اصفهان شرق

چتر حمایت مالی بر سر طرح های پژوهشی قرار گیرد/ سیاست دانشگاه، علم همراه با عمل است

کدخبر: 85495
1394/09/25 در ساعت 13:56

به گزارش اصفهان شرق، روز پژوهش فرصتی فراهم کرد تا به 9 مرکز علمی در شرق اصفهان سری زده و با پتانسیل های بالقوه این مراکز آشنا شویم. در شرق اصفهان وجود نه دانشگاه اعم از پیام نور، آزاد و علمی کاربردی نشان از توجه جدی به مقوله علم و جذب جوانان به سنگرهای دانش است و گاها وجود مناسبت های مطرح در تقویم شمسی، باب گفتگو با سکان داران دانشگاهی این مناطق را با هدف شناخت و بررسی برخی موضوعات کم رنگ شده در فضای دانشگاه باز می کند.
هفته پژوهش و فناوری با هدف تمرکز بر ابعاد مختلف امور پژوهش و فناوری در کشور شکل گرفت تا با بررسی نقاط قوت و ضعف در این رابطه، برنامه ریزی و راهکارهای بهتری از سوی متولیان امر در دستور کار قرار گیرد. قطعا اطلاع رسانی باب محور پژوهش، مصاحبه و ایجاد فضای معرفی پژوهشکده ها می تواند در ارتقاء شان و جایگاه پژوهش و در دامنه ای وسیع تر در راه تقویت و توسعه پژوهش و فناوری نقش مهی را ایفا کند.

* دانشجویان حمایت مالی در امر پژوهش نیاز دارند

033 - Copy
دکتر مهدی جعفری رئیس دانشگاه پیام نور کوهپایه در پاسخ به اینکه چرا جایگاه پژوهش در دانشگاه های کوچک خالی مانده است، گفت: در اکثر دانشگاه ها اهتمام به امور پژوهشی مشاهده می شود ولی گاها نوع رشته ی تحصیلی در دانشگاه ها و عدم توجه به گسترش فعالیت پژوهشی در رشته های علوم انسانی در سطح کشور، جایگاه پژوهش را کم رنگ تر نشان می دهد.

وی با توجه به پتانسیل بالای دانشگاه پیام نور کوهپایه از لحاظ آزمایشگاهی در رشته های شیمی و مهندسی کامپیوتر، افزود: فعالیت دانشگاه و انجمن دانشجویی در دو رشته مذکور بر حسب نوع رشته، در سطح خوبی قرار دارد و می طلبد تا نگاه پژوهش محور در سطح رشته های علوم انسانی ارتقاء حداکثری یابد.

جعفری با بیان اینکه مسئولان باید حمایت مالی بیشتری به امر پژوهش اختصاص دهند، تاکید کرد: گاهی دانشجویان از عهده هزینه های پژوهشی بر نمی آیند و همین امر فرصت این فعالیت را از آنها سلب می کند و بر این اساس باید در این خصوص چتر حمایت مالی در سطح دانشگاه های مناطق شهری کوچک افزایش پیدا کند.
وی در پایان با ذکر پیشنهادی خاطرنشان کرد: مسئولان روند ثابتی را برای دانشگاه های پیام نور، علمی کاربردی و .. در نظر گرفته و به فکر جذب دانشجو به هر قیمتی نباشند.
* سیاست علمی پیام نور، علم همراه با عمل است / شهردار فرهیخته هرند، تعامل خوبی با دانشگاه دارد

اسحاقیان
اسحاقیان رئیس دانشگاه پیام نور هرند با بیان اینکه برنامه های هفته پژوهش به صورت متمرکز در دانشگاه پیام نور مرکز اصفهان برگزار می شود، گفت: سیاست های دانشگاه پیام نور علاوه بر آموزش علمی و آکادمیک، استفاده از اساتید علمی و با سابقه است تا بتوان بار علمی دانشجویان را به بهترین نحو بالا برده و پیام نور را جز 100 دانشگاه برتر دنیا نشان دهیم.

وی با مقایسه ای به ورودی دانشگاه های برتر کشور با پیام نور، افزود: اگر مقایسه ای در ورودی دانشگاه های مطرح نسبت به پیام نور داشته باشیم، شاید شاخصه هایی که در دانشگاه پیام نور به ان دست یافته ایم قوی تر بوده است و در این رابطه سعی ما رسیدن به قله های علمی و ارتقاء رتبه علمی کشور است.

رئیس دانشگاه پیام نور هرند، در خصوص ورود تاثیر گذار دانشگاه به پژوهش و تشکر از شهردار فرهیخته شهر هرند، تاکید کرد: تعاملات خوبی بین دانشگاه و شهرداری هرند برقرار بوده و در این خصوص شهرداری در جایی که نیاز به ورود اساتید دانشگاه به انجام پروژه های اجرایی بود، دست دانشگاه را فشرد.

وی با ذکر برخی اهداف در خصوص ترسیم دانشگاه به محیط معنوی و علمی، تاکید کرد: سعی ما این است تا در فرایند آموزش آینده ای را ترسیم کنیم که اصول و عقاید ریشه ای را به فعلیت برساند و خواسته ی ما تحویل دانشجویانی است که از لحاظ علمی و دیانت در سطح بالایی باشند تا بتوان سیاست علم در کنار عمل را به ظهور رسانیم.

