایران می توانست قاطعانه تر باشد.

در زمینه سیاست خارجی دولت اسلامی ایران می تواند با اتکا بر اصول محکمی مانند، مبارزه با ظلم و حمایت از مظلوم، تالیف قلوب و تولّی و تبرّی که منبعث از آیات و روایات هستند و ریشه در باورهای دینی ما دارند، مسائل مختلف سیاست خارجی حکومت اسلامی را تنظیم و اجرا نموده و به هدف خود که برقراری صلح و امنیت می باشد، نائل گردد. و چه ظلمی بالاتر از کشته شدن انسان هایی بی گناه که صرفا به خاطر دین و آیین خود به گلوله بسته می شوند.

اصل ۵۴ قانون اساسی ایران نیز به حمایت از مظلوم تاکید می کند: جمهوری اسلامی ایران از مبارزات حق طلبانه مستضعفان در برابر مستکبران در هر نقطه از جهان حمایت میکند. امام خمینی نیز فرمودند: ما طرفدار مظلوم هستیم، هرکسی در هر قطبی باشد طرفدار آن هستیم. به راستی چه ظلمی بالاتر از کشته شدن به خاطر دین و آئین.
به نظر می رسد دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که حامی جنبش های اسلامی و آزادی بخش در جهان است باید اقدامات جدی تر و موثرتری در خصوص کشتار مظلومانه شیعیان نیجریه از خود نشان دهد تا از تکرار چنین جنایاتی جلوگیری شود. می توان با برجسته کردن این کشتار ذهن جهانیان را نسبت به آن حساس نمود ؛ و سکوت مجامع جهانی و قدرت های بزرگ را به چالش کشید؛ و بار دیگر ارزش های دو گانه حاکم بر این مجامع و عملکرد قدرت های بزرگ را به جهانیان نشان داد. در مورد کشتار اخیر ارتش نیجریه که منجر به شهادت جمع کثیری از شیعیان شده نیز لزوم پیگیری جدی این حادثه احساس می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.