اصفهان شرق

هیچ یک از کشورهای اروپایی هیچ تضمینی برای بازنگشتن تحریم ها نداده اند

کدخبر: 85393
1394/09/24 در ساعت 10:10

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از صاحب نیوز، جعفر توفیقی شامگاه دوشنبه در مراسمی که به مناسبت دومین سالگرد بازگشایی دفتر انجمن اسلامی در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد بیان کرد: جنبش دانشجویی جزء جریاناتی است که سابقه چند دهه ساله دارد و همواره در عرصه های مختلف اجتماعی و سیاسی پیشرو و پیشتاز بوده است.

وی تصریح کرد: دانشجو وجنبش دانشجویی همواره نقش اساسی و اصلی را در صحنه های مختلف انقلابی اسلامی و حتی پیروزی خود انقلاب اسلامی ایفا کرده اند، تحکیم پایه های نظام اسلامی یکی از این نقش ها است.

ایجاد دانشگاه کار آفرین وظیفه همه اقشار دانشگاهی است

توفیقی با اشاره به اهمیت توسعه علم در شرایط کنونی و بهره مندی از فضای پسا تحریم برای تجهیز خود در عرصه علمی گفت: گذشت بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، تجربه گران بهایی را در اختیار ما قرار داده است که می توان در فضای پسا تحریم از آن استفاده کرده.

وی ادامه داد: ایران در عرصه های مختلف علمی، فناوری، تحصیلات تکمیلی، رشته های نوین و تربیت سرمایه انسانی متخصص گام های بلندی برداشته است ، البته در کنار پیشرفت های صورت گرفته در سال های اخیر باید نقاط ضعف بیان و در نهایت رفع شود.

وزیر علوم دولت اصلاحات یادآور شد: براساس رهنمودهای رهبری و تاکیدات ایشان به امر اجرای اقتصاد مقاومتی و سیاست های علم فناوری ، گفتمان و ادبیات نوینی در عرصه علم باز شده است.

وی ابراز کرد: تمرکز و توجه بر امر اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد مقاومتی و تاکید بر رشد علمی، همگی از کلید واژگان و ضروری در دهه چهارم انقلاب اسلامی است.

تضمینی برای عدم بازگشت تحریم ها از سوی کشورهای اروپایی نیست

توفیقی موتور محرکه اقتصاد مقاومتی را اقتصاد دانش بنیان دانست و اضافه کرد: موتور اقتصاد دانش بنیان خود مراکز علمی و دانشگاهی است، دوره تحریم تجربه گران قیمتی برای ما بود، و باید از این تجربه در دوران پسا تحریم در راستای اهداف نظام بهره ببریم.

وی با بیان اینکه هیچ یک از کشورهای پیشرفته و اروپایی هیچ تضمینی برای بازنگشتن تحریم ها به ما نداده اند تصریح کرد: دانشگاه ها باید دراین عرصه به فعالیت مجدانه خود ادامه دهند و با تمرکز بر پیشرفت و توسعه علمی چنانچه اصلاحاتی نیاز باشد انجام دهند.

وزیر علوم دولت اصلاحات با اشاره اینکه رسالت امروز دانشگاهیان و اعضای هیئت علمی و. حتی دانشجویان و کارکنان دانشگاه ها ایفا کردن نقش خود در اجچرای اقتصاد مقاومتی است، افزود: در دهه چهارم انقلاب نیازمند دانشگاه هایی کارآفرین و پویا و با مشاکت همگانی در راتای رفع نیازهای جامعه هستیم.

وی دانشگاه کارآفرین را دانشگاهی دانست که مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان باشد و ایجاد دانشگاه کارآفرین را مهمترین رسالت قشر دانشجو و دانشگاهی عنوان کرد.

نباید فقط به فکر منافع خود و تشکل خودمان باشیم

توفیقی عنوان کرد: اساسا تنوع در فکر و اندیشه موتور محرک در عرصه علم است، برخورداری از تشکل های متنوع فکری ذیل نظام اسلامی اجتناب ناپذیر است، فعالیت های سیاسی و صنفی در دانشگاه ها توسط تشکل های دانشجویی باید در راستای دانشگاه کارآفرین باشد.

