سرویس: سیاسی » انتخابات 09:34 - یکشنبه 27 بهمن 1398

تا انتخابات اسفند 98؛

کارآمدی معیاری برای انتخاب نماینده اصلح

نماینده اصلح نباید به جریان های سیاسی تعهد دهد بلکه باید به ملت و نظام و همچنین اهداف نظام تعهد داشته باشد و در این صورت کارآمدی را به درستی می توان در این نماینده بر حسب شرایط مذکور مشاهده کرد.

به گزارش اصفهان شرق، تا انتخابات اسفندماه راه زیادی نمانده و هر آن کس که امسال شرایط رای دادن را در خود دید باید با تحقیق و بینش به انتخاب نماینده ای اصلح براید تا مجلسی در راستای اعتلای انقلاب اسلامی داشته باشیم. با توجه به اینکه در کشف معیارها، دیدگاهها و نظرات مقام معظم رهبری ملاک و مدنظر است، لازم است تا با مراجعه به  بیانات ایشان، معیار انتخاب کاندیدای مطلوب را بدست آورده و براساس آن نسبت به انتخاب مطلوب اقدام کنیم.

رهبر در انتخابات1

امام خامنه ای مدظله العالی:

به نظر من مهم ترین شرایط نماینده عبارت است از این که متدیّن، کارآمد، دلسوز و شجاع باشد. اگر این چهار شرط در نماینده ای جمع شد، همان کاری را که شما آرزو و توقّع دارید، انجام خواهد داد. نماینده باید متدیّن باشد. بی دینی و بی تقوایی چیز بدی است؛ هرجا باشد، انسان را آسیب پذیر می کند. اگر در جای حسّاس باشد، آسیب پذیری آن بسیار گران تمام خواهد شد. نماینده باید کارآمد هم باشد. بعضی ها متدیّن هستند، اما از آن ها کاری ساخته نیست. باید به گونه ای باشند که بتوانند وظایفی را که بر عهده شان قرار دارد، انجام دهند.
سوم این که دلسوز مردم – بخصوص طبقات محروم – باشد و برای آن ها کار و فکر کند. من در انتخاباتِ دوره ی قبل – شاید در نماز جمعه بود – گفتم نامزدهای انتخابات مراقب باشند خود را وامدار ثروتمندان و قدرتمندان و امثال این ها نکنند. اگر کسی وامدار دستگاه ها و اشخاص و وامدار پول و قدرت شد، دیگر نمی تواند برای مردم دلسوزی کند. پس دلسوزی هم یک شرط بزرگ است.
شرط چهارم این است که نماینده ی مردم باید شجاع باشد. این ملت، ملت شجاع و آزاده ای است؛ ملتی است که تهدید قدرتهای متکبّر جهانی او را به عقب نمی نشاند؛ بنابراین نماینده ی او هم باید شجاع باشد و نترسد؛ شجاعت در مقابل دشمن، شجاعت در مقابل باطل، شجاعت در پذیرش حرف حق.
بیانات در خطبه های نماز جمعه تهران 24/11/1382

3000

کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با اصفهان شرق، با اشاره به اینکه کارآمدی یکی از وظایف مهم نماینده اصلح است، گفت: ممجلس شورای اسلامی دو وظیفه وضع قانون و نظارت بر حسن اجرای آن را به عهده دارد و در چارچوب این دو وظیفه باید نماینده اصلح انتخاب شود.

این کارشناس مربوطه در ادامه وظیفه نماینده اظهار کرد: قطعا نماینده باید تحلیل درستی از انقلاب، شرایط کشور و اهداف نظام و انقلاب داشته باشد تا بتوان در این رابطه قانونی را وضع و پس از آن نظارت بر اعمال مجریان قانون را در راس قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه قوانین نباید مغایرتی با قانون اساسی داشته باشد، تاکید کرد: اطلاع از قانون اساسی و مفاد آن یکی از وظایف اصلی نمایندگان مجلس است زیرا تا اشرافیت کامل بر قانون اساسی کشوری نداشته باشند، قطعا نمی توانند قانون را به درستی وضع کنند.

*آیا نماینده باید عامل جریان های سیاسی باشد؟

کارشناس مسائل سیاسی با بیان این مطلب که نماینده نباید شخصا عامل جریان های سیاسی باشد، افزود: نماینده باید کارشناس باشد و فرصت کافی در دادن طرح به مجلس و همچنین فرصت کافی بر مطالعه و بررسی لایحه هایی که دولت به مجلس می دهد، داشته باشد.

وی در ادامه بیان کرد: برخی از نماینده ها کار کارشناسی نمی کنند و همان نظر جناح خودشان را در رای خواهند داد و اگر این باشد قطعا خیانت به ملت است زیرا مردم نماینده ای را به مجلس فرستاده اند که قانون وضع کرده و به نفع ملت تلاش کند.

