سرویس: غیر تولیدی » نقلی 13:00 - سه شنبه 24 آذر 1394

آغاز شمارش معکوس برای شروع فصل پایانی سال؛

زمستان اصفهان با النینو گرمتر می شود/ مردم منتظر بارندگی و سرمای ماندگار نباشند

هرچند اخبار ضد و نقیض برای زمستان امسال همچنان ادامه دارد اما این روزهای پایانی پاییز مسوولان با قاطعیت از بارندگی معمول و افزایش دما در زمستان می دهند.

به گزارش اصفهان شرق به نقل از صاحب نیوز، تمام داستان سرمای استخوان سوز زمستان امسال و یا گرم شدن دمای هوا در فصل سرد سال از جایی شروع شد که “اداره ملی اقیانوس شناسی و هواشناسی آمریکا”اعلام کرد ال نینو در حال شکل گیری در قوی ترین حالت خود از سال ۱۹۵۰ میلادی یعنی زمان پیدایش آن تاکنون است پدیده طبیعی که هر ۲ تا ۷ سال یک بار رخ می دهد و تا ۶ الی ۱۸ ماه ادامه دارد.

*زمستان گرم یا سرد؟
همین چند جمله و اعلام نظر مسوولان باعث شد تا مردم که چند سالی است زمستان را با بارشهای بسیار کم پشت سر می گذارند و چشم انتظار سرما و باران و برف هستند امیدوار شوند و اظهارات ضو و نقیضی هم از سوی مدیران عنوان شود اما در مجموع به نظر می رسد امسال هم چندان زمستان نتواند در کشور خودی نشان بدهند.

همان روزهای ابتدای آغاز زمزمه ها در مورد این پدیده “مایک هالپرت”، معاون مرکز پیش بینی آب و هوا آمریکا در این باره با عنوان کردن این موضوع که ال نینو قوی تر از همیشه در راه است و تاثیرات عظیمی بر شرایط دمایی زمستان امسال در سراسر جهان خواهد داشت و نمودارهای دمایی حاکی از آن است که در فصل سرما شاهد جریان های برفی خواهیم بود.

اما همزمان با عنوان شدن این خبر به نقل از رسانه ها نخستین واکنش داخلی به این پدیده جوی از سوی وزارت نیرو بود و «حمید چیت چیان» در گفت‌و‌گو با «رسانه ها» از آمادگی کامل برای مقابله با پدیده جوی ال نینو خبر داد و گفت: «هرچند به طور قطعی نمی‌توان وقوع پدیده ال نینو را پیش‌بینی کرد، اما بروز آن در نقاط مختلف جهان مسبوق به سابقه است و وزارت نیرو آمادگی کامل برای مقابله با آن دارد.»

به گفته وی، کارشناسان از سرمای بی سابقه در زمستان خبر داده اند که ایران را نیز فرا می گیرد و برای روبرویی با آن آمادگی کامل وجود دارد.

پس از بیان موضوع اعلام آمادگی و فراگیر شدن این خبر سازمان هواشناسی وارد میدان شد و با گزارشی توضیحاتی با این محتوی ارائه کرد که با توجه به رسانه‌ای شدن موضوع حاکمیت ال‌نینوی قوی روی اقیانوس آرام و احتمال برداشت‌های نادرست، میتوان گفت: مرکز ملی اقلیم‌شناسی سازمان هواشناسی کشور از سه ماه گذشته در پیش‌بینی ماهیانه و فصلی خود که همواره در هفته دوم هر ماه صادر می‌شود به رخداد ال‌نینوی قوی امسال اشاره کرده و مطابق پیش‌بینی فصلی این مرکز، برای زمستان امسال انتظار می‌رود که بارش نرمال با گرایش جزئی به کمتر از نرمال باشد و دمای هوا بویژه در نیمه دوم زمستان تا ۱/۵ درجه بیش از نرمال پیش‌بینی شده است.

«احد وظیفه» مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور نیز عنوان کرده است که فصل پاییز و ماه‌های ابتدایی زمستان نه تنها سردتر نخواهد بود، بلکه دمای هوا۱٫۵درجه گرم‌تر از حد نرمال پیش‌بینی شده است.