وی دانشگاه را جامعه کوچکی دانست که در چشم مردم گروه مرجع است و تحول ساز بوده، بدین منظور تاکید بر یکپارچه سازی، پایدار سازی محیط زیست و ایجاد شرایط توسعه علمی در دانشگاه ضرورت دارد.

وزیر علوم دولت اصلاحات خاطرنشان کرد: دانشگاه یک سیستم فقط علمی نیست، بلکه یک سیستم فرهنگی و اجتماعی است، بنابراین نباید فقط به فکر منافع خود و تشکل خودمان باشیم.

معتقدیم دانشگاه باید امن باشد نه امنیتی

وی با محکوم کردن این تفکر که می توان اندیشه ای را حذف فیزیکی کرد گفت: حذف کردن اشخاص و تفکرهای مختلف کاری اساسا غلط و ناممکن بوده، بهترین راه آن مجادله احسن و نقد با اخلاق و علمی است.

توفیقی به انتخابات مجلس دهم اشاره کرد و افزود: پیام مردم ایران در خرداد ۹۲ روشن و واضح بود و براساس نارضایتی از سیاست های دولت قبل بود، بنابراین مردم باید در انتخابات پیام خود را بیان کنند.

وی در پاسخ به سوال دانشجویی پیرامون چرایی استعفایش در زمان فرجی دانا گفت: استعفای من در زمان پایان یافتن تصدی فرجی دانا بود که یک کار معمول و طبیعی است که وزیر جدید علوم نیز آن را پذیرفت.

وزیر علوم دولت اصلاحات در پاسخ به اینکه راه حل رفع بیکاری چیست و چرا دولت یازدهم تاکنون به وعده خود عمل نکرده است، تصریح کرد: توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری تنها راه رفع این معضل اجتماعی است.

وی عنوان کرد: دولت یازدهم باید تلاش کند به شاخصه ای اقتصادی در پایان دولت اصلاحات دست یابد چرا که شاخصه هایی چون نرخ تورم، رشد اقتصادی و آمار بیکاری در دولت اصلاحات در بهترین حالت بودند.

توفیقی در پایان تغییر رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان اولین فعالیت خود در زمان سرپرستی در وزارت علوم را یک انتخاب و خواست عمومی دانشگاه صنعتی دانست و خاطرنشان کرد: در دوران مسئولیت خودم بخش عمده‌ای از دانشجویان ستاره‌دار را به وضعیت عادی برگرداندم و هنوز پیگیر این امر نیز هستم.

یک قانون شکنی دیگر در سایه سکوت مسئولان دانشگاه 

حاشیه های تکراری اکثر جلسات منتسب به انجمن اسلامی در دانشگاه ها شامل تلاش جهت قانون شکنی و زیر پاگذاشتن ممنوعیت های صریح تعیین شده توسط مراجع ذیصلاح و نمایش تصاویر و فیلم و سخنرانی های رئیس دولت اصلاحات و همچنین استهزاء و به سخره گرفتن رئیس دولت نهم و دهم نیز در این جلسه مشاهده شد و این در حالی بود که این مراسم با مجوز هیئت نظارت دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شده بود.

حال سوال اصلی این است که آیا مسئولین دانشگاه و اعضای هیئت نظارت تعهد کافی مبنی بر رعایت قانون و حرکت در چارچوب حریم های قانونی را از برگزار کنندگان این مراسم گرفته بوده اند یا اینکه توجه کافی و لازم نسبت به این موضوع را نداشته اند؟

در صورت فرض اول لازم است برگزار کنندگان این مراسم توضیحات لازم را به هیئت نظارت دانشگاه در خصوص این قانون شکنی صریح ارائه دهند و در فرض دوم جای بسی تامل است که چرا هیئت نظارت یکی از مهمترین دانشگاه های استان اصفهان نظارت و دقت کافی را در رعایت چارچوب های قانونی ندارد؟