وی با توجه به اینکه نماینده باید تعهد کافی را داشته باشد، گفت: نماینده اصلح نباید به جریان های سیاسی تعهد دهد بلکه باید به ملت و نظام و همچنین اهداف نظام تعهد داشته باشد و در این صورت کارآمدی را به درستی می توان در این نماینده بر حسب شرایط مذکور مشاهده کرد.

20151209181727309

*آیا نماینده باید قول اجرایی به مردم دهد؟

وی با ذکر این مطلب که متاسفانه بدعتی از مجلس اول گذاشته شد که نماینده قول های اجرایی به مردم دهد، خاطرنشان کرد: دادن قول اجرایی، تغییر مسئول شهرستان وظیفه نماینده نیست و قطعا دستگاه های اجرایی باید به این امور بپردازند ولیکن گاهی نماینده می تواند، پیگیر اینکه مسئولی رفتار خلافی را مرتکب شده است، باشد.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه باید مطالعه و کارشناسی درست بر طرح ها و لوایح انجام شود، اذعان کرد: دادن قول های اجرایی که وظیفه نماینده نیست، عدم کارشناسی و مطالعه برخی از طرح ها و لوایح ارسالی به مجلس باعث شد تا مجلس از کارآمدی بیفتد و گاها طی سال های گذشته مشاهده می شود که مجلس از کارآمدی صد در صد دور شود.

« برای مردم مسیر ناامن را ایمن خواهم کرد، مسئول اجرایی نالایق را عزل می کنم و هزاران وعده و وعید اجرایی دیگر در زمان انتخابات از لسان نماینده و کاندیدا به مراتب شنیده می شود و این در صورتی است که دادن قول اجرایی در حیطه اختیارات نماینده برای جلب رای نیست»

*آیا مجلس فقط یک پُست است؟

وی با ذکر مثالی از برنامه های هسته ای و ربط آن به نمایندگان مجلس، گفت: در مساله هسته ای نماینده مجلس باید بداند، زمانی که می خواهد در بحث هسته ای نظارت کند، منافع ملی، نامه رهبری و اهداف نظام را در نظر بگیرد و اگر این خصوصیت در نماینده مجلس باشد، قطعا می توان کارآمدی را در فرد مشاهده کرد.
معلمی با تاکید بر این مطلب که رسیدن به مجلس، صرفا یک پُست نیست، اشاره کرد: اگر نماینده اهداف انقلاب را نداند به کرسی مجلس به عنوان یک پست نگاه کرده و قطعا در روند کار به کشور، نظام و منافع ملی ضربه خواهد زد.

« در این خصوص باید دید که تلاش کاندیدای اصلح برای رسیدن به مجلس، اجرای قوانین و در نظر گرفتن منافع ملت است یا صرف حضور در مجلس در راس کار نامزد انتخابی می باشد»

*آیا مصلحت اندیشی کاذب نماینده کفایت می کند؟

کارشناس مسائل سیاسی با بیان این مطلب که متاسفانه گاهی حضور نمایندگان در بین مردم در زمان منتهی به انتخابات پررنگ تر می شود، تاکید کرد: نماینده باید با مردم در ارتباط باشد ولی نه اینکه از وقت و کار مجلس برای حضور در بین مردم بگذرد و گاها دیده می شود برخی نماینده ها در روزهای منتهی به انتخابات، حضور پررنگی در بین مردم دارند به گونه ای که بعد از انتخابات این حضور به مراتب کم تر و کم تر می شود.

وی خاطرنشان کرد: نماینده ای که به مجلس راه پیدا می یابد، نماینده کل ملت ایران است و نه نماینده یک حزب و یا شهرستان، لذا باید بر اساس منافع ملت به درستی نظر دهد.

« قطعا مردم باید بدانند، حضور صرف کاندیدای انتخابات مجلس در بین مردم و شرکت در کلیه مجالس و مناسبت ها نشان از کارآمدی کاندیدای مورد نظر نیست بلکه ولایتمداری، استکبار ستیزی، پایبندی به قانون اساسی و دادن طرح بر اساس منافع ملت در راس انتخاب اصلح افراد باید قرار داده شود»

*وظیفه مردم در انتخاب آگاهانه چیست؟

معلمی در بخش دیگر صحبت های خود به وظیفه مردم در زمان انتخابات اشاره و گفت: مردم باید به دور از احساسات، قومیت گرایی، فامیل گرایی و سنتی بودن رای خود را به صندوق انداخته و فردی را انتخاب کنند که در بین نامزدها اصلح باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قطعا روشنگری بین مردم عامی و بازگو کردن ویژگی های اصلح می تواند در بالا بردن آگاهی مردم موثر باشد و در این رابطه رسانه ها و تلویزیون نقش مهمی را ایفا خواهند کرد.

 

گفتنی است، این معیار به عنوان سومین پارامتر انتخاب نماینده اصلح در افراد از سوی این رسانه بیان شد تا بتوان با بهره مندی از انتخاب اصلح از دید رهبری، قدمی شایسته برداشت.

 

تا انتخابات اسفند 1398همراه ما باشید….

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.