*نظری متفاوت با دیگر مسوولان درباره النینو در ایران
معصومه ابتکار در سفر اخیر خود به اصفهان در جمع خبرنگاران به موضوع النینو به گونه ای دیگر پرداخت و به عنوان اولین نفر گفت: اخبار و اطلاعاتی که در باره تاثیر ال نینو در آب و هوای زمستانی و افزایش بارش ها از سوی مراجع گوناگون منتشر می شود قطعیت ندارد و در مجموع کشور با زمستان سردی مواجه خواهد شد.

*زمستان اصفهان چگونه رقم می خورد
اما معاون اداره کل هواشناسی با اشاره به این که النینو پدیده ای نیست که بتوان نسخه واحد برای آن پیچید افزود: تنها می توان به این نکته اشاره کرد که افزایش سرمای شدید در زمستان با بروز این پدیده کاملا اشتباه است به طوری که در نیمه اول زمستان دمای هوا نرمال است و شرایط افت دما مانند نیمه دوم پاییز به صورت موقت و در زمان های کوتاه مدت اتفاق می افتد بنابر این شرایط سرمای شدید و ماندگار در زمستان وجود ندارد و حتی در نیمه دوم زمستان دمای هوا ۱تا ۱٫۵درجه افزایش پیدا می کند.

نوید حاجی بابایی در مورد بارندگی ها در استان اصفهان توضیح داد: استان اصفهان اگر بارشی دریافت کرده به دلیل ورود سامانه های بارش زا به کشور بوده و چون سامانه ها اکثرا از شمال کشور وارد شده اند بارندگی نیز در شمال استان اصفهان بیشتر بوده است و متاسفانه همچنان مناطق مرکزی مانند شهر اصفهان،جنوب و اصفهان پاییز کم بارشی را تجربه کرده اند.

به گفته وی، حتی سرچشمه ها نیز بارش قابل ملاحظه ای را نداشته اند به همین خاطر وضعیت استمرار خشکسالی در استان همچنان پایدار است که بیشترین شت آن در مرکز استان به چشم می آید.
اما این در شرایطی است که بارشها دراستان های شمالی و غربی کشور بسیار بیشتر از حد نرمال بوده است.

* توضیح یک پدیده طبیعی
پدیده ال نینو تعیین کننده ترسالی و خشکسالی کشور نیست، ال نینو در حقیقت یک پدیده اقیانوسی و دریایی است و عامل اصلی آن نیز تغییرات دمای سطح آب است.
اگر دمای سطح آب افزایش یابد و از درصد نرمال خود بالاتر رود و در آن صورت پدیده ال نینو(گرم) و دمای سطح آب از درصد نرمال خود کمتر شود، پدیده لانینا(سرد) شکل می گیرد.

لانینا یا همان سرمای شدید در سال ۸۶به اوج رسید و با بارندگی برف در سراسر کشور همراه بود از دوره‌های بسیار سرد دیگر در ایران می‌توان به زمستان سال‌های ۱۳۴۱، ۱۳۴۷، ۱۳۶۱، ۱۳۵۱ و ۱۳۷۶ اشاره کرد که چهار مورد آن‌ها با لانینا و دو مورد با حالت خنثی همراه بوده‌اند.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان در رابطه با بارش های مناسب و احتمال اینکه این بارندگی ها خشکی اصفهان را برطرف کنند گفت: تغییر اقلیم دلیل عمده خشکسالی های اخیر استان است و با توجه به این خشکسالی ها، روان آبهایی که با بارش ها ایجاد می شود بدهی انباشته زمین را جبران نمی کند.

بیجندی ادامه داد: ساده انگاری است با بارش های اخیر بدهی های انباشته ما به زمین جبران شود و خشکی زاینده رود حاکی از این ادعاست.
بیجندی با ابراز امیدواری نسبت به تداوم بارش ها در کشور و استان، بیان داشت: با بررسی آماری ایستگاه های هواشناسی استان، میانگین وزنی بارش های سال آبی جاری از اول مهر ۹۴ تا ۱۰ آبان ماه، برابر ۲۰ میلیمتر بوده است که نسبت به میانگین بلندمدت ۳۰ درصد و نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد افزایش داشته است.

وی بیشترین بارش‌ها را مربوط به غرب استان دانست و گفت: شهرستان‌های خور و بیابانک در شرق و کاشان و آران و بیدگل رکورد داران بارندگی در استان اصفهان بوده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.