* هفته پژوهش یادآور دو محور پژوهش و دانش است

riyasat-khosravi-1 - Copy
دکتر قاسم خسروی رئیس دانشگاه آزاد هرند با بیان اینکه پژوهش به صرف یک کلمه یا یک هفته خلاصه نمی شود، اظهار کرد: پژوهش در خلاء رخ نخواهد داد بلکه باید زیرساخت هایی اعم از اعضای هیئت علمی در دانشگاه و وجود کارگاه ها و آزمایشگاه های مجهز در این مسیر قرار گیرد.

وی با اشاره به پتانسیل بالای دانشگاه آزاد هرند، پس از طی بیش از یک دهه شروع به فعالیت، گفت: اقدامات پژوهشی خوبی در سطح هیئت علمی دانشگاه انجام گرفته است و مسلما وظیفه ما خروج دانشگاه ها از یک فضای آموزشی محض است.

خسروی تاکید کرد: هفته پژوهش در دانشگاه ها یادآور آموزش و پژوهش در کنار هم می باشد و مسئولان باید با کنکاش در نیاز مناطق و کشور، به راه اندازی پژوهشکده هایی در کنار دانشگاه های کوچک اقدام کنند.

وی با بیان این مطلب که نباید طرح های پژوهشی در کتابخانه ها خاک بخورد، تاکید کرد: باید پژوهش ها جنبه کاربردی داشته باشند و ترجیحا با کارگاه های بیرونی به منظور رفع مشکلات جامعه هماهنگ شد.

8

*مسئولان برای ایده های پژوهشی ارزش قائل شوند

دکتر علی ارشادی رئیس دانشگاه پیام نور نیک آباد با اشاره به اینکه هفته پژوهش به نحو مطلوب در دانشگاه های نوپا برگزار نمی شود، گفت: مسلما وجود برخی رشته های کاربردی در سطح دانشگاه ها می تواند، فرصت برنامه های پژوهش محور را در محیط دانشگاه فراهم کرده و دانشگاه ها را از حالت آموزش محور به سمت پژوهش محور شدن سوق دهد.

وی اظهار کرد: مهم ترین مساله ای که می تواند پژوهش را فعال کند، ورود به عرصه های کار و مشارکت با شرکت های تحقیقاتی است به گونه ای که بتوان با درآمد زایی مطلوب، بودجه اقدامات پژوهشی را به دست آوریم.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد شهرضا با طرح پیشنهادی در خصوص توجه مسئولان در زمینه حمایت مالی به ایده های پژوهشی افزود: اگر توجه لازم در خصوص تامین بودجه های پژوهشی از سوی متولیان وزارت علوم صورت گیرد، به مراتب انگیزه ورود دانشجویان و اساتید به امر پژوهش بالا رفته و رشد علمی را سبب می سازد.

وی اذعان کرد: اگر خواستار رشد سریع پژوهش هستیم، باید برای ایده های پژوهشی ارزش قائل شده و با آغوش باز پذیرای طرح های تازه و مورد نیاز جامعه باشیم و این به تنهایی از دست مسئولان دانشگاه بر نمی آید.

ارشادی در پایان خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که باید به طرح های مشاوره ای بها داده شود زیرا گاها مشاوره تخصصی جرقه ای برای انجام کارهای بزرگ خواهد زد.

*********************************

به گزارش اصفهان شرق، در گزارش یک روزه هفته پژوهش در سطح دانشگاه های شرق اصفهان، آنچه که به وضوح از گفته اساتید و روسا برآمد، دغدغه همگانی به امر پژوهش در بین دانشگاه های شهرهای کوچک عنوان شد. همه روسا از برنامه های پژوهشی در این هفته سخن گفتند و گاها نیاز اساسی به امر پژوهش را بودجه و تعامل با شرکت های تحقیقاتی بیان کردند ولی میطلبد تا سطح دانشگاه در هفته پژوهش پربارتر از امسال باشد زیرا پتانسیل علمی دانشگاه های شرق اصفهان طبق گفته دانشجویان، به مراتب بسیار بالاتر از اجرای چند برنامه پژوهشی و گاها وابستگی به برنامه های متمرکز استانیست.

گزارش امروز، از همه جهت، پراکندگی دانشگاه ها را در نظر گرفت و از دانشگاه تازه تاسیس نیک آباد جرقویه سفلی تا دانشگاه با سابقه هرند و کوهپایه به بررسی برنامه های پژوهشی و بیان مطالب پیشنهادی از روسای گرامی پرداخت.

در این گفتگو، تعامل دانشگاه هرند با شهرداری نکته ای حائز اهمیتی از سوی یکی از روسای دانشگاه عنوان شد و می طلبد تا دیگر مسئولان اجرایی شهرها، رفت و آمدهای خود را با هدف ارتقاء سطح علمی و کاربردی دانشگاه ها ارتقاء بخشند. قطعا شرق اصفهان مشکلات بسیاری از خشکسالی و تاثیر ان بر کشاورزی و رکود شهرک های صنعتی داشته و دست همکاری و تحقیقاتی دانشگاه با شرکت های مناطق می تواند راه گشایی بر برخی مشکلات شود.