سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 12:12 - چهارشنبه 25 آذر 1394

مهمان ناخوانده مدارس اصفهان؛

مسئولان بهداشت در تکاپوی پیشگیری از شیوع «شپش»در مدارس اصفهان

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مرکز بهداشت و آموزش‌وپرورش این استان با هماهنگی‌های لازم و طرح غربالگری که در بازدید از مدارس انجام داده بیماری شپش را که در فصل سرما مهمان ناخوانده شده به‌صورت ضربتی کاهش و کنترل کرده‌اند.

به گزارش اصفهان شرق؛ این روزها بخش سلامت روزهای خوبی را سپری نمی‌کند، ازیک‌طرف شپش هم مهمان ناخوانده‌ای است که این روزها با افزایش فصل سرما در میان این پستی‌وبلندی‌ها خودی نشان داده و اظهار وجود کرده است.

مسئله‌ای که سبب شد یک غربال‌گری کلی از تمامی مدارس و مهدکودک‌ها در سطح استان انجام شود و موارد مشکوک به شپش و افرادی که این عامل را داشتند، شناسایی شوند این در حالی است که بسیاری از خانواده‌ها از این بابت نگران وضعیت سلامتی فرزندان خود هستند.

شپش در مدارس اصفهان در حال کنترل است

عباسیان معاون بهداشت آموزش‌وپرورش اصفهان در این مورد به تسنیم گفت: در چند مدرسه یک دانش‌آموز این بیماری شپش را داشت که با کمک شبکه بهداشت اقدام برطرف شده است و در حال حاضر کل مدارس در حال غربال‌گیری هستند و تمامی دانش‌آموزان مدارس در این طرح توسط مرکز بهداشت معاینه و هم‌چنین معاینه بهداشتی هرساله انجام می‌شود.

از سوی دیگر احتشامی مدیر مرکز بهداشت شماره یک اصفهان با اشاره به نظارت در مدارس برای کنترل شپش به تسنیم گفت: تمامی مدارس را بازدید کرده‌ایم و به افرادی که مبتلا به شپش بوده‌اند آموزش‌های لازم را داده‌ و یک سری جزوه آموزشی در این مورد بین اولیا و مربیان مدارس و والدین توزیع شده است.

وی افزود: در بازدید از مهدکودک‌های بهزیستی هماهنگ شده که از نگهداری لباس‌ها بر روی هم خودداری کنند و در با هماهنگی سازمان ورزش و جوانان با بازرسی از استخرها و کمدهایی که لباس در آن نگه می‌دارند بازدید شده و اگر نیاز به سم‌پاشی داشته اقدام کنند.

احتشامی تصریح کرد: در حال حاضر تعداد محدودی مبتلا به شپش مشاهده شده که در حال کنترل است و اگر کنترل نشود شیوع پیدا می‌کند.

وی گفت: البته هرساله از این گونه موارد  داریم و اصولا در فصل سرما و هوای سرد چون استحمام کمتر می‌شود و افراد پوشاک روی هم می‌پوشند این اتفاق می‌افتد ‌و مسئله حادی نبوده و شیوع شپش گسترده نیست، اما امسال حساسیت ما در این مورد بیشتر شده است.

شیوع شپش مخصوص استان اصفهان نیست

این در حالی است که صدری معاون مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به تسنیم گفت: شیوع شپش در کل کشور به دلیل پدیده جوی حاکم بر کشور افزایش داشته و شیوع شپش مخصوص استان اصفهان نیست.

وی افزود: در حال حاضر مواردی که گزارش شده نشان می‌دهد شیوع شپش کنترل شده و در حال کاهش است، اما در این بین برای جلوگیری و کاهش شیوع شپش رعایت بهداشت فردی، حمام رفتن مرتب اعضای خانواده می‌تواند در کاهش آن کمک کند.

رعایت نکات بهداشتی از شیوع شپش جلوگیری می‌کند

با توجه به نکاتی که کارشناسان مطرح کرده‌اند رعایت نکات بهداشتی از جمله مواردی است که شیوع شپش در کشور را کاهش داده و در یک عملیات ضربتی آن را از بین می‌برد، در این مورد معاون مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان کرد: اگر در خانواده‌ای شپش دیده شد، باید کل لباس‌ها را جوشاند و یا راهکار دیگر این است که لباس‌ها را  به مدت 25 روز داخل پلاستیک دربسته بگذارند تا هوا به آن‌ها نخورد و اگر دانش‌آموزی در مدرسه آلودگی دارد به مدرسه نرود و بانوان نیز در حمام  موهای خود را شانه بزنند تا این عامل از سر خارج شود.

وی با اشاره به اقداماتی که تاکنون انجام شده خاطرنشان کرد: اگر دانش‌آموزی به شپش مبتلا شد، شامپوی پرمترین توسط بخش بهداشت به صورت رایگان در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود تا پس از استفاده این شامپو این عامل  از آن‌ها خارج شود.

صدری رعایت بهداشت فردی را یکی از عوامل کاهش در شیوع بهداشت عنوان کرد و گفت:  شپش از حمام نرفتن مرتب، شانه نزدن سر و تعویض لباس‌ها ناشی می‌شود، شپش حشره‌ای است که حرکت می‌کند و از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود، البته تخم شپش که به آن رشک می‌گویند اگر به موها چسبیده باشد باز با استفاده از شامپوی پرمترین و شانه زدن مرتب از بین می‌روند.

منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.